Vitorlázás a török vizeken

A jachtkikötőket tekintve kifejezetten nyugati színvonalú szolgáltatást kapunk a kis-ázsiai török partvidéken, egymástól 20-30 mérföld távolságra.

Vitorlásszempontból az országban három főbb régiója van: Kuşadasıtól Bodrumig (Égei-tengeri török partvidék), Bodrumtól Marmaris-ig (Dodekanészosz melléke), Marmaristól Antalyáig (Földközi-tenger, Göcek, Fethiye, Finike vizei).

Törökországban a vitorlásszezon kilenc hónapig is eltart, márciustól novemberig nyaralhatunk, hajózhatunk. Ne felejtsük, ez Európa legdélebbi hajózási desztinációja. Májusban és októberben kifejezetten szélcsendes, míg júniustól szeptemberig a meltemi északias szele uralja. A Dodekanészosz partvidékén, az Égei-tengeren észak-északnyugatról fúj a szél, majd a partvonalat követve a Datça-félszigettől kezdve végig nyugatról érkezik, 3-4 Bft. erősséggel. A teljes erejét július-augusztusban éri el, de az Égei-tengertől távolodva egyre csendesebb. Esős napok csak áprilisban és novemberben jellemzők.

Marmaris egy óriási öbölben fekszik, a török vitorlásélet középpontja. Magas hegyek ölelik körbe, amelyeknek csak a csúcsa kopár, a hegyoldalt sűrű, zöld növényzet borítja. A pálmafás szállodák és strandok hosszú sorát követően Marmaris óvárosa messziről látszik, erődje megkoronázza a parti étteremsort. Az óváros sikátorai rejtik a bazársort. A városi kikötője a guleteké, de nappal néhány órára elfoglalhatjuk a helyüket. Kikötni segít a parti szőnyegárus. A Netsel Marina a Setur nevű török luxusmarina-hálózat egyik jachtkikötője, amely ötperces séta az óvárostól, mellette az Albatros hajógyár épülő mólói találhatók. Az ezeknél is nagyobb jachtkikötő, a Marmaris Yacht Marina a Marmarisi-öböl délkeleti végében épült, a belvárosból taxival 10 percre. Közelében, a Pupa Yat Hotel előtti szerény mólóról is indulnak charterhajók.

Marmaristól Rodosz csak 20 tengeri mérföld, az öbölből kiérve felsejlenek a görög sziget körvonalai. Nyugat felé már ismerjük a török partokat: a Datça-félsziget lakatlan öbleit, egészen Hérodotosz szülőhelyéig, Bodrumig, előtte a sok görög szigettel (Szími, Tílosz, Níszirosz és Kosz). Mi viszont nem kívántunk dacolni az Égei-tengeren nyáron fújó erős széllel, a meltemivel szemben, inkább a hátszelezést választjuk, és Marmarisból keletre hajózunk Antalyáig. A törökországi vitorlázást a „marinafüggők” is élvezni fogják, mivel a part mentén 20 mérföldenként sorakoznak az Adrián megszokott jachtkikötők.

A part mentén 15 mérföld a híres Ekinciki-öböl. Itt a parthoz közel, ötméteres vízben horgonyozhatunk. További 20 tengeri mérföldre érjük el azt a szigetvilágot, amely Göcek városka előtt található. A mély vizű partok mentén egymás után horgonyoznak a hajók, tatjukat hosszú kötelekkel rögzítik a parti sziklákhoz. Kényelmesebb kikötésre Kleopátra öblében lelünk (Romok-öble), az éttermes famólóval várja a hajósokat Nála ebédelünk, és így a kikötés ingyenes.

Estére Göcek öt marinája közül választhatunk: a Városi Marinától keletre van a legnagyobb, a Port Göcek, míg nyugatra sorakozik az öböl mentén a Skopea Marina, a Village Marina és a Club Marina. A legdrágábbikban, a Skopea Marinában is csak 44 euró volt a 40 lábas hajónk helypénze árammal és vízzel, ingyen wifivel.

Göcektől Fethiyéig csak 15 tengeri mérföld az út, így napközben strandöblöt kerestünk: a szárazföldi Innice skalesi apró kavicsos öblében van bőségesen hely a horgonyzásra és a 6-10 méteres vízmélység is megnyugtató. A török partok mentén magas hegyek emelkednek, majd meredeken folytatódnak a víz alatt, a horgonyzás a legtöbb esetben csak mély vízben lehetséges (20-30 méter), horgonyőrség kötelező. A Fethiye fölötti csúcs, a Babadağ 1968 méteres, néhány mérfölddel arrébb pedig már 3000 méter mély a tenger. Fethiye Marmarisnál nagyobb város, öblének bejáratát kis sziget védi, 12 méteres vízmélységgel. A városban kiterjedt jachtkikötő működik, az Ece Saray.

Másnap jó széllel indultunk az Olüdeniz Nemzeti Parkhoz. A természet e csodája egy öbölbenyúlás, a hajók elől elzárt terület.

Ölüdenizből 25 mérföld Kalkanig a hajóút, amely végre elvezet az igazi homokos partokhoz. A patarai strand több kilométer hosszú, homokos, természetes partszakasz. Mentes a szárazföldi turisták siserehadától, az öbölben is csak ketten horgonyoztunk.

Patarától 10 mérföldre keletre érjük el Kalkant, a kis ékszerdoboz városkát, ahová a török nyaralók menekülnek a külföldi turisták elől. Strandok helyett meredek parti hegylánc öleli körbe, így Kalkan a tömegszállásoktól is mentes.

A török Kas város előtti öbölben fekszik Görögország legkeletibb szigetcsoportja, Kasztellórizo (török neve Meis) és környező zátonyai. Az itt található kék barlang jóval nagyobb a Horvátországból ismertnek Az öbölben a vízmélység biztonságos horgonyzásra is alkalmas, de mi az egyik étterem elé kötöttünk közvetlenül.

Kekova-sziget északi partján egy kilométer hosszan húzódnak a lükiai városfalak és házsorok, amelyek egy része jól láthatóan a tengerben folytatódik.

Tizenöt mérföldre tovább keletnek már mooringos jachtkikötőben alhatunk, Finike modern városában van a Setur marina hálózat újabb kikötője. Finike nagyváros, és a legszebb része közvetlenül a jachtkikötő mellett fekszik: árnyas fás, óriás parkja tele van szökőkutakkal, amelyek éjszaka különböző színű megvilágításban pompáznak.

Minél keletebbre érünk, annál több homokos strandszakasz előtt hajózunk el. A hegyek továbbra is 1000–3000 méter magasak és zöldek az augusztusi nagy melegben is. Ezek egyike a török Olümposz, amelyre drótkötélpálya visz fel kabinos felvonóval. Lábainál ókori település romjai bújnak meg és strandok sorakoznak.

A kishajók fekáliatartályát is ellenőrzött körülmények között, a kikötőkben kötelező kiüríttetniA tengerbe nyílt vízen is tilos a szennyvíz kiengedése. A hajókhoz egy csipkártyát adnak (Blue Card), amelyre minden üríttetést elektronikusan feljegyeznek (15-20 euró/alkalom bármely kikötőben) és a marinákban kikötéskor bekérik a kártyát ellenőrzésre. Ebből a szempontból fényévekkel Európa előtt járnak! Sehol máshol nem megoldott a vitorlásaink szennyvizének rendszeres leszippantása (sem infrastruktúra, sem a kulturáltság szempontjából). A szennyezés miatt kiszabható büntetés ezer dollárnál kezdődik. A nagyhajókat műholdfelvételek alapján ellenőrzik. Az utcákat és a strandokat is nagyon tisztának találtuk, bármerre jártunk.

Csak hajóval közelíthető meg az Olümposz lábainál a szépséges Porto Genovese (Limani Cinese), egy kis vízmélységű kristályvizű öböl. Magas szikláktól körben védett, a bejárat felöl is zátony határolja. Előtte az adrasani nagy strandöböl (Çavuş Limani) alacsony vízmélységű és szintén minden irányból védett horgonyzóhely. Itt ér véget a sziklás partok tagoltsága, ezt követően homokos öblök sora indul több száz kilométer hosszan. All inclusive sokcsillagos szállodakomplexumok sora húzódik Kemeren, Antalyán és Alanyán át a szíriai határig. Ez a délkeleti partszakasz az úgynevezett török riviéra. A jachtkikötőkben már nincsenek charterhajók, a helyüket sok esetben offshore bejegyzésű vitorlások és motoros jachtok foglalják el. Kemer marinájában adjuk vissza a hajónkat. A nagyváros homokos strandjai 30 km hosszan Antalyáig húzódnak.

Antalyától keletre már a szárazföldi nyaralók paradicsoma található, ez a túravitorlázók számára nem annyira érdekes partszakasz. Az általunk bejárt Marmaris–Kemer útvonal vadregényes partjainak felfedezését viszont mindenképp vitorlással ajánljuk.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 156. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról! A következő szám november közepén jelenik meg.)

Aerial view of the beautiful town Kaş in Antalya
   - ha tetszett, ajánld másoknak is!