Milyen hatással lesz Donald Trump elnöksége a hajós iparra?
Donald J. Trump megválasztott amerikai elnök politikája kihatással lesz a használt szuperjachtok piacára és az új építésekre.
A hajógyárak, brókerek és más iparági szereplők jelenleg is azt találgatnak, hogy a megválasztott elnök közelgő politikai kiigazításai hogyan érinthetik vállalkozásaikat. Sokan arra számítanak, hogy Trump a 2017-es adócsökkentési és foglalkoztatási törvény (TCJA) több rendelkezését kiterjeszti annak 2025-ös lejárta után is, valamint célzott adókedvezményeket vezet be, amelyek hosszú távon nagyobb gazdagságot és magasabb gazdasági teljesítményt ígérnek.
Raphael Sauleau, az IYC vezérigazgatója optimista: „A javasolt adócsökkentések felpörgetik a pénzköltést a luxusszektorokban. Ez lökést jelenthet a hajós iparág számára is, mivel a nagyobb vásárlóerő gyakran azt jelenti, hogy több nagy értékű eszközökbe, például szuperjachtokba fektetnek be. Ha ezt a tényezőt kombináljuk a bónusz-amortizációs politika megújításának valószínűségével, akkor szilárd meggyőződésem, hogy minden szegmensben növekedést fogunk látni az értékesítésben.”
A TCJA-ban szereplő bónusz-amortizáció átmeneti emelése azt jelentette, hogy a charter üzletágban működő új és használt jachtok vásárlói a vásárlás első évében az elszámolható eszköz értékének 100 százalékát (a korábbi 50 százalékhoz képest) egyből leírhatták – ahelyett, hogy az eszköz hasznos élettartama alatt fokozatos értékcsökkenést alkalmaznának.
Alex Chumillas áfa- és vámtanácsadó: „Kkétségtelen, hogy az adókedvezmények fontos szempontok a vásárlási döntés meghozatalakor. A politika megújítása minden bizonnyal hatékony ösztönzést jelentene az eladások fellendítésére a piacon.”
A 24 méter fölötti jachtok eladásai a 2016-os 2,59 milliárd euróról 3,01 milliárdra ugrottak 2017-ben – ugyanabban az évben, amikor hatályba lépett a TCJA –, bár nehéz biztosan megmondani, mi okozta az emelkedést. Szintén érdekes megjegyezni, hogy az iparág 2021-es és 2022-es értékesítési rekordévei egybeestek az utolsó két évvel, amikor a támogatható ingatlanok 100 százalékos leírását lehetett alkalmazni. Ezt követően a bónusz értékcsökkenést minden évben 20 ponttal fokozatosan megszüntetnék a tervezett 2027-es lejáratig.
Henry Smith (Cecil Wright): „Az iparág most felfutásra készül a szokatlanul hosszú holtszezon után. Tekintettel arra, hogy a piac 60 százalékát amerikai vásárlók irányítják, sokan nem tettek semmit, amíg nem tudtuk, mi lesz a választás eredménye. Most, hogy tudjuk, inkább arra számítok, hogy a következő néhány negyedévben élénk lesz az aktivitás.”
Megjelennek ugyanakkor olyan aggodalmak, amelyek szerint a hivatalba lépő Trump-adminisztráció újra életbe lépteti az amerikai termelés fellendítését célzó vámokat, ami az ellenzők szerint nagyobb költségekkel járna a fogyasztók számára.
„Felépítésüktől függően a tarifák növelhetik az importált anyagok költségeit, vagy hatással lehetnek a nemzetközi jachtok értékesítésére, ami potenciális akadályokat jelenthet elsősorban az építők számára – mondta Sauleau. – A magasabb költségek csökkenthetik az új építések iránti kedvet, és hatással lehetnek az árakra, ami néhány vásárlót elriaszthat.”
Az iparban az események hasonló változatát láthatták Trump első ciklusa alatt, amikor az Egyesült Államok által kivetett acél- és alumíniumvámok arra késztették az EU-t, hogy 25 százalékos illetéket rójon ki az amerikai hajókra. 2021 novemberére Frank Hugelmeyer, az Országos Tengerészeti Gyártók Szövetségének elnöke arról számolt be, hogy a vám három éve alatt az EU-ba irányuló export 50 százalékkal csökkent, ami aztán arra késztette az USA-t és az EU-t, hogy még abban az évben megállapodjanak, és 2025-ig függesszenek fel minden, a vitával kapcsolatos tarifát.
Eközben Smith azt figyeli, hogy Trump bevezet-e akár 20 százalékos átalányvámot az összes amerikai importra, valamint 60 százalékos vámot a Kínából származó árukra. „Határozottan aggodalomra ad okot, hogy mi lesz a vége. Bár, ha figyelembe vesszük, hogyan működik a szuperjachtok tulajdonjogának strukturálása, nem hiszem, hogy ezek a tarifák ténylegesen érintenének akár csak egy amerikai jachtvásárlót.”
Amerika kereskedelmi partnerei a jelek szerint hasonló elvárásokat támasztanak. Röviddel azután, hogy Trump megnyerte a választást, Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke gratulált a megválasztott elnöknek, egyben kifejezte óhaját, hogy „a két fél együtt dolgozzon ki egy olyan transzatlanti partnerséget, amely továbbra is szolgálja a polgárokat. Munkahelyek milliói, befektetések milliárdjai és a kereskedelem nagy része függenek gazdasági kapcsolataink dinamizmusától és stabilitásától az Atlanti-óceán mindkét oldalán.”
(forrás: boatinternational.com, fotók: vanityfair.com, alliedmarine.com, nbcnews.com, theguardian.com, ports-monaco.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!