Vendée Globe 2024 partnerkereső – második rész
Gőzerővel folyik a felkészülés a 2024-es szóló földkerülő vitorlás versenyre, sok a visszatérő kormányos, több indulónak már megvan a szponzora, de van, aki még támogatót keres.
Az első részben: friss szerződések és tizenhat új szponzor.
Eltérő motivációk
Persze nem csak nemzetközi csoportok érdeklődnek az IMOCA hajók és versenyeik iránt, így például a Guyot Environnement – amely 2014 óta áll ki a Figaróban induló Pierre Leboucher mellett – úgy döntött, hogy támogatja Benjamin Dutreux-t a következő Vendée Globe-on: „2018 óta dolgozunk ezen a projekten, alaposan áttanulmányoztuk, hogyan tudunk bekapcsolódni az IMOCA-világba. Egy ilyen projekt a cég 400 alkalmazottjának belső kohézióját is megerősítheti. Büszke vagyok arra, hogy a szüleim által 40 évvel ezelőtt alapított céggel a legjobbak kategóriájába kerülhetünk ezen a területen” – mondta el Erwan Guyot, a Guyot Environnement vezérigazgatója. Lépésük hat-hétszeresére növelte a vitorlázásra fordított összeget. És bár eddig ritkán fordult elő, hogy egy cég a Figaróból átlépjen az IMOCA osztályba, Erwan Guyot szerint „döntésünk más, a Figaróban érintett breton kkv-kat is arra késztet, hogy belevágjanak”.
A Freelance.com számára ugyanakkor az offshore versenyzés nagy lépés az ismeretlenbe. A vállalat (2021-ben 672 millió eurós forgalommal) öt éve működik együtt a kalandor Guirec Soudée-vel, aki Benjamin Dutreux-tól megszerezte az egykori Omia-Water Familyt. „Soha nem csináltunk sportszponzorációt, de nem is volt rá igényünk – magyarázza Claude Tempe alelnök. – De a Guireckel való találkozás mindent megváltoztatott. Megláttuk magunkat az ő szemszögéből, sok párhuzamot fedeztünk fel az ő fejlődési módja és a mi üzleti növekedésünk között. Ezt a partnerséget nem előzte meg hosszas gondolkodás.” A Freelance.com 80 százalékban finanszírozza a projektet, a szkipper további szponzorokat keres, hogy kiegészítse a költségvetését, amelynek nagyságrendjét a fő partner nem kívánja nyilvánosságra hozni.
Ha megvan a hajó, jönnek a szponzorok?
Más szkipperek számára is itt az ideje, hogy továbblépjenek, és a legtöbbjüknek ugyanaz a stratégiája: megvenni a hajót, majd meggyőzni a cégeket, ahogy Benjamin Dutreux-nak is sikerült, amikor a Guyot Environnementtel való szerződéskötés előtt vásárolta meg a egykori Hugo Bosst (Vendée Globe 2016-os verzió). Ebben a cipőben jár Benjamin Ferré (volt Banque Populaire X), Tanguy Le Turquais (volt Groupe Apicil), Sébastien Marsset (volt Compagnie du Lit), a svájci Ollie Heer (volt Pure Best Western), a brit James Harayda (volt Time for Oceans) és az új-zélandi Conrad Colman (volt V és B-Mayenne) is.
„Az IMOCA-piac annyira kicsi, hogy nem lehetett túl sokáig tanakodni a vásárláson” – magyarázza Tanguy Le Turquais, aki még három hónapot ad magának, hogy partnert találjon. Az idei szezonra 500 ezer eurót remél (indulni akart a Route du Rhumon), majd további 2,5 milliót a Vendée Globe-ig. Benjamin Ferrének már van egy fő partnere – „egy százéves családi vállalkozás” –, amelyet májusban jelentenek be, de társszponzorokat keres a 1,5 millió eurós összköltségvetéshez. A Blablacar egy ideig érdeklődött, de ők az ukrán válság miatt bedobták a törülközőt, mivel tevékenységük egy része Kelet-Európában zajlik.
„A Covid és különösen az ukrajnai háború óta tudjuk, hogy az ilyen típusú költségeket a vállalatok elsőként csökkentik, ami nem könnyíti meg a dolgunkat” – festi le a helyzetet Conrad Colman, aki aggódik, mert évi egymillió eurót remél összegyűjteni. Ollie Heer, Alex Thomson egykori boat-captainje és az első német ajkú svájci, aki belevágott a kalandba, 4,5 millió eurós költségvetést céloz meg 2025-ig, és elsősorban svájci cégekben gondolkodik. Az angol James Harayda 500 ezer euróban határozta meg a névadó szponzorság díját, és egy „üzleti klubot” szeretne indítani, amelynek a belépőjegye 18 ezer euró lenne. Sébastien Marsset szintén egy üzleti klub, a Cap Agir Ensemble keretében szeretné összehozni a szponzorokat.
Tekintettel a Vendée Globe-ra jelentkezők számára, a partnerkeresésnek komoly akadálya, hogy jelenleg semmi sem garantálja a támogatott versenyző indulását, ha a projektek száma meghaladja a SAEM Vendée által meghatározott negyvenhajós limitet.
(forrás: Tip & Shaft, fotók: courseaularge.com, thomasderegnieaux.fr, seasailsurf.com, boatsnews.com, imoca.org)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!