Élesedik az IMOCA osztály környezetvédelmi szabályozása
A 2021-ben megszavazott Green Sail szabály azon az általános célkitűzésen alapul, hogy a következő években csökkentsék a vitorlagyártás környezetre gyakorolt hatását.
Az IMOCA-osztály ezzel a szabályozási folyamat első lépését zárja le. Egy új IMOCA gyártása során a vitorlakészlet a teljes szén-dioxid-kibocsátás 1,4 százalékát adja (forrrás: 11th Hour Racing Design & Build Report 2021). Ehhez járul hozzá az elsődleges (a vitorlát alkotó gyanta és szálak) és a segédanyagokból (kesztyűk, szalagok, papír stb.) származó hulladék is: 1 kg vitorla gyártásához 6 kg anyagra van szükség.
Michel Marie (életciklus-értékelési tanácsadó) segítette az osztályt a szabály kidolgozásában: „Az IMOCA úgy döntött, hogy először a vitorlák életciklusát értékeli, hogy felderítse a vitorlagyártáson belüli kényes pontokat. Az LCA-folyamat révén képesek voltak megalkotni az úgynevezett zöldvitorlákra vonatkozó szabályt, és megkezdték a vitorlagyártáshoz kapcsolódó kritikus területek kezelését.”
A fő vitorlagyártókkal való önkéntes együttműködés révén az osztálynak sikerült meghatározni azokat a pontokat, amelyeknél már rövid távon is kedvező hatás érhető el: hulladék, energia és szállítás. A szándék az, hogy ezt az első három területet „megtisztítsák”, mielőtt a vitorlagyártás alapvető technológiájával és anyagaival foglalkoznának.
„Az IMOCA Green Sail izgalmas lépés, amely a vitorlagyártó ipar egészét befolyásolja – mondta Jono Macbeth, a North Sails fenntarthatósági menedzsere. – A kezdeményezés arra kényszeríti a gyártókat, hogy értékeljék át, és szükség esetén módosítsák a folyamataikat, igazodjanak a környezettudatosabb végeredményhez. Ez egy izgalmas utazás kezdete, amely mindenki számára kedvező hatással lesz.”
Minden vitorlagyártónak igazolnia kell a hulladékcsökkentést ahhoz, hogy az IMOCA Green Sail szabályainak megfelelő vitorlagyártónak minősüljön, valamint el kell érnie, hogy több mint 25 százalékban megújuló forrásokból származó energiát használjon fel. És kerülje a repülős utazásokat, igyekezzen mindig a leginkább fenntartható közlekedési módot választani.
Az osztály már korábban korlátozta a fedélzetre vihető vitorlák számát (nyolc), valamint nyomon követi a vásárolt és eladott vitorlák útját. A zöldvitorlaszabály bevezetése kiegészíti a gyártási folyamatot, mivel fokozza a „vásznak” tartósságát, illetve a felhasznált anyagokkal és a gyártás során keletkező hulladékkal kapcsolatban is alapos munkát követel meg.
(fotók és forrás: imoca.org)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!