Jimmy Cornell – A jó vitorlázó 10 alaptörvénye, második rész

Jimmy Cornell megírta, hogy mi az a tíz legfontosabb dolog, amit szem előtt kell tartanunk, hogy egy hosszabb-rövidebb tengeri vitorlásutat problémák nélkül fejezhessünk be. Ezúttal a legénységről, a költségekről és a hajómotorokról szóló részt mutatjuk be.

Ismerd önmagad, mint felebarátaidat
Mindig olyan legénységgel indulj el hosszú útra, amelyet ismersz, és amellyel előre megállapodtál mindenben. Amellett, hogy ismerjük az aktuális legénységünket, egy másik lényeges szempontot is szem előtt kell tartanunk, amikor legénységet választunk egy óceáni úthoz: legalább az egyik emberünk legyen alkalmas arra, hogy baj esetén helyettesíteni tudjon bennünket.

Az off-shore ralik szervezőjeként tett egyik legjelentősebb megfigyelésem az, hogy az óceáni utak során nem a felszerelés meghibásodása vagy az időjárás okozta a leggyakoribb problémákat, hanem a szkipper és a legénység között kialakult súrlódások. Egy óceáni útra úgy elindulni, hogy nem ismerjük a legénységet, meglehetősen kockázatos döntés. Mégis ehhez a megoldáshoz vagyunk kénytelenek folyamodni, ha túl nagy a hajónk. Nem egy olyan esettel találkoztam, amikor a férj és a feleség a hosszabb utakra kisegítőt vett fel a hajójára. Ez azonban gyakran nem jól sült el, főleg azért, mert az idegen nehezen alkalmazkodott a már kialakult helyzethez, rutinhoz és sajátosságokhoz.

Amellett, hogy ismerjük az aktuális legénységünket, egy másik lényeges szempontot is szem előtt kell tartanunk, amikor legénységet választunk egy óceáni úthoz: legalább az egyik emberünk legyen alkalmas arra, hogy baj esetén helyettesíteni tudjon bennünket.

Csak a szél van ingyen
Az anyagi eszközök hiánya miatt könnyen balul sülhet el az utazás. A vitorlázás nem olcsó mulatság. A napi kiadásokon kívül az üzemköltségek és a hajó karbantartása a legnagyobb tétel, amivel – főleg hosszú úton – számolnunk kell. Ezeket előre mérjük fel, és csak akkor induljunk el, ha az anyagi feltételek adottak. Ugyan lehet útközben is bevételre szert tenni, de ez sokszor a szerencsén múlik, és elég bizonytalan. Legyünk előrelátók és körültekintők! … a jól felkészített hajó karbantartása minden bizonnyal kevesebbe kerül, lévén a legnagyobb kiadások az út megkezdése előtt merülnek fel.

Mindig legyél készen a legrosszabbra
Az a hozzáállás, hogy ha valami meghibásodik, hívunk valakit, aki megjavítja, nem igazán követhető az óceán közepén.

Amikor Reunionról Dél-Afrikába tartottunk, csúnya időbe keveredtünk Madagaszkár déli csúcsánál, ahol az időjárás hirtelen változása miatt nagyon durva hullámok keletkezhetnek. Egy Inmarsat-C-figyelmeztetés beszámolt egy hajóról, amelyről több úszó farönköt láttak a környéken. Az éjszakai őrségem alatt az Aventura 30-40 csomós szélben rohant, és időnként lefelé szörfözött a hullámokon. Ekkor hirtelen olyan keményen ütköztünk valamivel, hogy a hajó valósággal megtorpant. Az ütés ereje elnyírta azt a 12 mm-es acél csapszeget, amely a hidraulikus tolórudat a kormánykvadránshoz rögzíti. Ezzel egy időben az uszonyt és az emelhető kormánylapátot mozgató kormányhidraulika vezérlőszelepét is kioldotta.

Mivel a kormánylapát sértetlen felső felét még használni tudtam, viharvitorlával és az erősen lereffelt nagyvitorlával sikerült addig vesztegelnünk, amíg kijavítottam a hibát. A kormányhidraulikát könnyű volt helyreállítani, csupán a biztonsági szelepben kellett kicserélni egy vékony rézkorongot, amely kioldja a rendszert, ha az uszony vagy a kormány leengedett állapotban ütközik valamivel. Ennél egy kicsivel több időbe került, amíg beszereltem az új csapszeget. Mindkettő könnyen hozzáférhető a kokpit padlórácsa alatt. Miután minden szükséges pótalkatrésszel és szerszámmal el voltam látva, a javítással röpke fél óra alatt végeztünk és folytathattuk az utunkat.

A barátomat visszaküldtem aludni, beállítottam a robotkormányt, és elgondolkodtam ezen a baleseten. Egészen biztos voltam abban, hogy valami kemény tárggyal ütköztünk, talán éppen valamelyik farönkkel. Bármi volt is az, a hajó átszaladt felette, és mivel teljesen felhúzott uszonnyal vitorláztunk, nem volt semmi a hajó alatt, amiben megakadhatott volna, így végül a kormánylapátot ütötte meg. A felhajtható kormánylap alsó fele láthatóan csillapította az ütést, és sérülés nélkül megúsztuk a dolgot. Igaz, egy évvel később, amikor a hajót Las Palmason kiemeltettem, a kormány lapján gyanús repedést fedeztem fel. Igen heves ütés kellett ahhoz, hogy megrepessze a masszív alumíniumlemezt. Biztos vagyok benne, hogy bármilyen más típusú hajónál a következmények végzetesek lehettek volna.

Nem sokkal később az Aventura géphaváriát szenvedett, mégpedig a lehető legrosszabb helyen…

Horváth Csaba

Az írás első része hajóválasztásról, navigációról, időjárásról.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 151. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!