A VHF-rádió titkai
A VHF-rádió a korszerű jacht legfontosabb és nélkülözhetetlen kommunikációs eszköze. Segítségével kapcsolatot lehet teremteni a parti rádióállomással, a kikötővel és más hajókkal.
Időjárási előrejelzésekről, biztonsági közleményekről, egyéb hasznos információkról szintén a rádiótelefon segítségével szerezhetünk tudomást. Annak érdekében, hogy a rádióban mindenki jól érthetően, röviden és gyorsan el tudja mondani a közlendőjét, az IMO az egyszerű angolnyelv-használat érdekében bevezette a szabványos tengeri hírközlési kifejezések (SMCP) szótárát, amely a legfontosabb szavakat és kifejezéseket tartalmazza, amelyek segítségével a közlések egyértelműen elmondhatók. Általános alapelv a lényegre törő, rövid és tömör, tisztán és a normál beszédtempónál lassabban, határozottan kiejtett szavakból álló közlés, amely a szabályos eljárás rendjét követi. Lényegtelen, rendszer nélküli „csevegés”, főleg a nagy forgalmú helyeken és csatornákon nem megengedett.
A kommunikáció megkönnyítésére előre meghatározott protokollokat és kifejezéssablonokat használunk, míg a nevek, helyek, számok és nehezen érthető szavak betűzésére az Interco fonetikus ábécéje szolgál.
A rádió kezelése
A tengeri VHF-rádió kétutas berendezés, azaz egyformán képes rádióadást sugározni és fogni, így hagyományos értelemben vett adóvevő. A bekapcsoló gomb és a hangerő (VOL) sok készüléken egybe van építve. Bekapcsoláskor a digitális kijelző is működésbe lép. A rádió azonnal használatra kész, az antennát hangolni nem kell.
Bekapcsolás után be kell állítani a zajszűrőt (SQL), amivel a háttérzajokat tudjuk olyan szintre szorítani, hogy ne zavarják a vételt. Tekerjük le a zajszűrőt minimumra, majd addig emeljük a szintet, amíg éppen eltűnik a zaj.
A legnagyobb kezelőegység a VHF-rádiókon a csatornaválasztó gomb: ezzel tudjuk a szükséges csatornát kiválasztani. Az alfanumerikus billentyűzettel közvetlenül kiválasztható a keresett csatorna. A rádió bekapcsolásakor automatikusan a 16-os csatornára áll a készülék, a csatornaválasztóval 01-től 28-ig, illetve 60-tól 88-ig léphetünk végig, kivéve a 70-es csatornát, ami csak a DSC számára van fenntartva.
A 16-os csatorna olyan fontos – hiszen ez a vészjelzés leadására kijelölt vészfrekvencia –, hogy egy külön gomb szolgál arra, hogy egyetlen mozdulattal elérhető legyen.
Az adóteljesítmény-kapcsoló gomb a rádió kimenő adóteljesítményét állítja be a legtöbb csatorna kiválasztása esetén. A kapcsolónak csak két értéke van, 1 W vagy 25 W, más teljesítményértéket nem lehet beállítani. A gomb felirata 1/25W vagy H/L (High/Low). A képernyőn megjelenik a kiválasztott teljesítmény.
Az alfanumerikus billentyűzet több célt szolgál. Először is a billentyűzeten keresztül lehet a szükséges numerikus és szöveges adatokat betáplálni (MMSI-szám, pozíció beállítása stb.). Másodsorban, az egyes modelleken ez a billentyűzet szolgál a leggyakrabban használt funkciók elérésére, a külön funkcióbillentyűvel (F) kombinálva.
A menü gombjai a Menu, CLR és ENT, valamint a menünavigációs gombok. Ezek aktiválják a rádió menüjét, amivel a különféle beállításokat lehet elvégezni. Idetartozik a pozíció manuális bevitele, a rádióállomások és az MMSI-számok beállítása a rádió saját adatbázisában, az idő és dátum beállítása, képernyő- és hangbeállítások (kontraszt, fényerő), valamint a speciális beállítások.
A CLR gomb értelemszerűen a hibásan bevitt adat törlésére, az ENT az elfogadására (megerősítésére) szolgál. A nagy piros gomb Distress felirattal: a közvetlen és gyors vészjelzés leadására szolgál a DSC csatornán. A gomb egy felhajtható vagy félretolható fedél alatt kapott helyet, elkerülendő, hogy akaratlanul megnyomva fals vészjelzést adjunk le.
A mikrofont egy nagy gombbal látták el, ez az ún. PTT, azaz Press-to-Transmit gomb. Ez nem más, mint az adásvétel-kapcsoló, hiszen a rádiók simplex üzemmódban dolgoznak, vagyis egyszerre csak adni vagy venni tudnak. A rádió alapesetben vételen van, vagyis minden bejövő hívást vesz. Ilyenkor a kijelzőn Rx felirat látható. A PTT gomb alapállásban van. Ha adni akarunk, meg kell nyomnunk a PTT gombot, és addig benyomva kell tartanunk, amíg beszélünk. Ilyenkor a kijelzőn Tx felirat látható. Az adás során a rádió adás üzemmódban csak kisugároz, vételre nem alkalmas. Mielőtt befejeznénk az adásunkat az „Over” (Vétel) műveleti kifejezéssel átadjuk a szót az ellenállomásnak, elengedjük a PTT gombot, ezzel a rádió vételre vált.
A rádiókat (még a kézieket is) digitális kijelzővel látták el. A kijelző minden működési beállítást, csatornaszámot és alkalmazott funkciót megmutat, itt tudunk a menüben eligazodni, illetve itt tudjuk elolvasni a többi rádió által küldött DSC-üzeneteket is.
A rádió főbb funkciói
A Dual watch és a Tri watch funkció arra szolgál, hogy a Ch 16 mellett egyszerre lehessen egy vagy két másik kiválasztott munkacsatornát figyelni. A Channel Scanning funkció hasonló célt szolgál, de több csatornát lehet beállítani. Ez folyamatosan figyeli a Ch 16-ot, közben pedig szekvenciálisan sorra veszi a felhasználó által beállított csatornákat.
A digitális szelektív hívás (DSC) a rádió automatikus és gyors funkciója arra, hogy a digitális technika segítségével „fel tudja hívni” a környezetünkben lévő rádióállomásokat, riasztva őket, hogy figyeljenek oda, mert közlendőnk van. A rádió egy digitális jelcsomagot sugároz ki az erre a célra fenntartott 70-es csatornán, amely többek között tartalmazza a rádióállomásunk azonosító jelét (MMSI-szám), valamint a hívásunk célját.
A DSC a VHF Ch 70-es csatornán használható hajó-hajó és hajó-part viszonylatokban, és a SOLAS szerint elsőrendű funkciója a vész- és biztonsági hívás továbbítása, nagy biztonsággal. A hívás automatikus, a közleményt (hajó neve, hívójele, pozíciója, útiránya, a veszély jellege) menüből indíthatjuk, de a vészhívást szó szerint gombnyomásra, a Distress gomb megnyomására, illetve meghatározott ideig való nyomva tartását követően továbbítja. A rádiónk környezetében lévő rádiókon a DSC-üzenet hallható jelzést generál, a vevők kijelzőjén megjelennek az adatcsomagban elküldött információk. A további közlendőket – a hívás jellegétől függően – fónikusan, azaz hagyományos módon, beszédben továbbítjuk. Ez tehát azt jelenti, hogy a DSC-üzenet egy figyelmeztető jelzés, amely azonosít minket, és megadja a közlendőnk jellegét is.
A DSC-üzenet szólhat minden elérhető állomásnak vagy csak annak, amelynek az azonosítóját megadtuk, illetve annak a hajócsoportnak (pl. halászhajóflotta vagy versenyző hajók), amelyek csoportazonosítóval rendelkeznek.
Horváth Csaba, a Yachting Journalists’ Association rendes tagja
(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin 146. számában)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!