Tíz hónap után felszínre hozták a Bayesian szuperjachtot
Pénteken kiemelték a tenger fenekéről a Bayesian szuperjachtot, melynek balesete hét ember életét követelte.
Olaszországi mentőcsapatok emelték ki a „Bayesian” nevű luxus szuperjacht roncsait a szicíliai tengerfenékről, tíz hónappal azután, hogy az elsüllyedt egy heves viharban. Az 56 méteres jachtot június 20-án, pénteken emelték ki Porticello halászfalu közelében, hetekig tartó komplex víz alatti műveletek után. A hajó 2024. augusztus 19-én kora reggel óta feküdt 50 méterrel a felszín alatt.
Nyomozók szerint a horgonyon álló jachtot hirtelen erős vihar érte. A hajó perceken belül süllyedni kezdett, így nem maradt idő az összehangolt evakuálásra. Az eset idején 22 ember tartózkodott a fedélzeten, 10 utas és 12 legénységi tag – közülük 15-en élték túl az incidenst.

Az elhunytak: Mike Lynch, 59 éves, az Autonomy szoftveróriás alapítója; a 18 éves Hannah Lynch, Mike lánya; a 70 éves Jonathan Bloomer, a Morgan Stanley International elnöke; a 71 éves Judy Bloomer, a felesége; Chris Morvillo, amerikai ügyvéd; Neda Morvillo, a felesége; valamint Recaldo Thomas, kanadai és antiguai kettős állampolgárságú szakács.
Lynch azért szervezte az utat, hogy megünnepelje felmentését egy jelentős amerikai csalási ügyben, amely a cégének 2011-es, Hewlett-Packardnak történő eladását érintette.
A hajó szokatlanul magas, 72 méteres árbocát is tényezőnek találták a balesetben. Az Egyesült Királyság Tengeri Baleseteket Vizsgáló Osztályának (MAIB) nemrégiben közzétett időközi jelentése szerint az árbóc aerodinamikai alakja erős szélben felhajtóerőt teremtett, ami növelte a jacht dőlésszögét. A jelentés hozzátette, hogy ez a tervezési sebezhetőség valószínűleg nem volt ismert a tulajdonos vagy a legénység számára.

A kiemelést felügyelő brit mentőcég, a TMC Marine vezette a műveletet, melyben oroszlánrészt vállaltak a holland Hebo Maritimeservice specialistái. Az árbócot először egy távirányítású szerszámmal vágták le a hajótestről, majd kedden leeresztették a tengerfenékre. Ez segített stabilizálni a hajótestet az emeléshez. Utóbbihoz acélsodrony-rendszereket használtak, amelyeket egy úszódaruhoz kötöttek. A kábelek plusz erősítéseket kaptak, hogy elbírják a plusz terhelést, amikor a hajó teljesen kiemelkedik a vízből.

Pénteken aztán a Bayesian fehér felépítménye és kék hajóteste lassan a felszínre került. Az így függőlegesbe kerülő és részben vízmentessé váló jachtot várhatóan hétfőn vontatják Termini Imerese kikötőjébe. A hatóságok szerint a roncs kiemelése kulcsfontosságú ahhoz, hogy megértsük, mi történt pontosan a balesetkor. Brit és olasz nyomozók egyaránt vizsgálják a bizonyítékokat. Az olasz ügyészek bűnügyi nyomozást indítottak, a hajó kapitányát és két másik személyt gondatlanságból elkövetett emberölés és hajótörés gyanújával vádolják.
A kiemelést a múlt hónapban rövid időre felfüggesztették egy, a műveletben részt vevő búvár halála miatt. A kudarc ellenére a mentési munkálatok májusban folytatódtak, és a vártnál gyorsabban haladtak. A mentőcsapat egyik tagja a brit médiának elmondta, hogy a jövő héten emelőzsákokat fognak használni a levált árbóc tengerfenékről való kiemeléséhez. Eközben a búvárok folyamatosan vizsgálják a helyszínt, hogy összegyűjtsék a törmeléket.

fotók: marineinsight.com, superyachtnews.com
forrás: marineinsight.com
- ha tetszett, ajánld másoknak is!