Brindisi és Szardínia küzd egymással a 37. America’s Cup előversenyéért
Az olasz média szerint két helyszín is azon dolgozik, hogy pályázzon a Barcelonában megrendezendő 37. America’s Cup második előversenyének megrendezésére.
Amint azt néhány napja megírtuk, Fabio Pozzo, a La Stampa America’s Cup-tudósítója a múlt héten arról számolt be, hogy Gianni Chessa, Szardínia régió (RAS) idegenforgalmi minisztere hat hónapos egyeztetés és az America’s Cup Event Limiteddel folytatott megbeszélések után visszalépett a második előverseny megrendezésétől.
A legfrissebb értesülések szerint azonban Chessa megpróbálja visszavonni a döntését, miután az széles körű kritikát váltott ki Olaszországban. „Múlt pénteken és szombaton két találkozó is volt Zoomon keresztül a szardíniai régió és az ACE-t képviselő spanyol ügyvéd között” – írta a La Stampa.
Azok a politikai csoportok, amelyek felszólaltak Chessa döntése ellen, igen jelentősek a szardíniai politikai életben. Szerintük Chessa korábban elismerte, hogy az esemény 6 millió eurós költségét egyéb sportesemények népszerűsítésére akarták fordítani Szardínián, amelyet Chessa korábban a sport szigetének nyilvánított.
Chessa szerint az ACE azt ígérte, hogy Szardínia adhat otthont az első AC40-es regattának – az ACE megerősítette, hogy a hat hónapos tárgyalási ciklus kezdetén szóba került, az ajánlat a 2022. augusztusi első találkozó idején valós volt. Azóta azonban ez az ajánlat elveszett a RAS-tól érkező információkérések és kérdések bürokratikus örvényében, az olaszok még egy szándéknyilatkozatot sem voltak képesek kiadni, nem beszélve a szerződéstervezet benyújtásáról, amely az ACE várakozásai szerint tartalmazná a két fél közötti megállapodás fő pontjait.
A 37. America’s Cupot szabályozó Protocol értelmében az ACE-nek április 16-ig, azaz a múlt vasárnapig kellett (volna) kihirdetnie az előversenyek időpontját. A dokumentumot módosították, további két hetet adva az ACE-nek (2023. április 30-ig), hogy bejelentse azt a két helyszínt, ahol a 2024-es America’s Cupra nevezett hat csapat AC40-es egytestű, foilos hajókban fog megmérkőzni egymással.
Miközben a RAS bürokratái további információkat kértek, az America’s Cup Event Ltd. tárgyalásokat folytatott a spanyolországi Vilanovával, amely egy hónapon belül dönteni tudott a rendezésről ugyanazon alapinformációk alapján, amelyeket eredetileg Chessa tárgyalócsapatának nyújtottak. Mivel elsőként hozott kedvező döntést az eseményről, Vilanova választhatta ki a regatta időpontját, és rendezheti meg az első AC40-es versenyt.
A hétvégén a La Gazzetta del Mezzogiorno arról számolt be, hogy egy másik csoport – az olasz szárazföld adriai partvidékéről, Brindisiből – szívesen pályázna a RAS és a Chessa által elvesztegetett regattára. A beszámoló szerint a pályázatot magas szintű kormányzati vezetők támogatják. A brindisi csoport az idén szeptemberben Tarantóban megrendezendő SailGP regattára épít, ahol az AC40-esek legénységi tagjai közül is sokan indulnak majd.
Grant Dalton, az Emirates Team New Zealand America’s Cup versenycsapatának vezérigazgatója Európába repült, és várhatóan folytatja a barcelonai székhelyű ACE-csapat által megkezdett munkát. Dalton általában közvetlenül lép kapcsolatba a komoly felekkel, európai jelenléte várhatóan gyors eredményre vezet a tárgyalásokon. A 2024-es America’s Cupról szóló jegyzőkönyv értelmében az ACE-nek hat hónappal korábban kell értesítenie a csapatokat az előversenyek időpontjáról és helyszínéről. Ha Európában nem sikerül megállapodni, akkor az eseményt egy későbbi időpontban Európán kívüli helyszínre lehet áthelyezni.
(forrás: sail-world.com, fotók: sardegnaturismo.it, regione.sardegna.it, navigamus.info)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!