Közel a rekorddöntés, megvan a 200 km/h-s tempó

Az elmúlt hónapok újabb és újabb halasztásai után a Horonuku végre rendesen száguldhatott a száraz Gairdner-tavon.

Az ígéretes időjárás-előrejelzés és a száraz tóról szóló jelentések nyomán az Emirates Team New Zealand szárazföldi vitorlásrekordra készülő csapata visszatért a tóhoz, felkészítve a járművet a vasárnap estére várt, több mint 20 csomós délnyugati frontra.

Glenn Ashby: „Láttuk, hogy a felhők alakja megváltozik, a szél is elkezdett erősödni, mi pedig készen álltunk az indulásra. Amikor stabillá vált a szél, a srácok belöktek, és körülbelül 20 csomóban 190 km/órás sebességre gyorsultunk.”

A második nekifutásra a szél 22-23 csomóra nőtt – vele együtt a végsebesség is emelkedett, végül 200 km/h fölé tudtak menni (a rekord 202,9 km/h). A nap folyamán még tíz menetet rohantak nagyon stabil, 17 csomó körüli szélben. Az edzés még nem az időmérésről vagy a hivatalos rekord felállításáról szólt, hanem azon elemek azonosításáról, amelyeken javítani lehet a teljesítmény növelése érdekében a lehető legjobb sebesség eléréséhez.

„A kormányzás kemény munka, folyamatos terhelés éri a kormányt, amit muszáj csökkenteni. Amikor 90-95 fokról érkezik a szél (olyankor építem fel a sebességet) kifejezetten nehéz művelet irányban tartani, de amint elfordulok, a kormány tehermentesül. Ha sikerül hatékonyabban és könnyedebben felépíteni a sebességet, nagyobb tempót érhetek el a leejtés előtt.”

Ray Davies: „Kulcsfontosságú, hogy minél több időt töltsünk a 200 km/h-s zónában, Glenn-nek meg kell szoknia, így amikor majd a maximális teljesítményt kell elérnie, nem esik ki teljesen a komfortzónájából.”

YouTube video

A világrekord-kísérleteknek szigorú ellenőrzési folyamaton kell átesniük a NALSA (Észak-amerikai Szárazföldi Vitorlás Szövetség) vagy a FISLY (Nemzetközi Szárazföldön és Homokon Vitorlázók Szövetsége) által.

– természetes felületen kell vitorlázni, olyanon, ahol a szintkülönbség nem haladja meg az 1 métert,
– a rekordfutáskor csak emberi lökéses indítás megengedett,
– a rekordsebességnek legalább 3 másodpercen keresztül több mint 1 kilométer/órával kell meghaladnia a fennálló csúcsot.

(forrás: Sail-World, fotók: Emirates Team New Zealand)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!