Ne féljünk az éjszakai hajózástól!

Az adriai hajós túrák általában nappali hajózásról szólnak, amikor az estéket horgonyzóhelyen vagy kikötőkben töltik a legénységek. De még ott is vannak olyan távolságok, hogy egy merészebb útvonal végighajózásához egy-egy esti menetre is szükség van.

Minden útra legyen útvonalterved, de az éjszakai még részletesebb legyen. Készítsd elő a térképeket, legyen rajta berajzolva a rotta, útirányokkal és távolságokkal a fordulópontok között, legyen lista az útközben látható fényekről és rádióállomásokról. Jelöld meg azokat a kritikus pontokat, ahol a szkippert fel kell ébreszteni, hogy ő is a kokpitban legyen. A várható időjárást alaposan analizáld, és csak akkor vágj neki az éjszakának, ha az meteorológiai szempontból biztonságos lesz. Ne csak az elektronikus eszközökre bízd magad, mindig ellenőrizd a hajó pozícióját a saját szemeddel is. Az éjszakai órákra készíts őrségbeosztást, amikor 2-2 ember két- vagy háromóránként váltja egymást – az egyikük tudja önállóan vezetni a hajót –, így mindenki pihenhet.

Fényszennyezés
Az éjszakai hajózás során az egyik probléma a fényszennyezés. A szem akkor lát jól a sötétben, ha már hozzászokott. Bármilyen kis fény is megzavarja ezt az állapotot. Ezért a kabin fényeit is le kell kapcsolni, csak a térképasztal vörös lámpája maradhat égve, valamint a navigációs fények. A tájoló vörös fényű világítását kapcsoljuk fel (hajóátvételkor ezt is ellenőrizzük, hogy működik-e), az elektronikus műszerek világítását pedig vegyük le éjszakai szintre.

A másik problémát a parti háttérfények jelentik, ezért, ha lehetőségünk van rá, nappal és jó láthatósági viszonyok között hajózzunk be egy ismeretlen kikötőbe, éjszaka – ha nem muszáj – ne.

Azonosíts minden fényt
A kishajók navigációs fényei elég gyengék, az egyik hajón a korláton, a másikon pedig az árbóccsúcson helyezik el. Nagy forgalmú helyeken különösen fontos, hogy minden egyes menetfényt azonosítsunk és kövessünk nyomon – vizuálisan, radaron (ha van) és AIS-en is. A nagyobb hajók közül a kompok és a szállodahajók bőségesen ki vannak világítva, rajtuk alig észrevehetők a navigációs fények. A legnagyobb bizonytalanságot azonban a halászhajók okozhatják, főleg ha csoportban vannak, így nem mindig érzékelhető a számuk, a távolságuk és a mozgásuk. Közülük is a legrosszabb az, amelyik reflektort használ, úgyhogy tartsunk tőlük biztonságos távolságot.

Biztonság a fedélzeten
A legénység legyen felkészítve az éjszakai hajózásra, főleg, ha újak alkotják. Az őrségvezető legyen mindig tapasztalt… a legénység tudja, mikor és hogyan lehet éjjel a fedélzeten mozogni, ismerjék a kötelek helyét, hogy ha vitorlamanőverre kerül sor, tudják, hová kell nyúlni. Legyen előkészítve zseblámpa, de a fejlámpa is hasznos lehet. Ha más hajó közeledtét észleljük, időnként a zseblámpával világítsunk bele a vásznakba, hogy feltűnők legyünk, illetve szükség esetén VHF-rádión vegyük fel a kapcsolatot a másik hajóval.

Éjjel kötelezően viseljen mindenki felfújódó mentőmellényt, de legalább biztonsági hevedert, ami legyen mindig helyesen becsatolva. Emlékeztessük a legénységet, hogy óvatosan mozogjanak éjjel, mert a kokpitban és a fedélzeten kopogó karabinerek a kabinokban komoly zajt csaphatnak, zavarva a pihenő legénységet.

Az őrszolgálatban lévő legénység időnként mozogjon, beszélgessen, váltsák egymást a kormánynál, de ne hallgasson zenét és ne olvasson. Ha az éjszaka folyamán időjárás-változás várható, szedjük le a nehezen kezelhető vitorlákat, hogy ne a sötétben kelljen ezekkel küzdeni.

Élelmezés
Az őrszolgálatos legénységnek (watchman) készítsünk elő „vacsmankaját”, szendvicset vagy melegítendő ételt, illetve innivalót, akár termoszban. A legénység egyik tagja főzhet teát, kávét, de egy ember mindig legyen a fedélzeten!

Öltözködés
Még a nyári éjszakai is hűvös lehet a tengeren, ezért öltözködjünk ennek megfelelően, illetve készítsünk elő több réteg ruházatot. Szeles, hullámos és esős időben szolgálatba lépés előtt húzzunk viharruhát és csizmát, nehogy menet közben kelljen lecserélni a vizes ruhát. Ilyen időben a lelépő legénység legalább 15 perccel őrségváltás előtt ébressze a váltót, hogy legyen idejük felöltözködni.

Hajózás érzésre
Éjjel nem látjuk a hullámokat, a szél hatását a vízen, így az érkező pöffökre sem tudunk felkészülni. Nem látjuk a vitorlákon a széljelzőket sem, ezért a – látásunk megzavarása nélkül – rövid időre zseblámpával világítsuk meg az árbóccsúcson a széljelzőt.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 156. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról! A következő szám november közepén jelenik meg.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!