America’s Cup – Hol tart a felkészülés?
Még másfél év van hátra addig, mire az éles küzdelem elkezdődik. Hosszú időnek tűnhet a szurkolóknak, ám rendkívül rövidnek a Feneketlen Kannára hajtóknak.
Az idén nyáron felpörögnek az események Barcelonában, a versenyek helyszínén. Épülnek, bővülnek a létesítmények a Port Vell és a Port Olímpic területén. Utóbbi az ifjúsági és női kísérőversenyek központja, míg az America’s Cupért hajtó csapatok a Vell-kikötőben fejlesztik a bázisaikat. Az idén a kísérőesemények megrendezésébe további katalán helyszíneket is bevonnak. Az első házigazdája Vilanova i la Geltrú lesz, amely Barcelonától mintegy 50 kilométerre, délnyugat felé található.
Júliusban már minden résztvevő a helyszínen edz. Lássuk mi a helyzet a csapatoknál 2023. április elején, 18 hónappal a verseny előtt!
AC40-esek
Sorra érkeztek az egységes, 40 lábas foilerek a csapatokhoz. Öt szállt már vízre, a hatodik rövidesen elkészül, és a Luna Rossa Team kapja. A kisebb, negyvenlábas hajók a főszereplők a fejlesztésekben és a felkészülésben, hiszen a 37. America’s Cup protokollja nem teszi lehetővé több 75 lábas hajó megépítését. Minden csapat csak egyet alkothat, azt, amelyikkel versenyez majd. Tehát nem lehet próbálkozni egy edzésre készülő darabbal, mint az előző alkalommal. A cél a költségek csökkentése, valamint az, hogy az újabb csapatok ne induljanak nagy hátránnyal.
Emirates Team New Zealand – NZL
A védő újra vízre tette a 2021-ben győztes AC75-ösét a Te Rehutait, emellett február óta két AC40-essel edzenek. Az egyikben Peter Burling, Nathan Outteridge, Blair Tuke és Andy Maloney alkotja a csapatot, míg a másikban Liv MacKay és Leonard Takahashi váltogatja egymás között a kormányzást a Josh Junior, Sam Meech és Marcus Hansen összetételű második csapat élén. Ez a két névsor önmagában sem akármi, hiszen ők a pihenőidejükben olimpiai és világbajnoki érmekkel snúrozhatnak, leginkább aranyakkal, miközben a két zsinórban megnyert America’s Cup tudata is adhat némi magabiztosságot a munkához.
Az is jelent némi előnyt, hogy elsőként kezdhettek edzeni két negyvenlábassal. De hát ők tervezték meg ezt a típust, nyilván hozzájuk jut először kettő ezekből!
Ineos Team Britannia – GBR
A britek a 37. Amerika Kupa hivatalos első kihívói. Októberben már megkapták az AC40-esüket, de saját negyvenlábas típust is fejlesztettek, T6 néven. Valójában a műszaki ötletek és újdonságok kipróbálására ez a lehetőség az igazi, hiszen az AC40-es osztályhajó. A britek Sir Ben Ainslie vezetésével nem is aprózzák el a fejlesztést.
Látványos különlegesség például az T6-oson kipróbált emelőszárny-megoldás. Ezen a foil elejére szerelt Pitot-cső a folyadékáramlás sebességét mérve segíti a szárny szögének szabályozását. A megoldás különdíjat nyert az Olaszországban immár hatodik alkalommal évente meghirdetett Foiling Awards pályázaton, amelyen a szárnyashajózás újdonságait díjazzák 14 kategóriában. Az Ineos új megoldása az innováció kategóriában lett nagyra értékelt.
Luna Rossa Prada Pirelli – ITA
Az olasz csapat Cagliariban készül. A főszereplő a saját fejlesztésű LEQ12 hajójuk, amelyen nemcsak különféle szárnymegoldásokat tesztelnek, de a vitorlázó csapat nap mint nap gyakorolja a manővereket. Mindehhez a hajó tele van jeladókkal, vagyis az adatgyűjtést szolgáltatja a tervezéshez.
A kormányos most is Francesco Bruni és Jimmy Spithill – az ő tandemjük beváltnak tekinthető –, ám mellettük ezen a poszton sokat szerepel már Marco Gradoni és Ruggiero Tita is.
Nagy energiákat fordítanak a vitorlatervezésre, például a grósz felső részének formájára, kialakítására, hogy erős szélben jól tudják nyitni a profilt, amikor szükséges.
American Magic – USA
A New York Yacht Club csapata Pensacolában készül. Ők is leporolták az előző versenyeken használt AC75-ösüket, a Patriotot, amelyik emlékezetesen nagyot esett a kihívók versenyén az egyik olaszok ellen vívott futamon. Emellett ők is használják már az AC40-esüket.
Talán az amerikaiak fordítják a legtöbb energiát a mesterséges intelligencia (AI) fejlesztésével és bevonásával való felkészülésre. Partnerük ebben az Altair, a számítástechnika és a mesterséges intelligencia globális vezető vállalata, amely szoftvereket és felhőmegoldásokat kínál a szimuláció, a nagy teljesítményű számítástechnika (HPC), az adatelemzés és az AI fejlesztésének területén. Azok a hírek, amelyeket általában a mesterséges intelligenciáról a Google újdonságai vagy a Chat GPT kapcsán olvashatunk, azok az aggodalmak, amelyeket az AI ellenőrizetlenül és összehangolatlanul száguldó fejlődése kapcsán Elon Musk vagy mások az emberiség jövőjét féltve felvetnek, a robotok fejlesztésének és felhasználásának csak egy bizonyos, népszerű területével kapcsolatosak. A vitorlás fejlesztésben és a versenyzők tanulásában teljesen más irányú az AI részvétele.
Alinghi Red Bull Racing – SUI
Ernesto Bertarelli Amerika Kupába visszatérő csapata elsőként telepedett be a barcelonai bázisra. Mivel ők nem vettek részt az előző, a 36. kupaküzdelmekben, ezért új csapatnak minősülnek, tehát az aktuális szabályzatnak megfelelve megvásárolhattak egy AC75-öst a felkészüléshez. A győztes új-zélandiaktól vették meg az első hajót, amelyet Grant Daltonék annak idején Te Aihe néven használtak a felkészülésben és nem a versenyeken. A hetvenöt lábast a svájciak Boat Zerónak nevezték el, és az edzésen többek között egy látványos borulással avatták fel…
Januárban megkapták az első AC40-esüket is a Persico-műhelyből. Emellett szintén onnan származó 69F foilereket használnak az edzéshez. Ezek szerkezetileg teljesen más stílusak, mint az AC-n használatos hajók, ám a vitorlázók felkészítéséhez, különösen taktikai elemek, például a rajt előtti párviadalok gyakorlására kiválók.
Orient Team Express France – FRA
A legújabb kihívók a franciák. A csapat egyik alapítója Bruno Dubois mellett az a Stéphane Kandler, aki 2001-ben a K-Challenge projektet indította, amely 2007-ben lett kihívó, Areva Challenge néven. A 36. America’s Cupot televízión nézve vetődött fel újra benne, hogy Franciaországban megvan a potenciál, ami egy sikeres America’s Cup-csapathoz szükséges. A közösségi médiában kavart hullámai sokak érdeklődését felkeltették, köztük Bruno Dubois-ét, aki 2017-ben az Amerika Kupát célozva a Groupama Team France-ot alapította, amelyből végül a mostanában egyre sikeresebb francia SailGP-csapat fejlődött ki. Jól ismerték egymást régebbi közös munkákból, hát újra összefogtak.
Az elmúlt év elején ismét hivatalosan útjára indították a K-Challenge Team France nevű vállalkozást, amelynek már tavaly is volt húsz fixen fizetett embere. Első nagy lépésként 2022 júniusában megvásárolták a védő Team New Zealand által felkínált tervezői csomagot. Nem sokkal később az addigi fő befektető váratlanul kilépett mögülük, és a csapat összeomlása fenyegetett. Ám rövidesen olyan sztárok révén, mint Franck Cammas, Michel Desjoyeaux és Olivier de Kersuason, sikerült megtalálniuk az Orient Express márkanévvel fémjelzett igazi jó szponzort. Ők épp két óriási vitorlával is hajtott turistahajót építtetnek, amelyek 2026–27-ben indulhatnak első útjaikra.
Ruják István
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 159. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról! A következő szám november közepén jelenik meg.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!