38. America’s Cup: még mindig több a kérdés, mint a válasz
Az America’s Cupot övező hírzárlat egyre jobban frusztrálja az esemény rajongóit világszerte, de a kérdések özöne ellenére a válaszok ritkák.
Addig is amíg elkezdenek özönleni a hírek, vegyük sorra azt, amit tudunk – és azt is, amit nem.
Ki lesz az újonnan alakult America’s Cup Partnership független vezérigazgatója?
Ennek a ciklusnak az egyik nagy változása az AC38 és a jövőbeli kiadások szervezéséért felelős felelősség átruházása a Védő Emirates Team New Zealandtól egy új irányító testülethez. Az ACP igazgatótanácsa az induló csapatok képviselőiből áll, minden brigád több millió dolláros díjat fizet a testületben való részvételért. Jelenleg az Emirates Team New Zealand vezérigazgatója, Grant Dalton az ACP ideiglenes vezérigazgatója, az új, teljes munkaidős vezér kinevezését várhatóan még 2025 vége előtt bejelentik. Kinevezését követően az új vezérigazgatónak fel kell vennie a belső vezetői csapatot és a személyzetet, akik az AC38 és az azt követő események szervezéséért lesznek felelősek.
Hány kihívót fogunk látni, és kik lesznek ők?
Adott az első kihívó, a brit Athena Racing, de eddig itt meg is álltunk. A csapat a múlt héten bejelentette, hogy a korábban két olimpiai érmet begyűjtő Ian Walkert nevezték ki új vezérigazgatónak és csapatvezetőnek.

Sir Ben Ainslie a Reutersnek úgy nyilatkozott, hogy a brit szindikátus támogatóival kapcsolatos részletekről egy hónapon belül lerántják a leplet. Ott van még az olasz Luna Rossa Prada Pirelli is, ők hónapok óta aktívan edzenek AC40-esekkel a szardíniai Cagliariban található bázisukon. Többek szerint a francia K-Challenge (Orient Express Racing Team néven versenyeztek az AC37-ben) is megjelenthet kihívóként, mert bár erről nincs hivatalos hír, a csapat mostanában szintén aktív az AC40-esével. Mivel az American Magic nemrégiben bejelentette, hogy nem tér vissza az AC38-ra, erősen szükség lenne a svájci Alinghi-re, ám ők már rég kiszálltak.
Az American Magic távozásával mi lesz a kormányosokkal (Tom Slingsby, Paul Goodison)?
Egy tapasztalt AC75-ös kormányos értékes tagja a csapatnak, így nehéz elhinni, hogy Slingsby és Goodison ne kaphatna helyet az AC38-ra. Az Athena Racing valószínűleg nem jár rosszul, ha Goodisont is felveszi potenciális kormányosai (Ben Ainslie és Dylan Fletcher) mellé, miközben a pletykák szerint Slingsby-t az Alinghi kerülgeti.

Peter Burling kormányosként vagy edzőként vesz részt az AC38-on?
Amikor a háromszoros America’s Cup-győztes kormányos az olaszokhoz került, az akkori szabályok szerint nem lehetett volna a vitorlás csapat tagja Nápolyban. Csakhogy ez a szabály odalett, így Burling előtt (is) megnyílt az út. Már csak az a kérdés, hogy a Luna Rossa vezetője, Max Sirena képes lesz-e választani Burling, Josh Junior, Ruggero Tita és Marco Gradoni közül.
Hogyan fogja Nathan Outteridge teljesíteni az America’s Cup-hoz és a SailGP-hez kapcsolódó kötelezettségeit?
Peter Burling részben azért hagyta el az Emirates Team New Zealandot, mert a csapat által rá kivetett korlátozások megakadályozták volna a 2027-es SailGP-n való részvételét. Utódja, az új-zélandi csapat új kapitánya, Nathan Outteridge a frissen alapított svéd Artemis Racing tagjaként indul a SailGP-n. Azt ugyan nem tudni, hogyan fogadta ezt a hírt az America’s Cup védőjének vezetősége, de tény, hogy Outteridge parti szerepe kevésbé lesz fontos, mint Burlingé volt (kulcsfontosságú kapcsot jelentett a vitorláscsapat és a tervezők között), így Outteridge számára kevésbé problémás, hogy mindkét versenyen induljon.

Mikor és hol lesznek előversenyek 2026-ban?
Jelenleg nincsenek hivatalos hírek a helyszínekről, de Grant Dalton egy, a nemzetközi vitorlás médiával tartott találkozón elárulta, hogy az első AC40-es eseményre májusban kerül sor. Ugyan még nem erősítették meg, de Cagliari kézenfekvő helyszínnek tűnik erre az első eseményre. Egy második esemény Nápolyban 2026-ban szintén logikus lenne, hogy a csapatok ízelítőt kapjanak az AC38 versenyterületéről, de hogy ez a szárazföldi logisztika szempontjából praktikus-e, az kérdéses.
Mikor és hol láthatunk először AC75-öst vitorlázni ebben az America’s Cup-ciklusban?
A csapatok jövő év január 16-án kezdhetnek vitorlázni az AC75-öseikkel, de a következő 12 hónapban (2027. január 15-ig) legfeljebb 45 napot tölthetnek vízen. Az összes csapat, amelynek a Kupa előző ciklusából származó hajói vannak, eddig azzal volt elfoglalva, hogy átalakítsa a hajótestét az új, ötfős legénységi létszámnak és az akkumulátoros üzemmódra való átállásnak megfelelően.

(fotók és forrás: yachtracinglife.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!





