Beneteau First 36 – Miből látható az érték?

Mindig gyanakvó vagyok, ha egy új túrahajótípusra a reklámanyagokban kijelentik, hogy rendkívül gyors, avagy valamilyen módon különleges teljesítményre képes.

Erre a Beneteau megjelenik az új First 36-os modelljével, amin első pillantásra nem látszik semmi különös, de állítják, hogy az új hajó kiugróan jó sebességre képes, ráadásul nagyon kezelhető. Azzal csábítanak, hogy olyan élményt nyújt, hogy még többet vitorlázik majd vele az, aki megvásárolja. Holott a hajótesten nem látszik látványosan lecsapott orrfedélzet, hasas, nagy volumenű orrkiképzés vagy a hátsó részén valamilyen „chine”, a stabilitást javító elegáns és látványos törésvonal, ahogy az a modern performance cruiserekre napjainkban gyakran jellemző.

Viszont a Beneteau First 36-os a kategóriájában kiemelkedően könnyű összsúlyának, optimalizált formájának és kiegyensúlyozottságának köszönhetően állítólag és a teljesítménytáblázatai alapján több csomóval gyorsabb sebességre képes a konkurens modelleknél.

De mi látszik ebből a kikötőben állva vagy egy hajókiállításon? Mitől higgyem ezt el?

A súlyát persze elhiszem, arról nem lehet hazudni, és az építési fotókon is látszik, hogy a hajótest valóban korszerű és könnyű kompozit szerkezet.

No meg Sam Manuard tervezte, aki napjaink egyik legelismertebb hajótervezője, az elmúlt évtizedben az iparág nagy és dinamikusan fejlődő felfedezettje, aki a versenyhajópiacon alkotásaival bizonyítva a Mini Transattól a Class 40 osztályon át a legutóbbi Vendée Globe-on megérkezett az IMOCA 60 legnagyobbjai közé. Bár nem az ő különleges formájú hajója győzött, a szakma pontosan tudja, hogy mit alkotott. A tervezőtársak nem szavakkal bizonyítják ezt, hanem azzal, hogy az azóta elkészült új IMOCA 60-asok mind átvették azokat a formai jegyeket, amelyeket Sam Manuard újított a hajóosztályban.

Viszont a Beneteau First 36 nem mutat be semmilyen szembeszökő újító formát. De miért is kéne egy performance cruisernek ilyet mutatni? Például miért kéne egy gyors túrautónak Forma–1-es alak? Az igazán jó tervező leszűri a lényeget, megalkotja azt a formát és különösen azt a tőkesúly-, kormány-, vitorlázatelrendezést, amelytől a teljesítmény és a kezelhetőség, vagyis élvezet és vele a hajózás biztonsága egyszerre javul. Miközben a típus megőrzi identitását.

A valódi tehetség, az igazán kreatív tervező nem egyfajta bevált formát ismételget, ha kell, ha nem. Sam Manuard pedig nem egy hajóval sikert arató tervező, hanem már bizonyítottan sokoldalú szakember. Különösen, mivel ezúttal, ebben a hajóban együttműködött egy másik nagy alkotóval, a stílusteremtő Lorenzo Argentóval, akinek elegáns hajóit világszerte elismerik, az első százlábas Wallygatortől a Nautor 76-oson át a B36 daysailerekig.

Manuard és Argento Beneteau First 36-osa nem attól lesz gyorsabb, mert versenyzőformát ölt, hanem a versenyhajókon szerzett tapasztalatokat okosan, hatékonyan, komplex módon alkalmazza a hajó teljes konstrukciójában. Ha úgy tetszik, elegánsan elrejtve.

De akkor, amellett, hogy a hajó hátsó felének lapos formájából láthatóan siklásra, bő szeles tempóra képes vitorlás, miből látszik a kikötőben, hogy különleges sebességre termett? Mi az árulkodó különbség? Az árbócának hosszanti pozíciója.

A versenyhajók árbóca a túravitorlásokhoz képest sokkal hátrébb van. Természetesen a tőkesúlyuk is, csak az a vízen állva nem látszik. Ám az árbóc pozíciója mindig árulkodó. A gyors és könnyed hajón a súlypont hátrébb kerül, hogy bő szeles sikláskor a hajó orra könnyedén kiemelkedjen – már közepes szélerőnél is –, és ne túrja vizet, ne legyen hajlamos előrebukva az orrát a hullám alá tolva megtorpanni és veszélyes helyzetbe keveredni. Egy gyorsan és könnyedén vitorlázó, jól gyorsuló vitorlás nem tör ki az erősödésekben, hanem kézben tartható. Tehát nemcsak élvezetesebb a First 36-ossal hajózni, de sokkal biztonságosabb is, mint egy hagyományos, nehezebb, elavultabb konstrukciójú túrahajóval.

Ha a kikötőben – összehasonlítva a szomszédokkal – oldalról megnézzük a Beneteau First 36-os rudazatát, az árbóc nagy távolságát a forstagtól, a hajó orrától, akkor szembeszökő a különbség. És ugyanilyen feltűnő lesz kinn a vízen a sebességkülönbség is.

Napjainkban elszomorító sok vitorlást állandóan a kikötőben állva látni vagy a vízen motorral, vitorlák nélkül pöfögni, netán élvezetes szélben is „dízelgénuával” motorlázni. A vitorlázónak ez fájó látvány. De sokkal fontosabb, hogy az álló vagy motorral pöfögő hajózó nem is sejti, micsoda élményeket, milyen élvezetes perceket hagy ki az életéből. Sajnálom azt, aki sosem éli meg a vitorlázás különleges örömét, holott a keveseknek megadatott lehetőség ott van a kezében.

A Beneteau First 36-os ezt az élményt még magasabb szintre emeli. Gyorsasága és könnyedsége miatt a vele hajózó többet akar majd vitorlázni, ritkábban indít motort, ezáltal hihetetlenül gyarapodnak a vízen megélt, semmivel nem helyettesíthető emlékezetes pillanatai.

Mi a valódi érték? Ezt soha ne a kezelőorvosától vagy a gyógyszerészétől kérdezze! Hajó nélkül az élet stresszes, hajóval már simulnak a lelket borzoló, ember okozta környezeti hatások, vitorlázáskor egy szint felett pedig teljesen eltűnnek. Az ott megélt percekre tökéletesen. És ez nem reklámszöveg. Tőlem nem. Én már bő fél évszázada tudom.

Ruják István

(Cikkünk eredetileg az Aqua Magazin 155. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!