Útvonal ajánló
Umagból: Rovinj, Veruda, Unije, Valun, Pomer, Fažana. A horvát partszakasz legészakibb részén lévő Umag a horvát vizekre történő behajózás egyik legkeresettebb pontja – innen indulunk tehát arrafelé, amerre a szív húz: Dél irányába. Rovinjig 22 tengeri mérföld (tmf). Ezt a távolságot egy kellemes maestral szélben félárbocra eresztett vitorlákkal is kényelmesen meg lehet tenni.
partjai viszonylag alacsonyak, a sekélyebb szakaszoknál tanácsos tisztes távolságot tartani, főként Novigrad és Vrsar között. Ha ezt a szakaszt túl megterhelő lenne egyben megtenni, javasoljuk, hogy pihenjenek meg az elbűvölő Porečben (11 tmf), a funtanai vagy a vrsari marinában, illetve a legszebb isztriai városkának tartott Rovinjtól karnyújtásnyira lévő Limi csatornában. A Sv. Katarina sziget mögött bújik meg a rovinji marina. Kellemes sétányira vannak a kisebb éttermek és tavernák (ajánlatunk: Giannino, Puntulina és Veli Jože vendéglők). Rovinj teljes egészében egy jellegzetesen észak-adriai hangulatú szimpatikus kisváros.
Másnap Verudáig (19 tmf) folytatjuk utunkat. A Brijuni szigeteket a külső oldalukról hajózzuk körül. A szigetcsoportot majd visszaúton, a Fažani-csatornán behajózva látogatjuk meg, így lesz alkalmuk arra, hogy ezt a híres nemzeti parkot minden oldaláról megismerhetik. Veruda jól védett zöldellő öböl Pulától délre, ha esetleg kedvük tartja megtekinteni az Arénát, elég ha felpattannak egy városi buszra. Dönthetnek úgy is, hogy inkább a városi ACI marinában időznek. A lehorgonyzás előtt kellemes fürdőzést ejthetnek meg a Verudától jobbra elhelyezkedő Banjole-öbölben, itt van a kiváló Batelina étterem is (A Veruda és Fraškerić szigetecskék közötti sekélyebb részeknél nem árt az óvatosság!). Verudában található az egyik legjobb pulai étteremnek tartott Valsabion is. További kellemes vendéglők a környéken: a Milan Stoján, a Bodulka Šišanban ás a Vodnjanka Vodnjanban. Ha szeretnének Pulához közel, ugyanakkor a fedélzeten éjszakázni, érdemes elhajózni a Pula és Veruda szigetecske között található Vinkuran település alatti védett Soline-öbölbe.
A körutazás harmadik napjára Unijét ajánljuk (22 tmf). A viszonylag magasan fekvő sziget nyugati oldalán lévő település előtt elterülő homokos fövenyen végre megpihenhetünk a marinákban megszokott nyüzsgéstől. A szél függvényében választhatnak a kis mólóval és hullámtörő gáttal védett széles kikötőben történő kikötés vagy a sziget keleti oldalán lévő mély kikötők egyikében történő lehorgonyzás között. (Ha a kikötő mellett döntenek, ne feledkezzenek meg arról, hogy itt az erőteljesebb maestral ugyanolyan veszélyes lehet, mint a nyugatról fúvó nyári nevera. Szél esetén tanácsos a sziget déli csücske felé hajózni, ahol kiváló menedéket nyújt a Maračol-öböl). Népszerűségét tekintve Unije mindig is a közeli, eredendően homokos Susak-sziget mögé szorult, ennek ellenére nem szabad kihagyni a mezőgazdasági termelést tekintve a cresi-losinji szigetvilág egykoron legjelentősebb szigetének számító Unije csodálatos öblöcskéit! Útközben figyeljenek a Kvarner áthajózásánál! Errefelé a jugó és a bóra is igen kellemetlen szelek!
Negyedik nap reggel Unijéről induljanak a távolabbi Osor felé (10 tmf). Keressenek szabad kikötési helyet a híddal átívelt átjárótól északra lévő betonozott horgonyzóhelynél. Egy séta a városkában bizonyára le fogja Önöket nyűgözni: a városháza, (jelenleg múzeum kőtárral), a székesegyház, a római városfalak maradványai… Osor egykoron a Velencéből Otrant felé vezető hajósútvonal igen fontos állomáshelye volt.
Egy kellemes ebéd a híd melletti kis étteremben, és máris továbbindulhatunk észak felé Cres nyugati partjai mentén. Estig 19 tengeri mérföldet teszünk meg a festői Valunig. A homokos fövenyek útközben csak Önökre várnak, tekintve, hogy csak a tenger felöli oldalról megközelíthetők! Az aprócska Valunban két jó étterem is van: a Toš és a Na moru.
Másnap 25 tengeri mérföldet hajózunk a Kvarneren át egészen a pomeri marináig. Ha nem kedvelik az éjszakai navigálást, igyekezzenek még sötétedés előtt behajózni, mert a Medulini-öbölbe egy kissé komplikált a beállás. A tengerig lenyúló megművelt mezők által körbeölelt marina a hosszúkás öböl legvégében található. A dombtetőn lévő falucskában egy sor remek éttermet találunk.
Hatodik napra a Brijuni szigetek (17 tmf) és az azonos nevű kikötő meglátogatását ajánljuk. Az öbölben, melyben egykoron Tito Jadranka és Podgorka nevű jachtjai ringtak, jelenleg 50 kikötőhely van. Van itt áram- és vízvételi lehetőség is. A kikötés a hajó nagyságától függetlenül valamivel több, mint 100 euróba kerül. Másnap már csupán 35 tengeri mérföldet kell megtenni, hogy visszaérkezzünk Umagba. Visszafelé úton megejthetünk egy kellemes csobbanást a Rovinj (Brijunitól 10 tmf) előtt fekvő Sv. Andrija (Crveni otok) szigetecskénél, Vrsar-nál (15 tmf), az elbűvölő Novigradnál (25 tmf), vagy a kiindulási kikötőtől alig 5 tmf-re lévő Dalja-öbölben.
Alternatív útvonal: Poreč, Vrsar, Susak, Mali Lošinj, Martinšćica, Cres.
Különleges élmények: unijei „magány”, az osori történelem fuvallata, Valun összhangja, a Brijuni Nemzeti Park megtekintése.
Amire figyelni kell: Isztria nyugati partjainál a sekélyebb szakaszokra, a jugó és bóra szelekre a Kvarner