Megújul egy 93 éves vérbeli klasszikus fahajó

Az eredeti J osztályú flottából ma már csak három létezik, a Shamrock V pedig az egyetlen, amelyik fából készült. A jacht jelenleg komplett felújításon esik át.

Valamikor 1848 és 1931 között Sir Thomas Lipton skót vitorlázó és teamágnás azt mondta: „Soha ne ess kétségbe, menj tovább”. Talán öt America’s Cup-részvétele ihlette ezeket a szavakat, mivel rendre benevezett a regattákra, de minden alkalommal vesztesként távozott – igaz, méltósággal viselte a vereséget. Ötödik és egyben utolsó kudarcában az addigi legnagyobb Shamrock volt a társa, a 36,5 méteres, fából és acélból épített vitorlás. 1930-ban tették vízre a Camper & Nicholsons gosporti hajógyárában, az eddigi 93 év pedig szépen telt – bár az utóbbi néhány év „szomorú epizód volt a történetében” – vallja Paul Spooner, az ambiciózus restaurálási projektet vezető tervező.
A hajóval kapcsolatos munkálatok tavaly kezdődtek Southamptonban, ahol pihent már egy ideje, mert az utolsó évek és a 2017-es St Barths Bucket viharos körülményei maradandó nyomokat hagytak rajta. 2022-ben gazdát cserélt, és szerkezeti problémái nyomán az új tulajdonos úgy döntött, hogy minden részletre kiterjedő javítási munkálatokat végez.

Amikor a Shamrock V még Sir Liptonnal versenyzett, nem volt megfelelő belső berendezése. 1937-ben rövid időre egy olasz tulajdonába került, aki Quadrifoglio névre keresztelte, ízléses juhar- és mahagóniborítással látta el. A Camper & Nicholsons 1970-ben épített be tíkfát, miután az eredeti mahagónin kezdett meglátszani a kora. A nagyobb felújítási és karbantartási időszakokat az Egyesült Királyságban töltötte, ahol építették. A hajót megrendelő tulajdonos, Lipton Glasgow-ból származott, erős ír örökséggel, innen ered a Shamrock név és a hajótest mély smaragdzöld színe.

2000-ben a hajó a Pendennis falmouthi létesítményében járt átépítés és karbantartási munkálatok miatt. Spooner és a most a projekten dolgozó 25 ember közül néhányan már akkor is részt vettek a felújításban, a fedélzetház, a tetőablak és a fedélzeti nyílászárók építésében. „A Shamrock a világ legnagyobb fából készült versenyhajója – mondja Giles Brotherton, a projekt mai vezető hajóépítője, aki szintén dolgozott rajta, amikor a Pendennisben volt. – Komoly történelme van, aminek felemelő érzés a részesévé válni.”

A Shamrock V életének következő fejezete (remélhetőleg) 2024-ben kezdődik, ha minden jól megy, regattákon is részt vesz majd. Saint-Tropez-ban a tulajdonos másik vitorlás jachtja mellett áll majd, a megjelenése nagyjából ugyanolyan lesz, mint amikor eredetileg vízre bocsátották, bár az árbócot lecserélték festett alumíniumra, és kicsit a vitorlázatán is módosítottak. Mégis, felismerhetően ugyanaz a Shamrock V lesz, amely 1930. április 17-én vízre szállt. A vízre bocsátási ceremónián Shaftesbury grófnője – aki a mára már elveszett Shamrock IV és Shamrock III vízre bocsátásán is részt vett – keresztelte meg a jachtot. Lipton érthető módon optimistán állt a dologhoz: „Nagy megtiszteltetésnek tartom, hogy Lady Shaftesbury ma itt van, és biztosíthatom, hogy jelenléte szerencsét hoz az új Shamrocknak.”

Spooner számára könnyebbséget jelent, hogy majd egy évszázad alatt nem történnek nagyobb módosítások a hajón: „A finom részletek elveszhetnek a modern változtatások során, mi azonban megpróbálunk autentikus munkát végezni. Ezeknél a hajóknál nagy szükség van egy olyan tulajdonosra, aki helyesen akar cselekedni. A Shamrock V közeledik a századik születésnapjához, és mi felkészítjük a következő 100 évre.”
Shamrock V, az egyetlen J jacht a világon, amelyik fából épült:

YouTube video

(forrás: Boat Internatonal, fotók: dykstra-na.nl, prints-online.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!