Cannes Yacht Festival – Luxus és innováció a tengeren

A cannes-i fesztivál mindig is a világ egyik legmeghökkentőbb és leglátványosabb luxusjachteseménye volt, és ezen a téren 2023 sem volt kivétel.

A 2023-as Cannes Yacht Show kiemelkedett az eseményen bemutatkozó újgenerációs jachtok számával. Jó néhány gyártó és tervező mutatta be a jövőbe mutató elképzeléseit, amelyek a fenntarthatóság és az energiatakarékosság terén is úttörők lehetnek.

A rendezvény rekordot döntött: 705 hajó és 55 ezer látogató érkezett a világ minden tájáról. A kiállított hajók lefedték a jachtozás legszélesebb skáláját, 5 méteres motorcsónaktól 50 méteres szuperjachtig minden megtalálható volt a kikötőben. Már hagyománynak számít sok márka és gyártó esetén, hogy a legújabb modelljeiket itt mutatják be. Nem volt ez máshogy az idén sem, 130 jachtot most először láthatott a nagyközönség.

A vitorlások aránya évről évre nő, de még mindig a motorosoké volt a fő szerep. A Vieux Portot teljesen ennek a szegmensnek szentelték, az idén több mint 540 hajót vetett itt horgonyt. A kisebb motorcsónakoktól egészen a Benetti Custom Line szuperjachtjaiig, a teljes motoros spektrumot megismerhették a látogatók. A legkisebbeknek az idén először külön hely jutott, ahová a 8 és 11 méteres hossz közötti csónakokat várták a szervezők. A kishajós blokk nagy népszerűségnek örvendett, egyértelműen megtalálta a közönségét.

Az új hajók mellett az új tulajdonosra váró, vagy bérbe vehető nagy méretű jachtok is részt vettek a kiállításon. A különböző hajós szektorhoz kötődő szolgáltatók, tervezők, belső kivitelezők és a legújabb felszereléseket kínáló gyártók standjai tovább színesítették a felhozatalt.

A kiállítás új modelljei
HH44

A HH44-es a HHCatamarans legújabb modellje. A vásárlók a korábbi típusokhoz képest kevésbé teljesítményorientált hajót kapnak, ezt a gyártó sok fejlett technikai és kényelmi megoldással pótolta. A jacht rendelhető túra- és sport-túra változatban is. A relatív megfizethető, egymillió dolláros kezdőárával már 35 előrendelést kapott a megjelenése előtt.

Windelo 50
A Windelo átdolgozta az 50 és 54 lábas modelljeinek fedélzetét és felépítményét, ami a korábbiaknál könnyebb és stílusosabb hajót eredményezett. A tervezés a környezettudatosság jegyében zajlott. A meghajtását a vitorlák mellett elektromotorok és a hozzájuk tartozó nagy kapacitású akkumulátorok biztosítják, amelyekkel akár 4 órán át hajózhatunk generátorkapcsolás nélkül.

Garcia Exploration 60
A sikeres Exploration 45-ös és 52-es modelljeiről ismert Garcia Yachts bemutatta a széria új modelljét, az elődeinél nagyobb Explorer 60-ast. A tervezése során a cél egy tartós és megbízható hajó elkészítése volt. A robusztus forma és a tágas kokpit, ahol minden vitorlásfelszerelés kényelmesen elfér, mind ezt szolgálja. Ezenkívül nagy ivóvíz- és üzemanyagtankokkal szerelték fel, amelyek alkalmassá teszik hosszabb expedíciókra, akár a sarkkörökön túl is.

CNB78
A CNB78-as az első új modell azóta, hogy a brandet megvásárolta a Solaris hajógyár. A siker töretlennek látszik, elővételben négy talált gazdát, illetve a cég bejelentette a következő, 88-as modell fejlesztését is. A könnyű kezelhetőségükről híres elődök tulajdonságait tovább viszi az új jacht, néhány apróbb belső elrendezési változtatással kiegészítve. Az új hajók előállítása innentől a Solaris üzemeiben zajlik, ezzel korszerűbb gyártási eljárásokat és magasabb minőséget ígér a cég.

Fountaine Pajot 80
Az FP új zászlóshajója a maga impresszív, 24 méteres hosszával és 11 méteres szélességével új óriásként köszönt be a sorozatgyártott túravitorlások piacára, és könnyen lehet, hogy túlragyogja majd a vetélytársait. A Berret-Racoupeau tervei alapján készült hajó meghökkentően tágas, a 20-30 lábbal hosszabb egytestűeknél megszokott méretű terekkel várja az utasait. A jacht a műfaj jó néhány kedvelt vonását hordozza magán, találunk strandteraszt, fedett flybridge-et, külön dedikált tárolót a vízi játékoknak, valamint kihajtható platformokat a tér további bővítése céljából. Az elvárásoknak a belső tér is maradéktalanul megfelel, megrendeléstől függően 4-6 kabinnal szerelték fel, amelyek mind, élen a tulajdonosi kabin saját jakuzzijával, pazar módon vannak berendezve.

(Képekkel bővített bemutatónk itt olvasható róla.)

Grand Soleil LC 60
Az olasz hajógyár új zászlóshajója a 2022-ben bemutatott versenyváltozat nyomában jár. A legfőbb különbség, hogy nagyobb fedélzetet és tágasabb szalont kapott, ahol akár ülve is élvezhető a 270 fokos kilátás. Ez a gondosan elhelyezett ablakokon túl a szalon szintjének enyhe megemelésének is köszönhető. Utóbbinak hála a gépeket el tudták helyezni a szalon alatt, amivel teret szabadítottak fel a hajó hátulján.

Gunboat 72V
A Gunboat 72V kombinálja a brand védjegyének számító kimagasló teljesítményt és a magasabb kényelmi igények kiszolgálását. A tágasabb lakóterek mellett egy flybridge-et is kapott a modell, ami lényegesen megnövelte a hajó szabadoldali magasságát. Ezzel talán első ránézésre kilóg a márka többi hajóját jellemző, már-már puritán letisztultságból, de a gondosan megtervezett testformának és a nagy hatékonyságú vitorlázatnak hála, sebességben nem marad sokkal alul.

A hajó a méretei alapján manapság nem számít szuperjachtnak, de a belső terek mérete olyan nagy, mint egy tíz vagy tizenöt évvel ezelőtti kisebb szuperjachté. A gyártó a 60 láb feletti modelljeit átmeneti területként kezeli a szériamodellek és a teljesen egyedi tervezésű nagy jachtok között. A fő jellemzők adottak, de igen nagy a szabadsága és a mozgástere a megrendelőnek. A tervezők mindig szorosan együttműködnek a tulajdonosokkal, hogy megvalósítsák álmaik jachtját.

Oceanis 37.1
Az Oceanis 37.1 a Beneteau sorozata alappillérének számít, egészen kilenc évvel ezelőtti megjelenése óta. Azonban azóta a jachttervezés jelentős fejlődésen ment keresztül, így a gyártó időszerűnek érezte a népszerű modell újragondolását. A „rebootra” a Marc Lombard Yacht Designt és a Nauta Designt kérték fel, a cél pedig a teljesítmény javítása mellett a lakórész tágasabbá tétele volt.

Ennek eredményeként az új hajótest formáját a legkorszerűbb tervezési módszereket segítségével alakították ki. Az orrteret szélesebbre szabták, a farát enyhén megnyújtották, ennek hatására jelentősen nőtt a formastabilitása megdőlt állapotban. Mindezt sikerült anélkül elérni, hogy gyenge szélben haladva a nedvesített felület jelentősen megnőtt volna. A tágasabb belső tér lehetővé tette egy szélesebb orrkabin kialakítását. A modell rendelhető két- és háromkabinos, illetve egy vagy két fürdőszobás változatban.

(Részletes bemutatónk a hajóról itt olvasható.)

Hanse 410
Két évvel ezelőtt a Hanse 460-as modell megjelenése egy új korszak kezdetét jelölte a német hajógyár történetében. A tervezők, a Berret-Racoupeau csapata, egy olyan jachtot hoztak létre, amely teljesen más érzést kelt, mint a meglévő kínálat. Merész, új és robusztusabb megjelenésével azt az érzést keltette, hogy egy lényegesen nagyobb hajóról van szó, mint a leváltott Hanse 458-as. Az új modell ezt az örökséget viszi tovább valamivel kisebb méretben.

A hajón az orrban és a tat felé is tágas kabinokat találunk, illetve a teljes beltérben megvan a kétméteres belmagasság. Ez utóbbi a letisztult formákkal és a világos anyagválasztással növeli az utasok térérzetét.
A fenntarthatóság jegyében a választható opciók között megjelenik az tisztán elektromos meghajtás, akár 55 mérföldes hatótávolsággal, üzemanyagcella, napelemek, illetve újrahasznosított anyagból készült vitorlák.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 161. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!