Szituációs gyakorlatok a tengeren

A szituációs gyakorlatok a hajós tengerészeti jártasságát, rutinját növelik, ezt jelenti a seamanship, ami segíti a tengeri vitorlázás elsajátítását, mert speciális helyzetekre készít fel.

A pilótáknál a szituációs gyakorlatok szimulátoros megvalósítása a képzésük része, a hajósoknál is lehetne így. Hirtelen sok a feladat egy haváriában vagy vészhelyzetben, és a prioritási sorrend felállítása egy jó kiindulási alap lehet. Az biztos, hogy a pánik elkerülése a legfontosabb! Egy jó döntéssel az adott helyzetben akár a hajót is meg lehet menteni, míg egy rosszal a hajót el is veszíthetjük. A hajózás veszélyes üzem, és ez mindig ott kell legyen a fejünkben. Egy óceáni vitorlástúra előtti a „safety briefing” során a legrosszabb esetekről is kell beszélni, ami egy gyors süllyedés az óceán közepén…

1. szituáció
Éjszaka úszó konténernek ütközünk 8,5 csomós sebességgel. A hajó léket kap, és nagyon gyorsan jön be a víz. A hatfős csapatból négyen pihennek. Ha te lennél a kapitány, akkor mit tennél?

„Még indulás előtt a briefingben kitérnek erre a helyzetre, és személyre szabottan (a fizikális és mentális erősségek, illetve képességek alapján) kiosztanám, megbeszélnem a feladatokat. Mi az óceanátkelés előtt kvázi el is gyakoroltunk egy ilyen helyzetet, és mindenki a saját feladatát hajtotta végre. Például valaki a grab bagért volt felelős, valaki az ételért és vízért, valaki az EPIRB-ért, a kapitány pedig a mentőtutajért. Az utóbbi működését és vízre tételét indulás előtt megbeszéltük” – mondta Aranyosi Zsolt RYA Ocean Yachtmaster és vitorlásoktató.

2. szituáció
Kora nyáron 18-20 csomós szélben vitorláztok Szantoríni felé. Krétáról indultatok, és lassan meg is érkeztek, már csak 15 tmf a táv (a tenger állapot: 3-4). Hárman vagytok a hajón, és az egyik srác a hajó oldalára állva könnyít magán, amikor egy váratlan nagy hullám erősen megdönti a hajót, és mivel nem kapaszkodik, beesik a vízbe. Kiadod a parancsot a kormányosnak: heave to.

A nem túl rutinos barátod viszont az ijedtség miatt rossz irányba kormányoz. Leesik, utána spontán halzol. Amikor átcsap a baum, a régi használt nagyvitorla teljesen kettészakad, és használhatatlan lesz. Gyorsan odaugrasz a kormányhoz, és beindítod a motort. Amikor előremenetbe teszed a motort, leáll. Ideges vagy, és gyorsan újraindítod, majd előremenetbe teszed, de ismét leáll. Észreveszed, hogy az orrban hagyott kikötőkötél a vízbe lóg. Odarohansz és elkezdenéd felhúzni, de nem megy. Mit teszel ebben az esetben?

„Alapvetően egy ember a vízben helyzetként kezdeném el kezelni ezt a helyzetet. A harmadik társ megnyomja az MOB gombot a chartplotteren, majd bedobja a mentőpatkót (ha van DAN bója, akkor azt is), ami a vízben mutatja a társunkat. Átvenném a kormányt, és az orrvitorlával heaving to helyzetbe tenném a hajót, hogy álljon meg. A nagyvitorlát leengednénk, leráncigálnánk (akár a betekerőst is), ha kell, a kapitány is besegít (akár az autopilotot használva), ezután széltől függően reffelném az orrvitorlát és elkezdenénk vitorlázni a vízbe esett felé. Ideális esetben nem esett pánikba a vízbe került társunk, és ki tudjuk venni a vízből. Ha úgy értékelem, hogy már nagyon eltávolodtunk a társunktól, akkor még időben hívni kell a parti őrséget. A legfontosabb, hogy ne engedjük ki a legénységet pisilni a nyílt vízi átkelésnél!” – figyelmeztetett Aranyosi Zsolt.

De mi van akkor, ha ez egy régebbi nehezebb túravitorlás, és nem tud csak orrvitorlával negyedszélbenben vitorlázni, és így nem tudunk a hajóval széllel szemben vitorlázni az emberig.

„Az emberélet a legfontosabb, akkor veszteglés, a parti őrség hívása a legfontosabb, majd a saját dingit minél hamarabb letenni, és azzal menteni. A kérdés az is, hogy látjuk-e még a vízbe esettet, jól úszik-e, közeledik-e a hajóhoz vagy távolodik. Miután kivettük az embert, utána a motorral foglalkoznánk. A MOB egy vészhelyzet (Mayday), és e szerint kell mindent csinálni egy ilyen helyzetben. A motorprobléma már egy másik probléma, egy „urgency” (Pan Pan), és azt a helyzetet úgy is kell kezelni.

Méder Áron

(Cikkünk az Aqua Magazin 166. számában olvasható teljes terjedelmében. Keresse a kiemelt újságárusoknál és a benzinkutakon! És fizessen elő rá, hogy a jövőben se maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!