A világ 10 legnagyobb hajóflottája – lobogó szerint. Első rész

A hajózásban a lobogó szerinti állam olyan nemzetet jelent, ahol a hajótulajdonos vagy hajózási társaság bejegyzi kereskedelmi vagy szabadidős hajóit.

A bejegyzett hajóknak az adott állam lobogóját kell viselniük, a hajót pedig az adott állam tengerészeti hatóságának szabályai és előírásai kötik a jogi viták, a védelem, az adófizetés és egyéb kedvezmények tekintetében.

1. Libériai Nemzetközi Hajó- és Vállalati Nyilvántartás
A Libériai Nyilvántartó Panamát megelőzve a világ legnagyobb hajónyilvántartása lett. Kiemelkedő eredményei vannak a hajókra és a legénységre vonatkozó biztonsági előírások és a tulajdonosok magas szintű kiszolgálásának ötvözésében, így a leggyorsabban növekvő lobogó szerinti állam több mint 271 millió bruttó tonnával, ami a világ piaci részesedésének 16,39 százalékát jelenti. Több mint 5000 hajót tartanak nyilván Libéria lobogója alatt, ide tartozik a legnagyobb konténerszállító flotta (a világ konténerhajóinak több mint 23,37 százaléka). Ezenfelül a világ teljes olajszállító tartályhajóflottájának több mint 15,25 százaléka (bruttó regisztertonnában kifejezve) libériai lobogó alatt közlekedik.

2020 decemberétől Libéria flottája átlagosan évi 8,6 százalékos ütemben nőtt, sok hajótulajdonost vonzott Görögországból, Japánból, Kínából, Szingapúrból és az Egyesült Államokból. A siker leginkább globális szolgáltatásaiknak és az egyszerűsített regisztrációs folyamatnak tulajdonható, a Covid-világjárvány idején Libéria volt az első, amely távoli hajóregisztrációt, ellenőrzési és kézbesítési szolgáltatásokat kínált.

2. Panamai Tengerészeti Hatóság
Panama kis nemzet, csak egy hajózási társaság működik az országban, azonban ez a második legnagyobb lobogó szerinti állam a világon. Panama stratégiai fekvése a Csendes-óceánt és az Atlanti-óceánt a Panama-csatornán keresztül összekötő döntő fontosságú tengeri kereskedelmi útvonal mentén lehetővé teszi, hogy kiemelkedő helyet foglaljon el a világkereskedelmi hálózatban. A Panama lobogója alatt közlekedő kereskedelmi hajók többsége külföldiek tulajdonában van, akik szeretnék elkerülni hazájuk szigorú tengeri kereskedelmi szabályozását. Mivel Panama nyitott nyilvántartást vezet, a hajótulajdonosok könnyen regisztrálhatnak, elkerülhetik a jövedelemadó fizetését, olcsó munkaerőt alkalmazhatnak és jelentős nyereségre tehetnek szert.

A globális hajóflotta körülbelül 14,55 százaléka közlekedik panamai zászló alatt, ez több, mint az Egyesült Államok és Kína állománya együtt. A panamai kereskedelmi flotta vezetője, Rafael Cigarruista átszervezte az eljárásokat és a megfelelőségi irányelveket, valamint megerősítette a kiberbiztonsági intézkedéseket, hogy a legjobb szolgáltatásokat kínálhassa a hajótulajdonosoknak és más érdekelt feleknek. Szigorúan viszonyult azokhoz a hajókhoz is, amelyek megsértették a szabályokat és előírásokat, adott esetben a lobogójuktól is megfosztotta őket.

3. Marshall-szigeteki nyilvántartó
A Marshall-szigetek Köztársaság az Egyenlítő közelében fekszik a Csendes-óceánon, hajónyilvántartása a világ három legnagyobbja közé tartozik a bruttó űrtartalom, a hordképesség és a felügyelete alatt működő hajók száma alapján, 11,24 százalékos piaci részesedéssel. Nyilvántartását az alacsony adók és a működési rugalmasság miatt kedvelik a hajótulajdonosok. Bár koruktól és méretüktől függően bizonyos korlátozásokat ír elő az ömlesztettáru-, tartályhajó- és konténerhajókra, mindenféle tengeri hajót befogadnak, beleértve a jachtokat is.

A Lloyd’s List jelentése 4,9 százalékos növekedést mutatott 2020-ban, a teljes hajószám pedig 4313 volt, amelyhez év végén hozzájött még 150. William Gallagher, a nyilvántartás elnöke szerint a Marshall-szigetek a világ legfiatalabb és legkörnyezetbarátabb flottájával büszkélkedhet, amely lehetővé tette az állam számára, hogy zsinórban 16. alkalommal szerezze meg a Qualship 21 státuszt. A nyilvántartás megbirkózott a világméretű koronavírus-járvány jelentette kihívásokkal, köszönhetően egyedülálló működési struktúrájának, 28 regionális irodájának és az egyes országokba telepített technikai személyzetének.

4. Hongkongi szállítási nyilvántartás
Hongkong hajózási nyilvántartási részesedése 7,89 százalék, a lajstrom átlépte a 130 milliós bruttó űrtartalmat 2739 hajóból álló kereskedelmi flottájával.

A Hongkong Különleges Közigazgatási Terület kormánya (Kínai Tengerészeti Minisztérium) által üzemeltetett lajstrom a Hong Kongban állomásozó hajókból álló hatékony flottájáról is ismert. 2019-ben új regionális irodákat hoztak létre Sanghajban, Londonban és Szingapúrban, hogy közvetlen szolgáltatásokat, például új regisztrációkat és sürgősségi támogatást nyújtsanak az ezekből a városokból származó hajótulajdonosoknak. A tapasztalt műszaki személyzetnek sikerült számos minőség-ellenőrzési auditot elvégeznie a hajókon is. Ezenkívül négy szemináriumot szerveztek a tengeri biztonságról és az innovatív zöldtechnológiákról – ezeken a hajózási ágazat több mint 150 szakértője vett részt.

5. Szingapúri Hajónyilvántartás, Tengerészeti és Kikötői Hatóság
Az SRS-t 1966-ban alapították, a Szingapúri Tengerészeti és Kikötői Hatóság irányítja. A világ ötödik legnagyobbjának számító szingapúri lajstrom 6,29 százalékos piaci részesedése (4914 hajóból álló flottája) van, összesen több mint 96 millió bruttó tonnával. 2019-hez képest – a Lloyd’s List Intelligence adatai szerint – némi csökkenés volt tapasztalható náluk, leginkább amiatt a 48 hajó miatt, amik a Covid-válság során működési nehézségekkel szembesültek.

De az ország ezzel együtt is megőrizte pozícióját, méghozzá a legfiatalabb flottával, amely főleg olajszállító tartályhajókat, ömlesztettáru-szállító hajókat és konténerszállító hajókat tartalmaz – kulcsfontosságú elemeket a nemzetközi kereskedelemben. A regiszter nemrég megkezdte az offshore hajók, például az olaj- és gázipar úszó termelési és tárolóegységeinek befogadását is.
A nyilvántartás célja, hogy partnerségi kapcsolatokat építsen ki, törekedjen a digitalizációra és a szén-dioxid-mentesítésre a hajózási ágazatban, hogy tovább erősítse pozícióját, minőségi szolgáltatásokat kínáljon és javítsa a tengeri környezet egészségét. 2020 közepe óta 130 távolról bonyolított ellenőrzést is végzett, hogy biztonságot nyújtson a hajók személyzetének és a felügyelőknek.

Folytatjuk!

(forrás: marineinsight.com, fotók: theconversation.com, wikimedia.org, nationaltoday.com, wikimedia.org, flagdownload.com, britannica.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!