Így hajózzunk át az Indiai-óceánon – 3. rész
Az Európából induló földkerülő vitorlás jachtok a világ minden tájáról a thaiföldi Phuketben gyülekeznek, körutazásuk utolsó nagyobb szakasza előtt. Az európai utazók számára három lehetőség van arra, hogy hazatérjenek.
Az első, hogy keresztülhajóznak az Indiai-óceánon, megkerülik a Jóreménység fokát, majd az Atlanti-óceánon, Afrika nyugati partjai mentén eljutnak Európáig. A második, hogy az Indiai-óceánon partközelben eljutnak a Vörös-tengerre, végül a Földközi-tengeren keresztül Európába. A harmadik, hogy a jachtot Thaiföldről egy transporter hajóval elvitetik haza, ők pedig felpattannak egy repülőgépre.
Minden lehetőségnek megvan a maga előnye és hátránya, a helyes döntés meghozatala nagyon sok tényezőtől függ. Olyan földkerülők mesélik el tapasztalataikat, akik más-más megoldásokat választottak.
Sorozatunk első részében a házhoz szállítást jártuk körül, majd megismerkedtünk a Vörös-tengeren ránk váró nehézségekkel. A harmadik és egyben befejező részben talán a legizgalmasabb útvonalról beszélgetünk, és képzeletben átvágunk az Indiai-óceánon.
Keresztül az Indiai-óceánon
Két okból döntöttünk úgy, hogy az Anna Caroline fedélzetén keresztülvitorlázunk az Indiai-óceánon. Először is nem voltunk biztosak abban, hogy meg akarunk küzdeni a Vörös-tengeren szembefújó széllel és a lehetséges kalózokkal, de ami ennél is fontosabb, hogy meg szerettük volna látogatni az Indiai-óceán északi részén fekvő csodálatos szigeteket, majd körbevitorlázni a Jóreménység fokát. Eddigi túráink során már körbe is hajóztunk a három nagy fok közül kettőn, így ez a harmadik még váratott magára.
Az Indiai-óceánon való átkelés egy évvel megnyújtja a földkerülést. Az esős évszakkal járó ciklonok miatt januárban el kell indulni Thaiföldről, meg kell állni Srí Lankán, és márciusban kell megérkezni a Maldív-szigetekre. Ezután van több mint hat hónap bejárni a Maldív-szigeteket, Chagost, a Seychelle-szigeteket, Mauritiust és La Réuniont, amíg a déli nyár el nem érkezik és el lehet indulni a Jóreménység foka felé. Ez a „kényelmes” menetrend.
A másik lehetőség, hogy Thaiföldön vagy Malajziában töltjük a várakozást, és szeptemberben egyenesen áthajózunk Madagaszkárra. Akárhogy is, Dél-Afrikán keresztül Európába hajózni körülbelül 18 hónapot vesz igénybe.
Az Indiai-óceánon való átkelés előnyei közé tartozik, hogy valamennyire rugalmasan lehet időpontot választani, és így legalább valamennyire jóindulatú időjárási viszonyok között lehet megtenni az utat, valamint van néhány útba ejthető szigetcsoport, amelyeket még mindig nem árasztanak el a turisták. Az is lehetséges opció, hogy néhány érdekes szárazföldi kirándulásra megállunk Afrikában.
A hátrányok elsősorban az Európába való visszatéréshez szükséges idő, valamint a távolság, ami értelemszerűen extraköltségeket jelent az intenzív használat miatt. Phukettól Hollandiáig 16 500 tengeri mérföld az út, és Jóreménység fok, illetve az Atlanti-óceán is megviseli a hajót.
Ezen az útvonalon két fő költségtényező van. A megélhetés, a fenntartás és a biztosítás is drágább. Havi, átlagosan 2500 euró költséggel számolva ez 18 hónap alatt 45 ezer. Ezenfelül engedélyek, határátlépési és vámköltségek merülhetnek fel.
Chagos és a Maldív-szigetek drága, átlagosan 1000-1500 euró extraköltséget érdemes kalkulálni. Más országok esetén a költségek jóval alacsonyabbak, de további összesen 2000 eurót érdemes tartalékolni. Biztosítótól függően a biztosítási díjak vagy az önrészek növekedésére is lehet számítani.
Mivel az Indiai-óceánban való hajózás még mindig viszonylag ritka, kevés és nehezen fellelhető információ van. Hasznos Rod Heikell Indian Ocean Cruising Guide című könyve, valamint számos Facebook-csoport és fórum. Van néhány régebbi útikalauz a népszerűbb úti célokhoz, például a Seychelle- és a Maldív-szigetekhez, de nyomtatott formában nagyon nehéz megtalálni őket. Sok ország megköveteli, hogy a be- és kiléptetési procedurát helyi ügynök intézze, és mivel nagyságrendi különbségek lehetnek a díjszabásban, érdemes jó előre megállapodni valakivel.
„Mindenkinek, aki arról álmodik, hogy átkel az Indiai-óceánon, azt javaslom, hogy nagyon alaposan ellenőrizze a hajót és az összes alkatrészt amíg még Thaiföldön tartózkodik, és elérhető erőforrások, szervizek és alkatrészek közelében van. – tanácsolja Wietze van der Laan. – A legtöbben már meglehetősen nagy utat tettek meg a földkerülés során, és az bizony rajta hagyja a nyomát a hajókon. Az Indiai-óceán nagy részén pedig nagyon nehéz alkatrészt szerezni, teljesen önellátónak kell lenni ezen a téren.”
szöveg: Juráncsik Norbert
- ha tetszett, ajánld másoknak is!