Ezek a világ legnagyobb vízi hídjai
A vízi hidak általában folyók, völgyek, vasútvonalak, valamint utak felett húzódnak, és kisebb hajók, csónakok közlekedésére alkalmasak. Ezek közül a legnépszerűbb és a leghosszabb Magdeburgban található.
Az úgynevezett akvaduktokat már több évszázada használják vízelvezetésre, a hajóforgalomban azonban csak a 17. századtól kezdték alkalmazni. A Loire felett húzódó hidat 1896-ban építették, a magdeburgi előtt ez volt a világ leghosszabb vízi hídja.
A magdeburgi hidat 2003 októberében adták át, és összeköti az Elba–Havel-csatornát a Rajna–Elba-csatornával (Mittellandkanal), a hossza pedig 918 méter.
E két csatorna korábban is Magdeburg közelében, ám az Elba két partján találkozott, emiatt a hajóforgalom csak egy 12 kilométeres kitérővel haladhatott. Ráadásul az Elba alacsony vízállása is gyakran okozott problémákat az áruszállításban. Németország újraegyesítése és a főbb vízi kereskedelmi útvonalak létrehozása ismét fontossá tette a vízi hidak használatát. A magdeburgi híd építése 1997-ben kezdődött, 500 millió euróba került és összeköti Berlin szárazföldi kikötőit a Rajna mentén lévő hajóállomásokkal.
A Pontcysyllte Aqueduct Nagy-Britanniában, Wrexhamben található. 1795 és 1805 között építették, az Ellesmere-csatorna és a Dee folyó közti kapcsolat, illetve a Denbigshire-ben lévő szénbányák és a nemzeti csatornarendszer közti összeköttetés érdekében.
A híd szerepe kiemelt fontosságú volt az ipari forradalom idején, akkoriban a mérnöki teljesítőképesség egyik csúcsának tartották. Kétszáz éve ez a leghosszabb és legmagasabban fekvő vízi híd Nagy-Britanniában, amit a világörökség részének is nyilvánítottak. A hídon ma már nem szállítanak szenet, a turisták számára viszont vonzó látványosság. 1954 óta a British Waterways hajózási vállalat irányítása alatt áll.
Az angliai Bartonban lévő lengőhíd egy mozgatható építmény az Irwell folyó felett, amely a Bridgewater-csatornát viszi át a Manchester hajócsatornán. A híd alatt nagyobb uszályok, a felszínén pedig kisebb csónakok közlekednek. Amikor egy nagy hajó halad el a híd alatt, akkor az 1450 tonnás, 100 méter hosszú szerkezetet 90 fokkal elfordítják. A híd mindkét végén zsilip található, amelyek körülbelül 800 tonna vizet tartanak vissza.
A világ egyetlen mozgatható vízi hídját Sir Edward Leader Williams tervezte és Andrew Handyside építette. A hidat 1894-ben nyitották meg és azóta is a lakosság szolgálatában áll – írta az alapjarat.hu.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!