Kikötők a Balaton nyugati medencéjében
A nyugati medencében kiterjedése alapján több marina is elférne, mint a keletiben, de a 44 ottanival szemben itt mindössze 27 vitorláskikötő található. Bár a kikötők száma ebben a medencében alacsonyabb, a hajóhelyekében nem sokkal marad el a keletitől, hiszen itt közel 3100 kikötőhely található.
A nyugati medencében lévő marinák között is megtalálhatjuk az egyetlen balatoni kikötőlánc, vagyis a Bahart kikötőit. Itt a tízből hét található (Balatonföldvár, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Fonyód, Badacsony, Szigliget). Ezek közül Balatonföldvár a legnagyobb 362 hajóhellyel, Balatonszemes 261-gyel, majd Balatonboglár (258) és Balatonlelle (213) következik.
Ha túrázni szeretnénk, akkor itt is fontos szempont lehet, hogy mennyi szabad vendéghely vár minket ebben a medencében. A keletiben már volt arról szó, hogy a Bahart marinái ilyen tekintetben kicsit felhasználóbarátabbak, mint a magánkikötők. Hasonlóan a másik medencéhez, itt is jellemző, hogy a hajózási vállalat a kikötőhelyeinek nagyjából 10 százalékát vendéghelyként üzemelteti, vagyis a nyugati medence 1492, éves bérletben kiadott kikötőhelyéhez a Bahartnál további 108 vendéghely áll a vitorlázók rendelkezésre. Ha az összes marinát nézzük, kicsit rosszabb a helyzet, mert a 3072 helyre csupán 196 vendéghely jut.
Ebben a medencében sem szabad elfeledkezni a kishajókról, érdemes megnézni, milyen lehetőségek vannak a jollék számára. Szabad sólyahelyekben a nyugati medence sem bővelkedik, így itt is inkább a kikötői sólyázás a jellemző, ami a másik medencéhez hasonlóan elég zárt rendszer. Szerencsére a nyugatiban is van olyan marina, amely jellemzően jollekikötő. Ami a keleti medencében a széplak-felsői jollebázis, az a nyugatiban a Fonyódi Port Lacaj. Régen ez jelentette a 25-ös jollebázist. Itt lehetett megtalálni a klasszikus 25-ös flotta nagy részét, illetve nagyon sokáig itt rendezték meg a jollebajnokságokat a 15-ös és 25-ös osztályok részére.
A kikötői szolgáltatások tekintetében nincs különbség a Balaton két medencéje között, hiszen mindkettőben jól felszerelt, minden igényt kielégítő szolgáltatást nyújtó marinák találhatók. A keletivel ellentétben itt méreténél fogva is inkább a turisztikai vonal az erősebb, vagyis nem a versenyzés az elsődleges, hanem a pihenés, a túrázás és a gasztronómia. Ennek megfelelően talán még jellemzőbb a színvonalas vendéglátás, illetve kiemelt szerepet kap a borászat. (Például a balatonlellei BL YachtClub, ahol télen-nyáron várják a vendégeket.)
A kikötő fejlesztések ebben a medencében is szükségesek voltak és lesznek. Ennek fényében pár éve nyitott a Balatonfenyves Marina, amely 300 hajó számára biztosít kikötőhelyet. Révfülöpön is terveznek egy újat, amely a tervek szerint több mint 100 férőhelyes lesz, illetve Balatonföldváron, a város nyugati részén is tervben van egy kikötő, amelynek az építési és átadási dátumát még nem lehet tudni.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 151. számában jelent meg. Fizessen elő a magazinra, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!