Ha a cél fontosabb, mint az út
A kéttestű gyorsabb, biztonságosabb és nagyságrendekkel kényelmesebb, mint egytestű társa, de ettől még nem nyilvánvaló, hogy mindenkinek az a jó megoldás.
Ha az ember nem hisz a saját szemének, akkor kénytelen lesz a statisztikának: a katamaránok egyre nagyobb teret követelnek maguknak a vitorlázásban, legyen az versenyzés vagy túrázás.
Aki vett már részt akár csak egyszer is regattán katamaránnal, netán utazott a fedélzetén hosszabb távon, az nyilván tanúsíthatja a bevezetőben írtakat. Ezek közül a sebességi kérdés nem kíván hosszabb kifejtést, a biztonsági azonban talán igen. Egy nyílt tengerre tervezett katamarán, vagy trimarán egy másodpercnyi kihagyás következtében fel tud borulni, ám addig a pontig magasabban ülünk benne, mint az egytestűben, még a méretesebb hullámok is a háló és a keresztmerevítő alatt úsznak el. A vitorlakezelés gyerekjáték, pláne, ha összehasonlítjuk azzal, amikor a húsz fokban dőlő egytestű orrában fekve birkózunk a fockkal. Itt elég csak elereszteni a felhúzót, a vitorla pedig lehull az orrhálóra. Hasonlóan, a grósz esetén is jobb a helyzet, amikor is egy nagy sík felületen kell mozognunk a lekötözéséhez.
Aztán amikor az egész kóceráj a feje tetejére áll, akkor sincs semmi. A legénység szépen békésen meghúzódik a testek valamelyikében, miközben tud kommunikálni a külvilággal, van árama és akár főzhet, mert az újabb példányokat már úgy tervezik, hogy ilyenkor is működjenek a rendszerek.
Ha egy egytestű kerül ilyen helyzetbe, akkor jó eséllyel leszakadt a tőkesúlya, azt pedig ritkán lehet megúszni egy a hajó alján tátongó lyuk nélkül. Ettől még a hajó lehet, hogy úszóképes marad, de a mentőegységek érkezéséig csak egy paraszthajszálon függ az életünk. Vagyis ha óceáni túrára készülünk, és a sebesség mellé biztonságra és kényelemre is vágyunk, a többtestűek tűnnek jó választásnak. De lehet, hogy nem is kell olyan messzire menni. Vegyünk egy sima adriai nyaralást, ahol két család bútorozik össze egy hétre, mondjuk négy gyerekkel. Saját fele lehet a résztvevőknek, két fürdőszobával, a srácok pedig nem őrülnek meg a bezártságtól.
Mondjuk ki: egy túrakatamarán nem épp a vitorlásteljesítményéről híres, ám ha nem az út élményére hajtunk, csak kényelmes körülmények között szeretnénk elérni a célunkat, majd ott is luxusban időzni, akkor nem nagyon kell tovább gondolkodni, amikor hajót keresünk a vakációra. Ezekben ráadásul elég komoly tartalékok vannak, így nagyon extrém időjárás kell ahhoz, hogy bajt okozzunk.
Más a helyzet a nagy teljesítményű túrakatamaránok esetén, amelyek könnyűek és nagy a vitorlafelületük, de azért még elfér bennük a panorámaablakos háló és a saját fürdő minden kabinhoz. Ezek kezelése már igényel némi szaktudást. Aki korábban sokat versenyzett, az inkább ezekre szavaz, amikor túrázik, ám mondjon bárki bármit, huszonöt csomóval rohanni nem pihentető élmény. Nyolc-tíz csomóval csobogni, az igen.
Yachclub24.com
- ha tetszett, ajánld másoknak is!