Így hajózzunk át az Indiai-óceánon – 1. rész
Házhozszállítás
Az Európából induló földkerülő vitorlás jachtok a világ minden tájáról a thaiföldi Phuketben gyülekeznek, körutazásuk utolsó nagyobb szakasza előtt. Az európai utazók számára három lehetőség van arra, hogy hazatérjenek.
Az első, hogy keresztülhajóznak az Indiai-óceánon, megkerülik a Jóreménység fokát, majd az Atlanti-óceánon, Afrika nyugati partjai mentén eljutnak Európáig. A második, hogy az Indiai-óceánon partközelben eljutnak a Vörös-tengerre, végül a Földközi-tengeren keresztül Európába. A harmadik, hogy a jachtot Thaiföldről egy transporter hajóval elvitetik haza, ők pedig felpattannak egy repülőgépre.
Minden lehetőségnek megvan az előnye és a hátránya, a helyes döntés meghozatala nagyon sok személyes tényezőtől függ. Olyan földkerülők mesélik el tapasztalataikat, akik más-más megoldásokat választottak.
Sorozatunk első részében a házhoz szállítás kihívásaira vetünk egy pillantást.
„Négyéves túrázás után egyszer csak Thaiföldön találtuk magunkat, és éppen azon gondolkodtunk, hogyan jussunk vissza Svédországba, amikor egy Carinának szóló csábító állásajánlat eldöntötte a kérdést” – mondja Conny Hammarlund. – „Számunkra ez egyszerű üzleti döntés volt. A szállítás költsége szemben azzal az idővel, amelyet megtakarítunk. Nagyjából 6 hónap lett volna hazavitorlázni. Januárban hoztuk meg a döntést, márciusban kellett felkészíteni a hajót az utazásra, amit áprilisban vett fel a transzport és 4 hét múlva tette fel Koppenhágában. Innen pedig mi vittük haza Stockholmba” – meséli Carina.
A szállítással járó költségek több tételből tevődnek össze. Ha mi készítjük fel a hajót, annak időbeli, tanulási és műszakiköltség-vonzata is van, de kb. 5000 euró. Ebben benne van az ott töltött idő, a napi élet és Z üzemanyag költsége is. Maga a szállítás 45 ezer euró. Erre jöhet biztosítás és persze a repülőjegyek költsége.
„Rengeteg időt töltöttünk a megfelelő transzport cég kiválasztásával, sok személyes kommunikáció, referencia-ellenőrzés stb előzte meg. És persze rugalmasnak is kell lenni: az indulás és érkezés ideje folyamatosan változik, de még a célállomás is, igazodva az éppen aktuális körülményekhez” – teszi hozzá Conny.
„Elsőre drágának tűnhet ez a megoldás, de mi úgy számolunk, hogy a hajózás nagyságrendileg 2500 euró/hó, így, összehasonlítva a ráfordított idővel és az esetlegesen felmerülő – a földkerüléssel járó – extra költségekkel, észszerű alternatíva” – fejezi be Carina a történetet.
szöveg: Juráncsik Norbert
- ha tetszett, ajánld másoknak is!