Elérhetetlen élmény volna az óceáni versenyzés, netán földkerülés?

Sokan álmodoznak ma is óceáni vitorlázásról, szabad kalandozásról, földkerülésről. Némelyek versenyben képzelik, mert az az igazi kihívás. Esélytelen, elérhetetlen álom?

A földkerülő versenyek csúcsa a Vendée Globe, ez nem vitás. Éppen csak kell hozzá egy nagyobb költségvetés. Van persze olcsóbb megoldás is, mint például az olasz szervezésű Global Solo Challenge, de hát oda is olyan hajó szükséges, ami még egy jómódú vitorlázónak is megfizethetetlen. Komoly szponzor kell, az pedig csak a már profin, elsősorban a vitorlázással foglalkozóknak, a versenyzői pályafutást választóknak jut. Rendben, de akkor legyen a hajó kis méretű, célszerű vitorlás! Csakhogy itt sem olyan egyszerű a helyzet. Egykor, 1977-ben Bob Salmon ugyan azzal a céllal hozta létre a Mini Transatot, hogy egy sokak számára elérhető transzatlanti regattát indítson el, amely megfizethető és megvalósítható, mivel addigra az OSTAR transzatlanti verseny a többtestű és nagyobb jachtok privilégiumává vált. Ám ma már egy Mini Transatra, vagyis a Mini 6.50-esek atlanti átkelő versenyére szóló indulási jog megszerzése is rendkívüli terheket ró egy elkötelezett vitorlázóra. Most már foiler Minik is versenyeznek, és hiába kicsi a hajó, egy igazán versenyképes darab ára időközben 300 ezer euró, vagyis legalább 120 millió forint lett, illetve a részvételi limiten belülre kerüléshez is komoly feltételeket kell teljesíteni. Magyarul ehhez is szinte profivá kell válni.
Ám 2025 februárjában a karib-tengeri Antiguánál elrajtolt egy különleges vitorlásverseny, egy szóló földkerülő a Mini Globe Race, amelyen a részvétel nem tartozik a megvalósíthatatlan álmok birodalmába. Elérhető. Mindez pedig nem jöhetett volna létre egy különleges kis hajótípus létrehozása nélkül.

Mini Globe 5.80 one design
Már a nevéből is kiderül, hogy egy még kisebb, egységes tervezésű vitorlásról van szó: 5,8 méter, azaz 19 láb hosszú. Tengerre konstruált darab, és a legfontosabb, hogy házilag megépíthető egységes osztályhajó. De akkor is nagyon kicsi!

A hajótípus atyja az az ausztrál Don McIntyre kalandor és felfedező, akiről manapság sokat hallani, mert efféle különös földkerülő versenyek szervezéséből él. Amúgy maga is vérbeli szólóvitorlázó, tehát nézhetjük úgy is, hogy ami neki tetszik az életben, azt igyekszik vonzóvá, és sokaknak elérhetővé tenni. Ha valaki megnéz az interneten egy olyan kisfilmet, amelyben ő maga mutatja be a kis 19 lábas óceánra tervezett vitorlást, akkor a lelkesedését látva nyilvánvaló, hogy ez igazán tetszik neki, ez az ő gyermeke.

A Golden Globe Race is elérhetőbb egy „mezítlábas” vitorlázónak, mint a Vendée Globe-, a Global Solo Challange-, vagy egy Mini Transat-részvétel. De azért retró hangulat és nosztalgikus korlátozások ide vagy oda, ehhez is kell egy 150–200 ezer eurós hajó. Aztán ő szervezte 2023-ban a csapatos földkerülő Ocean Globe Race-t, amelyen szintén egy bizonyos kornál öregebb hajókkal lehetett részt venni.

Mini Globe 5.80-tervek 300 euróért
A hajó igen egyszerű, könnyen kivitelezhető és nagyon olcsó. A 300 eurós vételár a legegyszerűbb verzió, pluszpénzért még az elemek kivágását segítő CNC-program is megvásárolható, vagy az elemek méretre vágva csomagban is megvehetők. A terv ára a hajó regisztrációs díját is tartalmazza, vagyis egy Mini Globe 5.80 leendő tulajdonosa azonnal csatlakozik a típus osztályszövetségéhez, és rögtön kapcsolatba, baráti társaságba kerülhet a többiekkel.

A Mini Globe 5.80-as tőkesúlya leszerelhető, az árbóca is két darabból áll, így könnyen becsomagolható egy 20 lábas konténerbe. Vagyis olcsón szállítható messzire is. A hajótest vízálló rétegelt lemezből házilagosan elkészíthető. Elöl és hátul két vízzáró válaszfala van, az így elzárt tereket kihabosítva lényegében elsüllyeszthetetlenné tehető, amit sokan nem tesznek meg, hiszen ezzel nagy rakodóterek vesznek el.

A hajótest 5,8 méter hosszú, 2,27 méter széles és 1,4 méter a merülése. A teljes súlya 922 kg, amiből a tőkesúly 244-et tesz ki. A nagyvitorla 12,5, a fock 7,6, a genakkere (aszimmetrikus spinakker) pedig 25 négyzetméteres.

Az idén februárban Antigua kikötője elől a Földet körülölelő pályán elrajtolt a McIntyre Mini Globe Race 15 résztvevővel. Ezt megelőzte egy transzatlanti futam, de a teljes mezőny Antiguán gyűlt össze.

A Mini Globe Race 5 szakaszból áll Antigua – Panama – Tonga – Szent Ilona – Fokváros – Antigua között, és azokon belül izgalmas megállókkal (például Tahiti, Fidzsi, Kókusz-szigetek, Mauritius, Durban, Recife) tarkított útvonalon vitorláznak. E cikk írásakor a Csendes-óceánon járnak. A legnehezebb rész a Fokvárost közelítő szakasz végén az Aghulas-áramlat nehéz vizein várja őket, majd az Atlanti-átkelésen is elkelhet a megálló. Akárhogy is, gyönyörű utazásban, kalandban, felejthetetlen élményben van részük.
Tessék! Csak olvastam róla, és leírtam, de már irigylem őket!

Ruják István

(Cikkünk az Aqua Magazin 167. számában olvasható teljes terjedelmében. Keresse a kiemelt újságárusoknál és a benzinkutakon! És fizessen elő rá, hogy a jövőben se maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!