A majdnem tökéletes verseny – ROLEX Middle Sea Race 2021
Néhanapján minden összeáll, és megdőlhetnek régóta fennálló rekordok. 114 hajó sorakozott fel a vallettai rajtvonalon, hogy teljesítse a szelesnek ígérkező idei Middle Sea Race-t.
A mezőny meglehetősen vegyes képet mutatott, harminc és száznegyven láb közötti hajóhosszokkal, plusz ott volt a három trimarán. A pályarekordot az ötször is először célba érő Rambler 88 tartotta, 2007-ben 47 óra, 55 perc, 3 másodperc alatt teljesítették a távot. Azonban már az október 23-ai rajt előtt nagyon valószínűnek tűnt, hogy idén a rekord megdől – ezt George David, a Rambler 88 tulajdonosa is elismerte:
Mint a fenti videóban látszik, a hajók kellemes körülmények (10-12 csomós délkeleti szél) között vágtak neki a regattának, csoportokra bontva. A trimaránok olyan tempóban száguldottak, hogy 28 óra alatt 450 mérföldet már teljesítettek is a 606-ból, az első befutását este fél nyolcra várták október 24-én. És látszott, hogy nem csak a többtestűek, de a leggyorsabb egytestűek is a 2007-es rekordidőn belül érnek célba.
Közben az éjszaka során megérkezett a várt front, sokszor 40 csomós széllel támadva, amiben küzdelmes, de lendületes menetet produkáltak a hajók. Jól jellemzi a helyzetet a rajttól Stromboliig terjedő szakasz: 2009-ben a Leopard (száz lábas maxi) 16 óra, 10 perc alatt teljesítette, tavaly a Manának (trimarán) 16 óra, 8 perc kellett hozzá, a Rambler 88 soha még csak meg sem közelítette ezeket az időket, most heten is megvoltak vele 15 órán belül – hárman 12 órán belül! A sort a Giovanni Soldini irányította Maserati vezette fel (22:20-kor véve a jelet), mögötte 25 másodperccel(!) érkezett az Argo (MOD70, Jason Carroll).
Az első bő 24 óra mérlege: tízen szálltak ki a versenyből, a mezőny jelentős része Stromboli és Favignana között siklatott bőszélben (30 csomós alap, akár 50 csomós befújások, 5-8 méteres hullámok). Hamarosan pedig befutott a verseny első többtestűje: az Argo 20:29:28-kor ért célba, menetideje 33 óra, 29 perc, 28 másodperc. Ezzel nem csak a Rambler 88 rekordját, de a többtestűekét (56 óra, 31 perc, 31 másodperc) is megjavították.
Az első egytestűre október 25-én hajnalig kellett várni, és kisebb meglepetés érte a nézőket: a 100 lábas Comanche lenyomta a 140 lábas Skorpiost. A 4:27:50-es befutó 40 óra, 17 perc, 50 másodperces menetidőt jelent, ami 7 óra, 37 perc, 8 másodperccel jobb a korábbi egytestű rekordnál. Mint később kiderült, ezzel tripláztak, mert abszolút elsőségükön túl begyűjtötték a korrigált idő szerinti győzelmet is.
Délutánra befutott összesen hét hajó, és a felületes szemlélő azt gondolhatta, hogy a 2021-es ROLEX Middle Sea Race véget is ért, ám ez korántsem volt így! A következő csoportban IRC 1-es hajók küzdöttek Lampedusa környékén, egy alacsony nyomású zónában. Lampedusa és Pantelleria között tizenhat hajó sorakozott (köztük a magyar Wild Joe, TP52-es vitorlás és páran az IRC kategóriából). Az IRC 4-eseket feltartotta az időjárási helyzet Favignana térségében, csak este kezdtek megint gyorsabban haladni (köztük az elmúlt két év korrigált idő szerinti győztese, az Elusive 2).
Kedd délutánig 31 hajó ért célba, ebben az időszakban futott be a Daguet 3 – Corum (Ker 46), amelyik hajó azért fontos, mert sokáig úgy festett, megcsíphetik a Comanche-t korrigált idő szerint, de 05:20-as befutójuk idejére kiderült, hogy a Lampedusa-Málta szakaszon túlságosan kibabrált velük az időjárás, sok időt vesztettek. Végül harmadikak lettek IRC-ben, mert a kilenc órával utánuk érkező Sunrise (JPK1180) három órával eléjük került korrigált idő szerint.
Aznap a Rendezőség a várható viharos időjárás miatt módosította célvonal helyét: erős északkeleti szélben veszélyes a Marsamxett Harbourban tartani a célvonalat, a versenykiírás ezért megadja annak lehetőségét, hogy a befutót áthelyezzék a South Comino – csatornába. Közleményükben felhívták mindenki figyelmét, hogy az új pozíció visszamenőleg érvényes, így újraszámolták az eredményeket, ami az első tízből hat hajót érintett, néhányan jogorvoslati kérelmet nyújtottak be. A döntés kiváltó okáról, annak következményeiről és a nemzetközi visszhangról remek, angol nyelvű összefoglaló itt olvasható.
Tizenegy csapat négykezesben, azaz mindössze két fős legénységgel állt oda a rajtvonalhoz, közülük öten értek célba. Itt is a futott idők korrigálását követően alakult ki a végső sorrend: győzött a Jangada (JPK 1010, Richard Palmer és Jeremy Waitt), második lett a Solenn for Pure Ocean (JPK 1080, Ludovic Gerard és Nicolas Brossay), a dobogó harmadik fokára a Vivace (Reflex 38, Andrew Agius és Matthew Gabriele) állhatott fel. Richard Palmer: Stromboli előtt az volt a legfontosabb feladatunk, hogy megfelelő vitorla-konfigurációt állítsunk össze az érkező viharra készülve. A sziget után sokszor 40 csomós szél fújt, szinte repültünk az A5 spinakkerrel. Izgalmas menet volt, több hajót is lehagytunk. A pálya jelentős részén bőszélben haladhattunk, ami némi könnyebbséget jelentett, de ezzel együtt is igyekeztünk visszafogni magunkat, ha azt éreztük, hogy erre van szükség. Amikor viszont barátságosabbá vált az időjárás, ráléptünk a gázra.
A 2021-es ROLEX Middle Sea Race mérlege: száztizennégy induló hajóból nyolcvanegy teljesítette a pályát, a többiek különböző okokból feladni kényszerültek a versenyt. Eredménylista.
Rolex Middle Sea Race 2021 hivatalos összefoglaló film:
fotók: ROLEX / Kurt Arrigo
forrás: rolexmiddlesearace.com
- ha tetszett, ajánld másoknak is!