Weöres Szabolcs a Vendée Globe küszöbén?
Weöres Szabolcs azt a célt tűzte ki magának, hogy második magyarként rajthoz áll a Vendée Globe egyszemélyes föld körüli vitorlásversenyen 2024-ben.
Célja eléréshez szerzett hajót, és most a második regattáján indult, amelyik az első kvalifikációs verseny a Vendée Globe 2024-re.
Korábban a Guyader Bermudes 1000 Race-t technikai nehézségek miatt 200 mérföld után fel kellett adnia, de lépésről-lépésre, szisztematikus munkával építi óceáni szólóvitorlázói pályáját. Szabolcs második magyarként lehet ott a legendás földkerülő egyszemélyes vitorlásverseny, a Vendée Globe következő, 2024-es rajtjánál: „A Vendée Globe régóta dédelgetett álmom volt, de olyan nagynak, olyan lehetetlennek tűnt, és igazából, amikor az előző véget ért, akkor gondoltam, hogy bele kellene állni.”
Az első igazi lépés az úton a hajó megszerzése volt, ami nem bizonyult könnyű feladatnak. IMOCA hajót furcsa módon eladni és venni is nehéz. Több is szóba jöhetett, közülük „tökéletesen megfelelt a finn Ari Huusela 2007-ben épült eladó hajója, amelyet Owen Clarke tervezett, nem nagyon hajtották túl, és a biztonsági szempontok nála is komoly szerepet játszottak. Köszönöm kiemelt támogatóimnak, a Szerencsejáték Zrt.-nek, az MVM-nek, a Molnak és a GreenGónak, amely lehetővé tette, hogy ezt a hajót megvásároljam. A vitorlás, amely Dee Caffarinak épült a 2008/2009-es Vendée Globe-ra, Avivaként kezdte az életét, és legutóbb Ari Huusela Stark nevű IMOCA-jaként teljesítette a Vendée Globe-ot.
Szabolcs ragaszkodik ahhoz az alapvető filozófiához, hogy fokozatosan haladjon előre, a reményeket és az elvárásokat szigorúan kordában tartva. Így miután januárban jutott hozzá a hajóhoz, akkor tudta a csapatával elkezdeni a teljes szétszedését, átvizsgálását és újbóli összerakását. A fő munkák közé tartozott a tőkesúly ultrahangos átvizsgálása, az összes szerelvény hazahozatala, felújítása, visszavitele és újra felszerelése. A januártól márciusig tartó munkálatok jelentős részét Les Sables d’Olonne kikötőjében, a szabad ég alatt végezték.
A hajó elkészülte után megkezdték a tesztvitorlázásokat: „Messze vagyunk még attól, hogy magabiztosan kezeljük, kevés mérföldet tudtunk menni, de tanultuk a műszereket, kezeltük a felbukkanó problémákat. Az is komoly munka volt, hogy egyáltalán bekalibráltuk a meglévő műszereket a hajón.” Szabolcs és a hajó első IMOCA-versenye a május 8-án Brestből rajtolt Guyader Bermudes 1000 volt – egyben a következő fontos verseny, a Vendée Arctic Race kvalifikációja –, ahol a navigációs szoftver az első nap összeomlott nem sokkal a rajt után, ezért úgy döntött, hogy visszalép: „Nem tartottam biztonságosnak, hogy műszerek nélkül induljak az első IMOCA-versenyemen. De azt hiszem, ezeknek a problémáknak a megoldása egyre könnyebb lesz, ahogy egyre több tapasztalatot szerzek.”
Június 12-én vasárnap újabb mérföldkőhöz érkezett a projekt, elrajtolt ugyanis a Vendée Arctique, ami az első kvalifikációs verseny a 2024-es Vendée Globe-ra: „Ez már egy nagyon kemény, 3500 mérföldes verseny, 15-20 napos program, fölmegy az északi sarkkörig, megkerüljük Izlandot és onnan jövünk vissza a Vizcayai-öbölbe, majd Les Sables d’Olonne-ban lesz a befutó. Várhatóan 25 hajó áll rajthoz. Nagyon hiányzik a fedélzeten való létezés, az alvás/pihenés kialakítása és menedzselése, hiszen három napnál többet egyben még nem vitorláztam a hajóval. Így most ez van a középpontban. Oda télen már eljutottunk, hogy a hajót meg tudom vitorlázni, tehát meg tudok fordulni, halzolni vagy vitorlát cserélni. Viszont izgatott vagyok, még nem igazán tudom elhinni, hogy eljutottam idáig. Úgy érzem, már ezzel is elértem valamit, valójában ez csak az út kezdete. Most egyetlen célom van, befejezni a versenyt. A Vendée Globe-ra való kvalifikációs folyamat most nagyon nehéz, nekem pedig nem volt időm edzeni és felkészülni.”
Úgy alakult, hogy Szabolcsnak ezt a versenyt is fel kellett adnia, néhány órával a rajt után a dönthető tőkesúly hidraulikus rendszere meghibásodott. Hétfő hajnalra visszaért Les Sables d’Olonne-ba.
A Vendée Globe 2024 kvalifikációs versenyei:
Vendée Arctique (2022. június)
Route du Rhum (2022. november)
Transat Jacques Vabre – A visszaút (2023. november)
Transat CIC Brest–USA (2024. május)
New York–Vendée (2024. július)
(fotók: Vendée Arctique)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!