Nyumba – Otthon, édes otthon
A Nyumba a komforton és kényelmen felül teljesítményt és sportosságot is magában foglal. A Southern Wind először engedett bepillantást a SW96 széria 2022 végén elkészült negyedik példányába, a közel 30 méteres Nyumbába.
A vitorlázásban jártas tulajdonos egy gyors és hatékony jachtot akart, aminek a fedélzetén egy kis létszámú legénységgel kényelmesen behajózhatja a világtengereket, de a túravitorlázás mellett a nevesebb regattákon is jó eredményt érhet el. Egy áramvonalas és dinamikus vonalvezetésű hajóra vágyott letisztult fedélzettel, ami a könnyű kezelhetőség mellett kényelmet és biztonságot nyújt az utasoknak. Ezeknek az összetett igényeknek sikerült megfelelnie a Nauta Design és a Farr Yacht Design csapatának. Az előbbi a külső és belső tervezésért, utóbbi a szerkezeti és műszaki megoldásokért felelt. Munkájuk nyomán több esztétikai és technikai innováció született.
A fedélzetbe simuló karbon kompozit kajüttető fontos eleme a hajó sportos és minimalista megjelenésének. A fényes fekete felület finoman, de kontrasztosan illeszkedik a teakburkolathoz. A kávák amellett, hogy extra védelmet nyújtanak az utaskokpitnek, a vitorlabehúzó kötelek csatornáinak is helyet adnak, ezzel is biztosítva a fedélzet rendezett, szabadon futó kötelektől mentes megjelenését.
Massimo Gino, a Nauta Design társalapítója kiemelte, hogy ugyan egy széria negyedik darabjáról van szó, ez a jacht mégis több szempontból egyedülálló. Amellett, hogy ez a cég által épített első hibrid meghajtású hajó, a tulajdonos kérésére is több változtatást végeztek az eredeti modell elrendezéséhez képest. Ilyen például, hogy rövidebbre vették a napozóágyakat, ezzel is növelve a munkateret a taton. A grószshot sínjét pedig annyira hátrahelyezték, amennyire csak lehetett, szinte egészen a bum végéig, a legénységi lejáraton túlra. Ezzel optimalizálták a munkatér eloszlását és csökkentették a fellépő terheléseket. Mindemellett a kormányállást valamivel előrébb hozták, a kereket és a konzolokat pedig a megrendelő külön kérésére egyedi formájú talapzatokra szerelték.
A szinte a tatig hátrafutó széles kávák a fedélzettel egy egységet képezve esztétikus teakborítást kaptak. Ezek amellett, hogy kényelmes ülőhelyet biztosítanak manőverezés közben, helyet adnak oldalanként 3-3 csörlőnek is. A kompakt, de komfortos kialakítás és a kormányállások gyors elérése kimagasló vitorlásélményt nyújt kis létszámú legénység mellett is. A látványt és a hangulatot fokozzák a faborítás pereme alatt elhelyezett LED-sorok, amelyek sötétben egy lebegő platform hatását kölcsönzik. A fedélzet a biztonságos közlekedés és üzemeltetés miatt sima és tagolatlan, egyedül egy lépcsőfok töri meg, ami az utaskokpitba vezet.
A fartükör lehajtásával egy 8,5 négyzetméteres fürdőplatformot kapunk, és a tendergarázs is innen érhető el, ahol a partra szállás megkönnyítésére egy 4,5 méteres „bocit” helyeztek el. A tervezők ötletes megoldással álltak elő a platform multifunkcióssá és biztonságosabbá tételére. A teljes lehajtható rész két elemből áll, becsukva az egyik a fartükör, a másik a fedélzet részét képezi. A külső elem külön felhajtható, így viharosabb időben megvédi a garázst a becsapó víztől, ezzel is könnyítve a csónak ki- és beemelését.
A név kötelez, így az otthonosság igénye a hajó belső tereiben mindenhol tetten érhető. Mivel a tulajdonos sok időt tervez a hajóján tölteni, kiemelten fontos volt a megfelelő komfort és az élhető terek kialakítása. A dizájnt a pácolt teakfelületek és pár specifikus bútordarab köré álmodták meg. A belső hangulatában több helyen az afrikai kontinenst, annak hagyományos színeit és formáit idézi. A stílus kialakításában a megrendelő is aktívan részt vett az anyagok és színek kiválasztásával a Southern Wind széles palettájából. A helyiségek elrendezése követi a SW96 széria eredeti, több esetben tesztelt és jól bevált alaprajzát. A nyílt fedélzetről a hajó belsejébe lépve az embert egy tágas és világos szalon fogadja, aminek a mennyezetén teljes hosszában egy nagy tetőablak kapott helyet. A tulajdonosi lakosztály az orrban, további két kabin pedig a hajó közepén helyezkedik el, a legénységi lakrészek pedig a konyhával együtt a tatnál találhatók. A belső terek mindegyikét bőséges természetes fény és friss levegő jellemzi, köszönhetően a jó néhány világítóablaknak mind a mennyezeten, mind a hajó oldalán.
A hajtásrendszert a BAE Sytemsszel közösen tervezték meg, amihez felhasználták a cég HybridGen szabadalmát. Ezzel lehetővé vált a nullkibocsátásos üzemmód, illetve a hajó a legszigorúbb nemzetközi környezetvédelmi szabályozásoknak is megfelel. Továbbá a fejlett energiatárolási rendszernek hála megnövekedett a motorral megtehető hatótáv, illetve horgonyon biztosíthatók a teljesen csendes, generátorok zajától mentes éjszakák. A Southern Wind vezérigazgatója, Marco Alberti szerint a HybridGen technológia különlegessége volt az, ami igazán meggyőzte a tulajt a döntésben. Ugyanis ezzel a Nyumba lesz az első hajó a hasonló méretűek közül, amit ilyen technológiával szerelnek fel. A két cég közös tervezői munkája nyomán sikerült kitolni a határokat, és új fejezetet nyitni a fenntartható szuperjachtok építésében, ez pedig a megrendelőt az irányzat úttörőjévé tette.
Kállai Benedek
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 159. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról! A következő szám november közepén jelenik meg.)
A Nyumba bemutatófilmje: