A legjobbak: a 2025-ös év vitorlásai a Cruising Worldnél

Az idei jelöltek innovációt, nemzetközi hangulatot és a túrahajózás jövőjét alakító izgalmas trendeket mutattak be.

Idén a teljes flottát és a kategóriák számát tekintve az egytestűek és a többtestűek egyenlő arányban képviseltették magukat. Három méret szerinti osztályban nyolc-nyolc nevezés érkezett. Eljött a paritás ideje az Év hajója versenyben. A kikötői „ellenőrzés” és a vízi tesztek végeztével pedig hamar egyértelművé vált, hogy melyik hajó lesz az abszolút győztes. Bár a szabadidős hajózási ipar vitorlás oldala még mindig lábadozik a 2020-as járvány okozta fennakadásokból, de az is nyilvánvaló, hogy a K+F a vezető gyártók körében ismét fellendülőben van, és az új modellek ismét prioritást élveznek a világ számos vezető márkája számára.

Abszolút győztes: J/40
Két kormánykerék, nagy szabadoldal, hagyományos belső elrendezés (egy kabin elől, egy központi szalon konyhával és navigációs állomással, és egy vagy két kabin hátul). Vitorlás teljesítménye kiváló, a cég már papírról egy tucatnyit eladott belőle. Tim Murphy, a zsűri egyik tagja szerint „példaértékű vitorlás”.

Legjobb középméretű túrahajó: Jeanneau Sun Odyssey 350 Performance
A Jeanneau népszerű walkaround fedélzetét „lehozta” a legkisebb modelljébe, amivel óriási javult a kormányállás ergonómiája. Herb McCormick: „Remek vitorlás, kiválóan megépítve. A kategória egyetlen darabja, amelynek ára 300 ezer dollár alatt volt.”

Legjobb túrahajó 40–45 láb között: J/40
Mark Pillsbury: „Al Johnstone tervező a J/40-est túra-versenyző hajóként írta le, és ez a leírás telitalálat. Kényelmes vitorlás, és amikor a szél feltámad, minden eszköz adott ahhoz, hogy a legénység keményen hajtsa, vagy visszafogja a tempóját, és csak élvezze az utazást.”

Legjobb túrahajó 45 láb fölött: Allures 51.9
„Megállja a helyét bárhol a világon, közben egy nagyon hangulatos otthon is” – Herb McCormick. „Láttunk már korábban is expedíciós stílusú alumínium egytestű hajókat francia gyártók kínálatában, de ezek általában durva kinézetű, munkagép stílusú vitorlások. Ez a kedves, kerek aljú hajó egy olyan építésztől származik, aki 21 évvel ezelőtt úgy döntött, hogy olyan biztonságos, óceáni túrahajót készít, amely egyben elegáns is” – Tim Murphy.

Legjobb középméretű katamarán: Seawind 1370
Az ausztrál Richard Ward 45 lábas katamaránja a 2024-es 1170-es nyomdokain haladva készült, és elég hamar sikert aratott: a cég 90 megrendelést kapott az új 1370-esre, mielőtt az első hajót piacra dobták volna.

Legjobb többtestű 45–50 láb között: Leopard 46
Egyrészt olyan ára van, amely lehetővé teszi, hogy pénzügyi sikert érjen el, ha charter-szolgálatba állítják. Másrészt az az opcionális hibrid meghajtási rendszerrel azok számára, akik magán használatát tervezik (ez nem is rendelhető a charter változathoz). A négy panelből ajtó teljesen nyitottá teszi a szalont, zavartalan légáramlást biztosítva a belső térbe. Pláne, hogy a szalon elejében is van egy nyitható ajtó.

Legjobb többtestű 50 láb fölött: Neel 52
„Meg kell vitorlázni ahhoz, hogy érezzük a különbséget a katamaránokhoz képest: más a mozgása, a stabilitása, az általános vezethetősége. Az elrendezés kellemes, a rendszerek kifinomultak, de egyszerűek” – Herb McCormick.

A zsűri különdíja: Windelo 54 Yachting
Az Év hajója mezőnye minden évben tartalmaz egy olyan céget és hajót, amelynek úttörő megközelítése már-már a radikális határát súrolja, valami olyat, ami teljesen más(nak tűnik), mint az összes többi induló. A 2025-ös évben ez a hajó egy lenyűgöző katamarán, a Windelo 54 Yachting volt.

Mark Pillsbury: „Az elmúlt néhány évben, amikor az Év hajója szemléinket és tengeri próbáinkat tartottuk, úgy tűnt, hogy egyre kevesebb különbség van a különböző jelöltek között. Így az 54 láb hosszú Windelo fedélzetére lépve üdítő volt látni mindenféle új gondolkodást az építőanyagok, az elrendezés és a meghajtás tekintetében. A hibrid dízel-elektromos motorok és az elektromos rendszer igazán innovatív. Az, hogy a hajót üvegszál helyett bazaltszálak felhasználásával építették, határozottan újszerű gondolkodásmódra utal. A hátsó kabinok fekvőhelyeit üveg veszi körül, így útközben fantasztikus kilátás nyílik a vízre, horgonyzáskor pedig a lakótér megtelik fénnyel.”

(forrás: cruisingworld.com, fotók: windelo-catamaran.com, cruisingworld.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!