A kitartás versenye – Rolex Middle Sea Race 2020
Az idén a nevezők száma messze elmaradt a korábbi évekétől, de ettől még a verseny maradt, ami mindig is volt: 606 tengeri mérföldes Szicília-kerülés, Máltáról indulva, majd oda visszaérkezve. És a magyar csapat szép eredményt produkált.
Negyvenegyedik alkalommal vágott neki a mezőny a Földközi-tenger őszi klasszikusának, a koronavírus-járvány miatt nehezített körülmények között. A szigeten meglehetősen szigorú (de racionális) előírásokkal igyekeznek kordában tartani a helyzetet, ám a nemzetközi utazások kissé körülményesek mostanság, így nem csoda, hogy „csak” 50 hajó gyűlt össze a rajthoz (14 nemzet képviseletében).
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2020/10/Rolex_Middle_Sea_Race_2020_01-1024x420.jpg)
Éles küzdelem az abszolút elsőségért
Az utóbbi öt alkalommal a Rambler (USA) uralta a versenyt, de ezúttal nem indult, más pedig nem emelkedett ki annyira a mezőnyből, mint a 88 lábas Maxi, igaz, a két Volvo 70-esről lehetett sejteni, hogy elöl loholnak majd. Így is lett, az I love Poland és az E1 (mindkettő lengyel zászló alatt) lényegében páros versenyt futott, a befutóhoz közeledve, Málta északi csücskénél az E1 állt az élre, de végül a Grzegorz Baranowski irányította csapat előásott még némi tartalékot, és bő három perccel előbb futott be (3 nap, 23 óra, 58 perc, 5 másodperc), mint riválisa.
A rajt:
![YouTube video](https://i.ytimg.com/vi/LOdcuZE0Ya0/hqdefault.jpg)
„Tökéletes csapatmunka, tökéletes navigáció és egy kis szerencse – összegezte a siker titkát a szkipper. – Hajónk egy kormányzati program keretében fiatal vitorlázókat vezet be a nyílt tengeri versenyvitorlázás világába, akik ezúttal ékes példáját láthatták annak, hogy kell és érdemes is az utolsó pillanatig küzdeni. Szerintem erre életük végéig emlékeznek majd.”
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2020/10/Rolex_Middle_Sea_Race_2020_02-1024x683.jpg)
Többtestűek harca
A Maserati Multi70 és a Mana volt a kategória két esélyese, akik aztán nemcsak abszolút sorrendben, de korrigált idő szerint is nyertek, igaz, közben helyet cseréltek. Mert bár a Maserati Multi70 tizenöt perccel előbb futott be, ám az előnyszámítás alapján 36 perccel kikapott.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2020/10/Rolex_Middle_Sea_Race_2020_03-1024x704.jpg)
Ismételt győzelem
Tekintve, hogy az 50 induló majdnem 50 különféle hajót jelent, az abszolút befutási sorrendnél sokkal fontosabb a korrigált idő szerinti, amikor az egyes indulók futott idejét „javítják” az előnyszámukkal – így hasonlítva össze az almát a körtével. Ebben a rendszerben nyerni nehéz, kétszer nyerni még nehezebb, két egymást követő évben pedig… nem is szokott gyakran előfordulni, a Middle Sea Race esetén például másodszor esett meg. Először még 1980-ban, amikor a Nita IV (ITA) adta elő, most pedig a helyi erő Elusive 2 (Beneteau First 45) tudta produkálni. Ahogy Aaron Podesta, a hajó kapitánya fogalmazott: ez a verseny a fizikai állóképességről és a mentális erőről szól. Tavaly mindkettőre szükség volt, az idén azonban – a gyenge szél miatt – lényegében csak pszichikai kihívásnak kellett megfelelni.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2020/10/Rolex_Middle_Sea_Race_2020_04-1024x581.jpg)
És van még feljebb, a Nita IV annak idején ugyanis nem kétszer, hanem háromszor győzött egymás után.
A magyar lobogó alatt versenyző Wild Joe (RP 60) 4 nap, 27 perc, 41 másodperces ideje az IRC1 második helyére volt jó (a két Volvo 70-es elé kerültek), ami igen figyelemreméltó eredmény. A kategóriában egy 72 lábas vitorlás győzött.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2020/10/Rolex_Middle_Sea_Race_2020_05-1024x683.jpg)
A Rolex Middle Sea Race 2020 böngészhető végeredménye.
(fotók és forrás: rolexmiddlesearace.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!