Videón a legutóbbi vörös-tengeri kalóztámadás
Megduplázódott a hajózási biztosítás díja, miután a húszik két hajót elsüllyesztettek, négy embert pedig megöltek a Vörös-tengeren.
A Vörös-tengeren áthaladó hajók biztosításának költsége több mint kétszeresére nőtt, miután a jemeni húszik a héten megtámadtak két kereskedelmi hajót, legalább négy tengerész halálát okozva. A régióban több hónapig mérsékelt volt az ilyen jellegű aktivitás, de ez az akció újbóli élénkülést mutat. Iparági források szerint a háborús kockázati díjak mostanra a hajó értékének körülbelül 0,7%-ára emelkedtek, szemben a múlt heti 0,3%-kal. Egyes esetekben a biztosítók nem nyújtanak fedezetet az utakra. Egyes biztosítási ajánlatok ára akár 1%-ra is emelkedett, ami megfelel a 2024-ben tapasztalt legmagasabb szintnek, amikor a szinte naponta történtek támadások. Becslések szerint egy 100 millió dollár értékű hajó biztosításának költsége egy standard hétnapos útra 300 000 dollárról 1 millió dollárra nőtt.
Marcus Baker, a Marsh McLennan tengeri és rakományügyi vezetője szokatlannak nevezte a helyzetet, és elmondta, hogy a szállítási biztosítási árak dinamikája hasonlít a korábbiakhoz. Szerinte, ha a kockázati szint továbbra is magas marad, egyes hajók ismét dönthetnek úgy, hogy a Jóreménység-foka körüli útvonalat választanak. A Vörös-tenger kulcsfontosságú globális kereskedelmi útvonal az olaj és egyéb áruk számára. Mióta a húszik 2023 novemberében hajókat kezdtek támadni – arra hivatkozva, hogy tetteikkel a palesztinokat támogatják a gázai háború alatt – a forgalom jelentősen visszaesett.

A legutóbbi támadások két görög üzemeltetésű teherhajót, a Magic Seas-t és az Eternity C-t célozták. Jelentések szerint a Stem Shipping tulajdonában lévő és libériai zászló alatt hajózó Magic Seas-t július 6-án támadták meg rakétahajtású gránátokkal, tengeri drónokkal és kézifegyverekkel. Később maguk a húszik vállalták a felelősséget a támadásért, mondván, hogy a támadás az izraeli kikötők látogatására vonatkozó tilalom „ismételt megsértésére” adott válasz volt. Július 7-én egy másik görög üzemeltetésű hajót, a szintén libériai zászló alatt hajózó Eternity C-t támadták meg. A hajót tengeri drónok és gránátok találták el, amelyeket ember irányította motorcsónakokból indítottak. A 25 fős legénységből legalább négy ember meghalt, további négyet pedig csütörtökön mentettek ki a tengerből. Néhány legénységi tag eltűnt, a húszik azt állították, hogy fogva tartják őket.

A hajózási adatok szerint az Eternity C az elmúlt évben izraeli kikötőkben is megállt. A húszik 2023 novembere és 2024 decembere között több mint 100 hajót támadtak meg.
Ágazati források szerint a biztosítók igyekeznek elkerülni, hogy fedezetet nyújtsanak minden Izraelhez köthető hajóra, még akkor is, ha a kapcsolat közvetett. A Vessel Protect tengeri biztosító egyik tisztviselője szerint a húszik láthatóan ugyanazt a célzott megközelítést követik, mint 2024 közepén, amikor bármilyen, izraeli kapcsolattal rendelkező hajót megtámadtak. Ez a fajta bizonytalanság növeli a kockázat szintjét.
Az Eternity C megtámadása:

fotók: cnn.com, shafaq.com
forrás: marineinsight.com
- ha tetszett, ajánld másoknak is!