A kitartás versenye – Rolex Middle Sea Race 2020

Az idén a nevezők száma messze elmaradt a korábbi évekétől, de ettől még a verseny maradt, ami mindig is volt: 606 tengeri mérföldes Szicília-kerülés, Máltáról indulva, majd oda visszaérkezve. És a magyar csapat szép eredményt produkált.

Negyvenegyedik alkalommal vágott neki a mezőny a Földközi-tenger őszi klasszikusának, a koronavírus-járvány miatt nehezített körülmények között. A szigeten meglehetősen szigorú (de racionális) előírásokkal igyekeznek kordában tartani a helyzetet, ám a nemzetközi utazások kissé körülményesek mostanság, így nem csoda, hogy „csak” 50 hajó gyűlt össze a rajthoz (14 nemzet képviseletében).

Éles küzdelem az abszolút elsőségért
Az utóbbi öt alkalommal a Rambler (USA) uralta a versenyt, de ezúttal nem indult, más pedig nem emelkedett ki annyira a mezőnyből, mint a 88 lábas Maxi, igaz, a két Volvo 70-esről lehetett sejteni, hogy elöl loholnak majd. Így is lett, az I love Poland és az E1 (mindkettő lengyel zászló alatt) lényegében páros versenyt futott, a befutóhoz közeledve, Málta északi csücskénél az E1 állt az élre, de végül a Grzegorz Baranowski irányította csapat előásott még némi tartalékot, és bő három perccel előbb futott be (3 nap, 23 óra, 58 perc, 5 másodperc), mint riválisa.

A rajt:

YouTube video


„Tökéletes csapatmunka, tökéletes navigáció és egy kis szerencse – összegezte a siker titkát a szkipper. – Hajónk egy kormányzati program keretében fiatal vitorlázókat vezet be a nyílt tengeri versenyvitorlázás világába, akik ezúttal ékes példáját láthatták annak, hogy kell és érdemes is az utolsó pillanatig küzdeni. Szerintem erre életük végéig emlékeznek majd.”

Többtestűek harca
A Maserati Multi70 és a Mana volt a kategória két esélyese, akik aztán nemcsak abszolút sorrendben, de korrigált idő szerint is nyertek, igaz, közben helyet cseréltek. Mert bár a Maserati Multi70 tizenöt perccel előbb futott be, ám az előnyszámítás alapján 36 perccel kikapott.

Ismételt győzelem
Tekintve, hogy az 50 induló majdnem 50 különféle hajót jelent, az abszolút befutási sorrendnél sokkal fontosabb a korrigált idő szerinti, amikor az egyes indulók futott idejét „javítják” az előnyszámukkal – így hasonlítva össze az almát a körtével. Ebben a rendszerben nyerni nehéz, kétszer nyerni még nehezebb, két egymást követő évben pedig… nem is szokott gyakran előfordulni, a Middle Sea Race esetén például másodszor esett meg. Először még 1980-ban, amikor a Nita IV (ITA) adta elő, most pedig a helyi erő Elusive 2 (Beneteau First 45) tudta produkálni. Ahogy Aaron Podesta, a hajó kapitánya fogalmazott: ez a verseny a fizikai állóképességről és a mentális erőről szól. Tavaly mindkettőre szükség volt, az idén azonban – a gyenge szél miatt – lényegében csak pszichikai kihívásnak kellett megfelelni.

És van még feljebb, a Nita IV annak idején ugyanis nem kétszer, hanem háromszor győzött egymás után.

A magyar lobogó alatt versenyző Wild Joe (RP 60) 4 nap, 27 perc, 41 másodperces ideje az IRC1 második helyére volt jó (a két Volvo 70-es elé kerültek), ami igen figyelemreméltó eredmény. A kategóriában egy 72 lábas vitorlás győzött.

A Rolex Middle Sea Race 2020 böngészhető végeredménye.

(fotók és forrás: rolexmiddlesearace.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!