Persico Marine – Az olasz hajógyár, ahol lenyűgöző dolgok történnek
A jövő vitorlázása egyértelműen a foilerek irányába halad. Könnyű kompozittestek, dinamikusan működő szárnyak, folyamatos innovációk, radikális megoldások és forradalmian új megközelítések, nem beszélve a tervezés, az építés és a fejlesztés költségeiről.
Elég a világ legrangosabb vitorlásversenyein megjelenő nagytestű repülő hajókra gondolnunk, az Amerika Kupa szárnyaló AC75-öseire, a Vendée Globe rangos IMOCA-ira vagy épp a Sail GP F50-eseire. Ezek sokak számára elérhetetlen, mégis a világ legjobbjait rangsoroló versenyek, amelyeket a vitorlázótársadalom színe-java figyelemmel követ. De vajon nyomon követjük-e azokat a műhelyeket, amelyek a világ legismertebb hajói mögött állnak?
A hajózási ágazatban az elmúlt két évtized során a világ élmezőnyébe került a lombardiai székhelyű Persico Marine, amely mára vezető szerepet tölt be a vitorlás és motoros hajók építésében mind a verseny-, mind a túrahajózás területén, különös tekintettel a nagy teljesítményű jachtok gyártására. A mérnökök és a technikusok szakértelmét tökéletesen ötvözik a repülőgépiparban is használt felszerelésekkel, valamint hi-tech anyagokkal. Az 1976-ban alapított olasz multinacionális vállalat, a Persico Group ugyanis nem csupán a hajó-, hanem az autó- és repülőgépgyártásban is szerepet vállal.
A Marine részleg a világ legismertebb csapatai számára készít versenyhajókat, szárnyakat, karokat és más kompozitelemeket. legyen szó a Vendee Globe-ról, a The Ocean Race-ről, a TP52-esekről vagy a 2017-ben szintén ebből a gyárból kikerülő Team AkzoNobel Volvo Ocean 65-ös jachtjáról.
Verseny- és foilos hajókról, innovációkról, nemzetközi piacról és a hajógyár jelenleg is futó projektjeiről beszélgettünk a Persico Group alelnökével, a Persico Marine elnökével, Marcello Persicóval.
Aqua: Mióta dolgozik ezen a területen és vezeti az üzemet? Mi jelentette az áttörést, mikor lett a manufaktúrából nemzetközi gyár?
Marcello Persico: A Persico cég mindig is az életem része volt, hiszen az édesapám alapította. A diploma megszerzését követően a BCG tanácsadójaként kezdtem itt dolgozni és fokozatosan vállaltam egyre több felelősséget, valamint nagyobb szerepet a társaság életében. Egészen 2007-ig, amikor válaszút elé kerültem: apám azon gondolkodott, hogy felfüggeszti a hajógyártó részleg tevékenységét, miközben én szerettem volna átvenni a gyeplőt. Az utóbbit választottam, befektettünk a munkatársainkba és az új technológiákba, a tevékenységeinket kiterjesztve a versenyszektorra is. Ez a tempóváltás tette lehetővé számunkra, hogy növekedjünk és fejlesszük azt a know-how-t, amely a jövőben úgy véljük, elengedhetetlennek bizonyul.
Aqua: Milyen trendeket lát a nemzetközi hajóspiacon, milyen típusú hajókat keresnek a vásárlók? Mik a legfőbb szempontok a crusier kategóriában? Milyen változásokat hozott a pandémia az elmúlt egy évben?
M. P.: A 2009-es gazdasági válság után a piac érdekesen reagált, egyre nagyobb hajókra lett igény, ezért a gyártás egy részét azokra a hajótestekre szakosítottuk, amelyek ezt a tendenciát követték. A luxushajók jelenlegi piaca mind a cirkáló, mind a versenyző cirkáló jachtok tekintetében az építés minősége és az alapvető felszereltség mellett a tökéletes dizájnt, valamint a minél nagyobb teljesítményt célozza.
Aqua: Mi motiválta ezt a koncepciót? Mely projekteknél és milyen mértékben tudják használni? Jelent-e ez bármilyen változást a hajógyártás piacán?
M. P.: Az egyik cél, amelyet egykor magánemberként és vállalatvezetőként kitűztem magam elé, az az, hogy a fenntarthatóságot helyeztük az első helyre, csökkentve a hulladék- és a szén-dioxid-kibocsátásunkat. A gyárunkban újrahasznosítunk mindent, amit csak lehet, miközben arra törekszünk, hogy a környezetre gyakorolt negatív hatásunk minimálissá váljon. A fotovoltaikus rendszer és a kis hidroelektromos erőművek mellett a szén-dioxid-kibocsátás korlátozása érdekében olyan fenntartható projekteket dolgoztunk ki, mint például a kizárólag újrahasznosított karbonból, illetve szénszálból készített sablonok – ezt a rendszert használtuk a Luna Rossánál is –, valamint egy újrahasznosító programot is fejlesztettünk a végtagprotézisekhez. A karbonmaradékok, amelyeket a helyszínen nem lehet újrafelhasználni, egy protéziseket gyártó helyi vállalat nyersanyagává váltak.
Aqua: Új technológiai fejlesztés Lola, a robotkar is. Ez milyen fontos szerepet kap a gyártási metodikában?
M. P.: Lola, a mi szeretett lamináló robotunk egy stratégiai beruházás, amelyre rendkívül büszkék vagyunk. Laminált foilokat és paneleket készített az Amerika Kupa hajóira, és valójában laminálni tudja a hajók minden felületét, nemcsak a lapos belső szerkezeteket, de a fedélzeteket és a hajótest szakaszokat is. Ezen túlmenően környezetbarát: jelentősen csökken a vákuumozás okozta időveszteség, valamint ennek következtében tizedére mérséklődik a szén-dioxid-lábnyomunk is, amire, mint mondtam, kimondottan figyelünk.
Aqua: Mennyire jellemző az egyedi tervezés, mennyire tudnak személyre szabni egy cruiserhajót?
M. P.: A vásárlók számára mindig is az egyedi tervezés és az egyszerű jacht volt a legvonzóbb. Az általunk épített hajók teljes egészében testre szabhatók. Mi, az építő csapat az egész folyamat során összhangban dolgozunk a tervezőkkel, hogy garantálni tudjuk a stílus és a műszaki teljesítmény legmagasabb színvonalát.
Aqua: Önöket elsősorban a vitorlásaik fémjelzik, mit lehet tudni a motoros hajóikról? Mióta foglalkoznak ezekkel, illetve hány típust gyártottak eddig?
M. P.: A Persico folyamatosan fejlődik, és az egytestű hajók gyártása mellett a tömegtermelés fejlesztésén is sokat dolgozunk. Célunk egy olyan hajógyár kialakítása, amely részt vesz a teljes gyártási folyamatban, a tervezéstől egészen a vízre tételig.
A motoros jachtok egészen a közelmúltig csak kisebb százalékban voltak jelen a tevékenységünkben, de a dolgok gyorsan változnak. A nembrói gyárban jelenleg két motoros jachtot készítünk: egy 55 és egy 100 lábas hibrid hajtóművest, Voith meghajtórendszerrel, kompozit hajótesttel és karbonkormányzattal. Sokkal többet nem árulhatok el, de ez az első ilyen típusú gyártás egész Olaszországban, és bevallom, nagyon büszkék vagyunk ezekre a projektekre.
Aqua: A versenyhajók gyártásánál egyértelműen letették a névjegyüket. Mire a legbüszkébb ezzel kapcsolatban?
M. P.: Az évek során a világ legismertebb vitorláseseményeihez építettünk nagy teljesítményű versenyvitorlásokat, és ezek a Persicót a világ élmezőnyébe helyezték ezen a területen. Azt kérni, hogy válasszak ezek közül, olyan lenne, mint megkérdezni egy anyát, hogy melyik gyermekét szereti jobban. Hiszen minden alkalommal, amikor meglátom az egyik „hajónkat”, az büszkeséggel és gyönyörű emlékekkel tölt el. Egy dolog azonban biztos: ezt követően is olyan projekteken akarok dolgozni, mint a Luna Rossa, amely összefogta az olasz vitorlássport kiválóságait…
Aqua: Mit gondol, ezeknél a hajócsodáknál egy sikeres verseny mennyiben függ a vitorlázótól és mennyire a technikától?
M. P.: Sokkal több dolgot kell figyelembe venni. Egy hajó maximális teljesítményének elérése sokban múlik a vitorlázón, a szervizcsapaton, valamint a hajó tervezésén és építésén. Ezek összessége tesz kiválóvá egy csapatot. Ezért nem lehet egyenként értékelni. De ha figyelembe vesszük a one-design hajókat, mint a TP52-est vagy a VOR65-öst, ahol az építő feladata az egységesség volt, ott már egyértelműen a vitorlázók tudása jelenti a különbséget.
Aqua: Amikor a gyorsaságért fel kell adni bizonyos biztonsági, stabilitási szempontokat, abba a hajógyár mennyire szólhat bele?
M. P.: A gyár mindig központi szerepet játszik a tervezők támogatásában a kutatási és fejlesztési folyamat során.
Aqua: A foiltechnika mennyire változtatta meg a hajógyártást?
M. P.: Nem változtatta meg gyökeresen, de új technológiákkal, illetve persze új és szükséges innovációkkal bővítette ezt a területet, emellett gazdagította a gyártási folyamatokat. Épp ezen új technológiák és innovációk hatására építettük a Persico69F-et, amely a vitorlázótársadalom számára a világpiacon az első foilos kis egytestű, amely jelenleg is versenyez.
Aqua: Miért kezdtek el foglalkozni kisebb versenyhajókkal is? A kereslet diktálta?
M. P.: Igen, a Persico69F pontosan reagál egy piaci rés kínálta lehetőségre, egyúttal lehetővé teszi számunkra, hogy növeljük a képességeinket a one-design hajók gyártásában.
Aqua: A tavi vitorlázás szintén új piaci rés?
M. P.: Azt nem mondanám, hogy a foilos tavi vitorlázás az lenne, de egyértelműen gyakoribbak a foilerek, mint néhány éve…
Aqua: Úgy tudjuk, több neves vitorlázó is kipróbálta a Persico69F-et, többek között Santiago Lange. Kik és milyen visszajelzésekkel tesztelték eddig? A vitorlázóknak miért kellett képzést kapniuk a foileres hajók használatához?
M. P.: Valóban, tavaly, a Persico69F Kupa első idényében jó néhány sportoló próbálta ki, akik nem feltétlenül foilerhez szoktak. Szívesen tesztelték az új hajónkat. Több mint ötven csapat versenyzett vele a 2020-as szezonban, és a 2021-es csak nemrég kezdődött. A Persico69F iránti érdeklődés jelentősen megnőtt az Amerika Kupa után, több különleges kéréssel a világ minden tájáról. Nemzetközi csapatokat sikerült megszólítanunk Hongkongtól Magyarországig, Svájctól Hollandiáig.
Bizonyára nem véletlenül jelölték az Év olasz vitorlása címre ezt a kistestű repülő hajót, a ClubSwan36-os és az Italia Yacht 11.98-as mellett. Termetes élmezőnybeli társaik mellett pedig, szerencsére, egyre több kis egytestű repülő hajó jelenik meg a piacon, szélesítve a spektrumot.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 152. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!