Az év legjobb vitorlásai a Sail Magazine-nál 2025-ben – második rész + bónusz álomhajó
A szerkesztőség köré épülő zsűri által kiválasztott hajók friss, új tervezési ötleteket mutatnak és képviselik az iparági trendeket.
Az első részben: Allures 59.1, Hanse 360, Jeanneau Sun Odyssey 350, J/40, Leopard 46
Nautitech 48 Open
A katamaránok világában élesen elkülönülnek egymástól a nagyteljesítményű és a túra kivitelek. Az új Nautitech 48 Open azonban remekül sikerült kísérlet a szakadék áthidalására. A hangsúlyt arra helyezi, hogy a dolgok a lehető legegyszerűbbek legyenek – de semmiképp sem a teljesítmény rovására. Méretéhez képest viszonylag könnyű (alig több mint 13 tonna a vízkiszorítása), hosszú, vékony tőkesúlyaival jó az iránytartása. „Néha születik egy olyan modell, amely minden jót egyesít magában, és ez – Marc Lombard utolsó terve – pontosan ilyen” – mondta a hajóról Zuzana Prochazka, a zsűri egyik tagja. A tulajdonos lakosztálya a teljes bal hajótestet elfoglalja, míg a jobb oldalon az elrendezés moduláris: lehet két kabint és két fürdő; egy kabin, egy fürdő, plusz iroda, vagy egy kabin és egy fürdő, a felszabaduló tér pedig „Smart Room”, azaz szolgálhat műhelyként, tárolóhelyként vagy mosókonyhaként. Aki hosszú útra készül, imádni fogja.
Outremer 52
„A napi csúcs 254 tengeri mérföld, legnagyobb sebesség 21,3 csomó” – talán az első dolog volt, amit a zsűri kiemelt a hajóról. Az Outremer VPLP által tervezett frissítése a népszerű 51-hez a díjnyertes nagytestvértől, az Outremer 55-től vett át remek dolgokat, finomítva az elrendezésen és az ergonómián. Tudatos tettek annak érdekében, hogy a hajó minél könnyebb legyen, ami jól látszik a helykihasználáson és az anyagválasztáson (is). Így a jacht már gyenge légmozgásban megindul, aminek köszönhetően igen szélesre tárul a megvitorlázható széltartomány. Vagyis rendszeresen és hosszan átélhető a vitorlázás öröme.
Seawind 1370
Szűk 11 tonnás vízkiszorításával és hullámáttörő, fordított orraival könnyű és fürge anélkül, hogy drágább anyagokat (például karbont) vagy sverteket használna, de a lendületes haladást így is simán hozza. 45 lábas hosszára a Seawind átemelte 1600-as modelljének konyhai elrendezését, zökkenőmentesen integrálva kisebb modelljeik egyéb jellegzetes funkcióival, hogy olyan platformot hozzon létre, amely a hagyományos kinézetet és az új gondolkodásmódot egyaránt magában hordozza. Kormányállásaiból remek kilátás nyílik, ezt jól egészíti ki a rugalmas belső és külső tér.
Windelo 54
Az összes pályamű közül a Windelo kiemelkedett azzal, hogy nem csak beszél a környezeti fenntarthatóságról, de tesz is érte. A tavalyi 50-eshez hasonlóan az új 54-es is bazaltszálat használ (vulkáni kőzetből előállított) a hagyományos üvegszálas és újrahasznosított PET (polietilén-tereftalát, amelyet általában műanyag palackok gyártására használnak) helyett. Az 54-es teljesítményét hatalmas napelemmel támogatott, 20 kW-os Bellmarine villanymotorok és egy 18 kW-os dízelgenerátor adják. Az 54-es a gyártó fejlesztéseinek csúcspontja, praktikus megoldásokkal egy olyan hajóhoz, amely vitorlázva is jól teljesít. Kiemelkedő elem még a zárt, elülső kokpit és az innovatív, leereszthető úszóplatform, amely egyúttal a gumicsónak tárolódarujaként is funkcionál.
Xquisite Solar Sail 60
Az Xquisite Yachts legújabb darabja úgy debütált az Annapolis Sailboat Show-n, hogy előtte 8000 tengeri mérföldet vitorlázott Dél-Afrikától Marylandig a viharos Atlanti-óceánon – és mindez egyáltalán nem látszott meg rajta. Ezzel együtt még inkább prototípusként értelmezhető, mégis elegendő innovatív megoldással bírt, hogy lenyűgözze a bírákat. Tavaly egy 30 lábas karbonrakétával neveztek, miközben megtanultak katamaránt építeni. Idén olyan 60 lábassal érkeztek, amely korlátlan luxust nyújt, miközben a fedélzeti élet és a hajózás gyakorlati oldala szempontjából nézve hihetetlenül jól átgondolt. Kiemelendő az újonnan tervezett, kihúzható napellenzőket rejtő karbonbaum, valamint a búvárpalackok töltéséhez használandó külön kompresszor a kokpitban.
Álomhajó – külön kiemelve
Boréal 70
Attól a pillanattól kezdve, hogy a zsűri elsétált az alumínium test mellett, egyértelmű volt, hogy nem közönséges hajó. A Jean-François Delvoye által tervezett Boréal 70 egy igazi felfedező jacht és a legjobb konstrukciójú hajó a top 10-ben. Kényelmesen és biztonságosan eljuthatunk vele a világ végére. Minden részlet, a nagy motortértől a redundáns rendszereken át a famunkákig, tökéletesen kivitelezett. A kokpit belső kormányállása a hatalmas térképasztallal és a cirkálási teljesítményt jelentősen fokozó svert a kisebb testvérekből már ismerősek, ám itt új szintre emelve jelennek meg. „Magabiztosan jelenthetjük ki, hogy ez az álomhajó mindenki számára, aki Svalbardba szeretne hajózni, felfedezné az északnyugati átjárót, vagy Patagónia végtelen fjordjait tanulmányozná. Gyönyörű, erős darab, amely falja a mérföldeket” – sommázta véleményét a zsűri.
(forrás: sailmagazine.com, fotók: nautitechcatamarans.com, catamaran-outremer.com, seawindcats.com, windelo-catamaran.com, xquisiteyachts.com, boreal-yachts.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!