Kísértethajók a tengereken
A történelem során több vízi jármű is eltűnt, vagy rejtélyes balesetet szenvedett, ám a legendák szerint a tengerészek a mai napig találkoznak kísértethajókkal a nyílt tengeren.
Lady Lovibond (címlapképünkön)
Az angol Lady Lovibond 1748. február 13-án süllyedt el a Goodwin-zátonynál, az angliai Kenttől keletre. A tragédiáját azonban nem egy baleset, hanem szerelmi dráma okozta. A legenda szerint a vitorlás kapitánya, Simon Peel és neje, Amanda az esküvőjét ünnepelte a hajón, az arába azonban az első tiszt, John Rivers is beleszeretett. Rivers féltékenységében megölte a kormányost, majd maga vette kezébe az irányítást, és a hajót egyenesen a zátonyoknak vezette. A balesetet senki sem élte túl. A Lady Lovibond roncsai nem kerültek elő, csakhogy ötven évvel később, 1798. február 13-án egy kapitány látni vélte a sértetlen szkúnert, sőt a fedélzeten mintha az ünneplőket is hallotta volna. A legenda szerint azóta a szerencsétlenség minden ötvenedik évfordulóján feltűnik a szellemhajó, utoljára 1948-ban látták a Lady Lovibondot.
SS Valencia
A gőzhajó 1906. január 22-én éjszaka az erős szélben és viharban a kanadai Vancouver-szigetnél zátonyra futott. Amikor kialudtak a fények a fedélzeten, az utasok pánikba estek és a mentőcsónakokhoz rohantak, majd a kapitány határozott parancsa ellenére a hét csónakból hatot vízre is bocsátottak. A menekülő utasok azonban nem jutottak messzire a viharos óceánban, nem messze a baleset helyszínétől vízbe vesztek.
Az SS Valencia 36 óra múlva elsüllyedt, a fedélzeten tartózkodó 173 emberből 136-an meghaltak. Néhány hónappal később kelt szárnyra az első kísértethistória a gőzhajóról, vagyis az egyik mentőcsónakról. Egy halász vette észre a sodródó csónakot, amelyben nyolc csontváz feküdt.
Carroll A. Deering
Ez a kereskedelmi hajó 1920. december 2-án Rio de Janeiróból indult Maine felé az utolsó útjára. 1921. január 31-én azonban a parti őrség megtalálta a sérült ötárbócost Cape Hatterasnál, Észak-Karolinában egy homokpadra futva, 600 kilométernyire a hajózási útvonalától.
A fedélzeten csak két macska volt, az étel a konyhában elkészítve, az asztalok a legénységnek megterítve, de az embereknek semmi nyoma nem volt. A személyzet eltűnéséről több legenda is szárnyra kapott: kalózok támadták meg a vitorlást, hurrikán csapott le a szkúnerre vagy fellázadt a legénység a kapitány ellen, de az igazságra eddig még nem derült fény.
Baychimo
Az 1322 tonnás gőzhajó Kanada és Alaszka között szállított árut, 1931. október 1-jén azonban a korai tél lecsapott a hajóra, és a jég körbezárta a gőzöst. Két nappal később kiszabadult a jégtáblák közül, de egy hét múlva megint a tél fogságába került.
A hajózási társaság ekkor repülőgépeket küldött a teherszállító keresésére és a 22 fős legénység evakuálására, de 15-en inkább a gőzös közelében egy faházban maradtak, hogy megvárják a hóvihar elvonulását és a tél végét. Mire azonban az időjárás kegyesebbre fordult, a hajó eltűnt, és csak néhány hónappal később, 480 kilométerrel messzebb találták meg. 1933 márciusában néhányan a Baychimo fedélzetére merészkedtek, de egy hóvihar tíz napra a hajóra zárta őket. Azóta a kísértetgőzöst többen látni vélték, sokak szerint utoljára 1969 májusában bukkant fel Alaszka közelében.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 165. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!