Kié egy hajó tulajdonjoga?
Ezúttal a hajónk tesztelésére hívjuk fel a figyelmet, hogy kikötéskor minden rendben legyen. Emellett megtudhatjuk azt is, hogy egy mentés során mi lesz a hajónk tulajdonjogával, illetve mekkora jutalom jár a minket kimentőnek.
Amikor egy ismeretlen bérhajóval első alkalommal elindulunk a kikötőből, célszerű letesztelni a gépet és a kormányberendezést, hogy a hajó hogyan reagál manőverezés közben. A hajó mozgásának ismeretében célszerű (lenne) a kikötési manővert gyakorolni még a honi kikötőben, de általában mindenki örül, hogy végre valahára elindulhatott, és bolond lesz egyből visszamenni a saját kikötőjébe. A hajó átvételét követően első feladatunk, hogy átmegyünk együtt megtankolni. Ezután visszamegyünk a helyünkre, és a legénység azzal kezdi a tréninget, hogy gyakoroljuk a kikötést.

A kikötőbe érve a szélirány és az áramlás árulkodó jeleit kell keresnünk. Nem számít, hogy a szél és/vagy az áramlás a nyílt vízen mit csinált, ezek a szűk kikötőben megváltozhatnak. Célszerű kikötés előtt, még kint a nyílt vízen ellenőrizni a motor és a kormány funkcióit. Próbáljunk ki minden lehetséges parancsot, és ellenőrizzük, hogy kormány szabadon mozog-e.
Már többször hallottam azt a legendát, hogy ha vontatást kérünk, nem szabad más hajótól elfogadni a vontatókötelet, mert ezzel lemondunk a hajónk tulajdonjogáról. Ez azonban nem igaz. Amíg az életmentés erkölcsi és jogi kötelesség, amennyiben kérik, és képesek vagyunk a saját biztonságunk kockáztatása nélkül segítséget nyújtani, addig a vagyontárgyak (hajó és/vagy rakomány) mentése teljesen más jogi megítélés alá esik.

A hajó és a rakomány vagyoni mentése meglehetősen szerteágazó jogterület. Számos kérdésben a szokásjog az uralkodó, ráadásul mint nemzetközi jogi terület, az egyes országoknak más és más a hozzáállása. Két külön jogintézmény a mentés joga (law of salvage) és a találás joga (law of finds). Alapvető szabály, hogy ha sikertelen a mentés, akkor nincs jutalom, kivéve, ha a mentés során környezetszennyezést sikerült megelőzni.
Ugyanakkor a tengeren elhagyott dolgok gazdátlan javak lesznek.
Horváth Csaba
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 168. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
