Mibe fáj egy hét vitorlásnyaralás?

2016. augusztus 30.
Címkék : charterhajóbérlésnyaralásvitorlázás

sailingweekcosts_02_mypremiumeuropecomRégi nagy bölcsesség, hogy nincs hülye kérdés, és ez igaz a címben található felvetés esetén is. Hiszen nincs mindenki tisztában azzal, mekkora fába vágja a fejszéjét egy ilyen kaland esetén. Némi számolgatás után elég pontos válasz adható erre.

Az biztos, hogy igen sok változót kell figyelembe venned a tervezés során, pláne, amikor elérsz a kalkulációig. Érdemes rászánni pár órát a teljes csapattal, hogy átbeszéljétek, kinek mik az elvárásai, pláne, ha először hajóztok együtt. Hiszen itt nem pusztán arról van szó, hogy valahová együtt mentek, hiszen az érkezés után bizony egymás közelségében fogtok eltölteni egy egész hetet. Hasznos jó előre tisztázni néhány olyan pontot, amelyből később félreértés és feszültség támadhat.

sailingweekcosts_00_gadventurescom

Kezdhettek mindjárt az úti céllal: a bérleti díjak jelentősen eltérnek az egyes országok között egy adott időszakban. Innen azonnal adódik a második kérdés: mikor akartok menni? Ez részben az időjárás, részben a szezonális árazás miatt fontos. Tisztázandó még a létszám, hogy megfelelő méretű legyen a hajó. Legyetek tisztában azzal, hogy minél idősebb és rövidebb egy bárka, annál olcsóbb, de nyilván van egy ésszerű határ, ami alá nem érdemes menni, hiszen akkor nyomorogni fogtok a fedélzeten. A hosszon felül nézzetek utána annak is, hány mosdó, mekkora tárolók és hűtőszekrény akad a fedélzeten, mert két azonos méretű hajó között ezek jelentik a komfortot fokozó különbséget. Emellett ott van a vitorlázat (árbocba tekerhető vagy leereszthető nagyvitorla), illetve a műszerezettség kérdése. Amikor ezekkel megvagytok, már tudjátok, mennyibe kerül a hajó. De nincs vége a költségeknek.

sailingweekcosts_01_vivisailcom
További kötelező fizetnivalók: turisztikai adó, esetleges hajószállítás, hajótakarítás, kaucióbiztosítás. Ezek egyébként szerepelnek a charterügynökség ajánlatában, mértékükkel tehát tisztában lehetsz. Arra figyeljetek oda, hogy van, amelyiket muszáj készpénzben fizetni! Változó mértékű tételt jelent az üzemanyag-tankolás, hiszen ez nagyban függ a nyaralás hetének időjárásától, a hajót pedig teli tankkal kell visszaadni (illetve, hogy pontosak legyünk, annyival, amennyivel átvettétek). Támpontot jelent, ha a hajó átvételekor rákérdezel az óránkénti üzemanyag-fogyasztásra, mert így a futott üzemórákat figyelembe véve elég jó becslést tudsz végezni, mielőtt péntek délután beálltok a kúthoz.

sailingweekcosts_05_poseidoncharterscom
A kikötői díjak alapvetően megint csak a hajó hosszától függenek, a bójára állás ára (néhol még a horgonyzás is) rendszerint fix összeg. Előbbiekkel könnyű a dolgod, ma már majdnem minden kikötő adatai elérhetők az interneten, így még otthon ülve kiderítheted, mennyi pénzt kell erre szánnotok. Ahogy az utazással sincs gond ilyen téren, lévén a repülőjegyek és az autópályadíjak mértéke szintén tudható. Nagy kérdés az élelmezés, amely az egyes személyek mennyiségi igényétől függ, illetve attól, hogy a hajón főztök-e vagy inkább étterembe jártok esténként.

sailingweekcosts_04_masterchartercom
A fenti pontokon végigmenve nagyjából pontos választ lehet adni a címbeli felvetésre. Ha valahol mégis elakadnál, kérdezd charterügynöködet vagy hajóskapitány barátodat!

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!