Közzétették az új AC75 Osztályszabályzatot és Technikai Szabályzatot

2025. szeptember 14.
Címkék :

2027-ben Nápolyban rendezik meg a Louis Vuitton 38. America’s Cup-ot, a rajthoz közeledve a szervezők kiadták az AC75 Osztályszabályzatát és Technikai Szabályzatát.

Lényegi döntés, hogy Nápolyban a Louis Vuitton 37. America’s Cup-on használt hajótestekkel (vagy a 2021-es, AC36-os verziók módosított változataival) versenyeznek. Ezenkívül radikálisan megváltoztatták a jachtok belső szerkezetét, amikor a kerékpárosok helyett a tárolt energia mellett döntöttek. Megelőző elemzéseik során ugyanis felismerték, hogy maguk a hajótestek csak minimális, a gyakorlatban alig érvényesíthető előnyöket képviselnek. Ezenkívül az AC38 Protocol-ban aktív költségcsökkentési intézkedéseket határoztak meg a csapatok teljes költségvetésére vonatkozóan.

Dan Bernasconi, az Emirates Team New Zealand főtervezője: „A hajótestek sebességkülönbségei minimálisak. Minden előny a foilokban és a rendszerekben rejlik, ezért logikus volt a tervezési időt ezekre a fejlesztési területekre koncentrálni, és újra felhasználni a hajótesteket.”

Addig is, amíg a csapatok végeznek az AC75-öseik átalakításával, a versenyzők képzésének nagy része az AC40 osztályban zajlik. A 2026-ra tervezett első három előversenyre a csapatok két hajót nevezhetnek, amelyek közül az egyikben ifjúsági és női vitorlázók indulnak.

Fontos változás még, hogy az öt fős vitorlás csapatban legalább egy női sportolónak lennie kell, továbbá újra bevezetik a „Vendégversenyző” intézményét. Ilyenre 2007 óta nem volt példa, de ezzel most megnyitják a nemzetközi vitorlázás csúcseseményét a széles közönség előtt.

Az AC75 Osztályszabályzat lényegi pontjai:

Minden AC75-ös hajónak öt legénységi tagja lesz, legalább egy női vitorlázónak kötelező a fedélzeten lennie a legénység részeként. A „Vendégversenyző” pozíció lehetővé teszi, hogy egy nem csapattag is az AC75 fedélzetén vitorlázhasson a verseny alatt.

Visszatér a Joint Recon, minden versenycsapat kijelölt megfigyelőnapokat biztosít. Valószínű, hogy az AC40 edzésekre kevés figyelmet fordítanak majd, de amint az AC75-ösök 2026. január 15-el megkezdhetik az a vízi programjukat, a felderítő program teljes lendülettel beindul.

Minden csapat köteles legalább 10 méter hosszú, legalább 35 csomós végsebességre képes és legalább 75 tengeri mérföld hatótávolságú, akkumulátorokkal, hidrogénnel vagy bioüzemanyaggal működő eChase kísérőmotorosokat használni.

A teljes Osztályszabályzat elolvasható itt.

Az AC75 Technikai Szabályzat lényegi pontjai:

Hajótestek az AC37 vagy az AC36 szabványból származhatnak, a 2021-es AC36-os testek adaptálása esetében nagyobb tűréshatárral.

Az AC37 szabványból származó három hagyományos foil szárny akár 20%-kal is átalakítható szigorú paraméterek mellett, és a csapatok összesen három új foil szárnyat építhetnek.

A három hagyományos foiltrim 20%-kal átalakítható, és a csapatok összesen öt új foiltrim szárnyat építhetnek az AC38-hoz.

Az AC75 osztály indulása óta változatlan foil karokat használják az AC38-on is.

Az AC37-re két árbócot építő csapatok nem építhetnek új árbócot (csak az Orient Express Racing, mert ők egyet készítettek).

Összesen négy „maradék” vitorla és hat új nagyvitorla engedélyezett. Ezek mindegyike korlátlan számú alkalommal újraszabható, amennyiben az eredeti 85%-a megmarad.

Megengedett 13 új orrvitorla, plusz 10 „maradék”, a csapatok így összesen 23 darabbal gazdálkodhatnak.

Csak egy új kormánylapát engedélyezett.

A hajótest formáján kisebb módosítások engedélyezettek – a hajótest szerkezetén mindössze 4 négyzetméternyi változtatás engedélyezett (nem az alakon) – a belső rendszerek módosítása érdekében.

A vezérlőrendszerek, a hidraulika és az elektronika módosításai korlátozás nélkül végezhetők, feltéve, hogy azok beilleszthetők a meglévő hajótest formákba.

A teljes Technikai Szabályzat elolvasható itt.

fotók és forrás: americascup.com

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!