Kis mezőny, nagy szél: a Karpo nyerte az Ezer sziget versenyt

A horvátországi Thousand Islands Race olyan, mint bármelyik vitorlásverseny, ahol a fő szempontok: felkészülés, kihívás, kaland, a természet tisztelete, a hajó és a legénység biztonsága.

Mindennek ékes bizonyítékát adta az Adria horvátországi részének több mint ezer szigete között elhaladó regatta idei, szeptember 18-25. között megrendezett 10. kiadása is. A ThousandIslands Race mindig hoz valami újat, és az előző kilenc alkalom során 17 országból 77 vitorláshajót vonzott.

Idén 7 csapat állt rajthoz Rijekában, hogy két szakaszra bontva teljesítse a Rijeka – Tivat – Rijeka távot. A két etap sokáig beszédtéma lesz, főleg azért, mert teljesen ellentétes körülményeket produkáltak, jól összefoglalva a navigációs vitorlázás lényegét. Az eddigi 10 év leglassabb, sok türelmet igénylő első szakasza után, a Tivatból Rijekába tartó második szakasz előtt az időjárás-előrejelzés erős szeles körülményeket jósolt, kezdetben déli (Jugo), majd északias (Bóra) áramlással.

Az első szakasz győztese, a szlovén Karpo (kéttagú legénysége Maks és MaticVrečko, apa és fia) volt az utolsó, aki versenyben maradt a Rijeka felé vezető úton, ahová feltett szándékuk volt meg is érkezni. Ám miután – kezdetben még déli, később már északi szélben – végigküzdötték az éjszakát, szeptember 24-én, 5.41-kor üzenetet küldtek a versenyrendezőségének: „Megpróbáltunk addig áthaladni Vir előtt, amíg csak 25-35 csomós szélfújt, de mostanra 35-44 csomóra nőtt, és a további vitorlázás ilyen körülmények között sajnos már nem lehetséges. A hullámok elérik a 2 méteres magasságot, a hajónk több erős ütést is kapott. Mivel az előrejelzés szerint a szél nem fog egyhamar gyengülni, meghoztuk a döntést, visszafordulunk Zadarba.”

Így az idei verseny második szakasza úgy került be a krónikákba mint az első, amelyet senki sem fejezett be. A hajók és a legénységek biztonsága az első, és minden, ezt érintő döntés a kormányos és a legénység helyzetértékelése alapján születik. Így az első szakasz eredményei alapján alakult ki a végeredmény:

1. Karpo, Elan 450, Max Vrečko, Szlovénia
2. Emilia, X4.6, Alfred Vorderegger, Ausztria
3. Talanta, Pogo 40 S2, Micheal Puehse, Ausztria

Teljes végeredmény.

Minden viszontagságtól és nehéz körülménytől függetlenül a szervezők minden legénységet szívesen látnak a 2024. szeptember 14–23-ra meghirdetett regattán, és remélik, hogy a hamarosan megnyitó rijekai ACI Gitone kikötő vonzó környezetet és feltételeket teremt a következő években nagyobb flották számára.

(fotók és forrás: scor.hr)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!