Az év legjobb vitorlásai a Sail Magazine-nál 2025-ben – első rész
A szerkesztőség köré épülő zsűri által kiválasztott hajók friss, új tervezési ötleteket mutatnak, és képviselik az iparági trendeket.
Bár az építők arról számolnak be, hogy teljesen elektromos és a hibrid meghajtás iránti kereslet nem érte el az előzetes várakozásokat (a vásárlók valószínűleg még mindig óvatosak a fiatal technológiával és annak költségeivel kapcsolatban), annak elérhetővé tétele az első lépés a fejlődés irányába. A Sail csapata minden olyan modellt figyelembe vesz, amely adott naptári évben debütál bármelyik amerikai hajókiállításon. A hajók egymással való összehasonlítása helyett azt vizsgálják meg, hogy az egyes modellek mennyire teljesítik a saját tervezési előírásaikat – ez igazságosabbá és árnyaltabbá teszi a döntéshozatalt. Íme a Sail legjobb 10 hajója 2025-re!
Allures 59.1
Még a 10 legjobbnak ítélt hajó közül is kiemelkedik a franciák által gyártott vitorlás. Allures 59.1 tűnhet a legnagyobb kiugrónak. Az alumínium nem épp elterjedt hajóépítő anyag az Egyesült Államokban, és expedíciós jachtok ritkán szerepelnek sorozatgyártott típusokat vizsgáló listákon, de ha egyszer a 2021-ben bemutatott modell 2024-ben, az Annapolis Sailboat Show-n mutatkozott be az USA-ban, nem volt mit tenni. Európából indulva a tulajdonosok megálltak Skóciában, Izlandon és Grönlandon, mielőtt megérkeztek Maine-be, hogy a Chesapeake-öböl felé vegyék az irányt. A fedélzet alatt a luxus mesterien keveredik a tengerre alkalmas dizájnnal; a konyha műalkotás, a műszaki tér és a motor megközelíthetősége kiváló. „Készen áll a viharokra, de bírja a gyenge szeles időket is, miközben merülése mindössze 1,32 méter – lenyűgöző egy ekkora hajóhoz képest, és olyan kompromisszum, amelynek köszönhetően felfedezhetők a sekély öblök is.”
Hanse 360
A Hanse Yachts legújabb darabja a legkisebb a kínálatban, a Berret-Racoupeau tervezőcsapata pedig mindent megtett, hogy a hajó nagytestvéreinek jó tulajdonságait beépítse a 36 lábas modellbe. A kokpit egyértelműen nagyobb vitorlásokat idéz, ergonómiája átgondolt, minden kényelemmel (bár, grillsütő, kinti hűtő, úszóplatform) felszerelt. Megfelelően felvitorlázott, két személy által is könnyen és jól kezelhető.
Jeanneau Sun Odyssey 350
Tavaly a Jeanneau Yachts 55-ösön volt a sor, a franciák ezúttal a Sun Odyssey 349-et felváltó új 350-essel „pályáztak”. Jelentős változás a körbejárható fedélzet, amitől az egész kokpit nagyobbnak érződik és jobban kihasználható. Könnyebben hozzá lehet férni a csörlőkhöz, arról nem is beszélve, hogy mennyire zökkenőmentes – és ezért biztonságos – előrefelé közlekedni a kormányállásból. A tágas fürdőben külön, leválasztott részt kapott a zuhanyzó, és innen (valamint a kokpitból) érhető el az óriási tároló.
J/40
Az idei év egyetlen igazi versenyvitorlása, amely szórakoztatóvá teszi a vitorlázást, aminek következménye lehet, hogy az ember minél több időt akar a fedélzetén tölteni. Alapfelszereltségének része a karbon árbóc, ami jól mutatja, mennyire odafigyelt a gyártó a súlycsökkentésre. A fedélzeti elrendezés és a vitorlázat is a hatékony, gyors vitorlázást szolgálja, még gyenge szélben is. Kiegyensúlyozott hajó, nála kisebbeket meghazudtoló mozgékonysággal.
Leopard 46
A Leopard Catamarans évek óta tartja magát a „ha nem romlott el, ne javítsd meg” elvhez, de most eljött a változás ideje: az új Leopard 46 fedélzetét olyan hatékonyan alakították át, hogy nagyobbnak érződik, mint az 50 lábas nagytestvéré. A Leopard volt az első cég, amely elismerte, hogy az orrba eldugott szkipperkabin tulajdonképpen büntetés a legénység számára, és a helyiség rendszeresen végzi puffertárolóként. Inkább kerestek más megoldást, így született az a tulajdonosi kivitel, ahol a hajó közepe táján, valahol félúton a fent és a lent között találtak helyet a szkipperkabinnak. Magánhasználathoz a Leopard hibrid elektromos hajtást kínál iker dízelmotorral és hatótávolságot bővítő generátorral. Az elektromos meghajtással akár 8 csomós sebesség is elérhető, a nap-, szél- és vízenergiával történő töltés pedig a tervek szerint 1,8 kW óránként és hajótestenként.
Folytatjuk…
(forrás: sailmagazine.com, fotók: allures.com, hanseyachts.com, jeanneau.com, jboats.com, leopardcatamarans.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!