Bella – A szépségen túl
A német YJachts átadta a Bella névre keresztelt 30 méteres vitorlást, az új Y9 sorozatuk első modelljét. A mérnöki tervek és a külső megjelenés a neves amerikai vitorlástervező cég, a Tripp Design stúdió asztalán született.
A stúdió vezetője, Bill Tripp beszélt a tervezés során követett irányelvekről. A cél egy a lehető legkevesebb emberrel, illetve egyszerűen irányítható hajó megalkotása volt. A végeredmény egy olyan hajó lett, amivel akár ketten is kényelmesen vitorlázhatnak. A vitorlák behúzás és kiengedése a maximális hatékonyság céljából gombnyomással irányítható. A fedélzeten két kokpitot alakítottak ki, a kajütlejárónál egy kényelmes, társalgófunkciójút az utasok számára, valamivel hátrébb pedig a kormányállással együtt egy másodlagos kapott helyet. Az előbbit a napsugaraktól egy állandó kialakítású bimini védi. A fockshottot ennek a tetején rögzítették, így az alatta lévő társalgótér kényelmét nem zavarják a kötelek. A hajó gyenge breeze mellett is komoly teljesítményt tud kihozni magából, ugyanakkor nyílt vízen, illetve viharos időben is helytáll. Így amellett, hogy tökéletes túravitorlázásra, az elhivatott sportemberek igényeit is ki tudja szolgálni.
A projektet segítette a Norm Architects és a Design Unlimited csapata, amely a hajó belső tereinek kialakítását felügyelte. Az elrendezés különlegességének számít a hajó tatján keresztben elhelyezett tendergarázs, ami a Bella esetén egy YTender katamaránt rejt magában. A hajó belső terei irigylésre méltóan tágasak, amiben egy teljesen szeparált tulajdonosi lakosztály is helyet kaphatott saját irodával, öltözőszobával és dupla mosdókagylós fürdőszobával.
Az enteriőr témáját a finom minimalizmussal jellemezték a tervezők, amit a skandináv egyszerűség eleganciája inspirált. Olajozott tölgyfa és szürke kárpitok állnak a középpontban, ezek határozzák meg a szín- és anyagpaletta többi elemét is.
A belső dizájnért felelős Norm Architect vezetője, Katrine Goldstein kiemelte, hogy az Y9-es széria dizájnjában az azt megelőző és jó néhány díjat elnyert Y7-es széria örökségét folytatja és tökéletesíti. Annak érdekében, hogy az egész belső tér a kívánt exkluzív megjelenést és hangulatot árassza, csak a szükséges berendezési elemeket tették látható helyre, míg a luxuskiegészítők zömét gondosan megtervezett, egyedi kialakításokkal rejtették el. A kiváló helykihasználási megoldásoknak hála, a szobákba belépve nincs túlzsúfoltságérzés, jut elég élettér mindenkinek a hajón. Ez a tágas hatás a letisztult formavilággal kombinálva a nyugalom szigetévé teszi a hajót, ahová a mindennapok ingerdús forgatagából visszavonulhat a tulajdonos. A tölgyfa panelekkel burkolt falak és az íves formák amellett, hogy meleg és organikus hatást kölcsönöznek a szobáknak, optikailag is tágítják a teret, amitől még nagyobbnak tűnnek a kabinok. A tolóajtók és a beépített szerkények minden zavaró elem nélkül, könnyedén olvadnak bele a környezetükbe.
A teljesítmény terén egyáltalán nincs szégyellnivalója a Bellának, a fővitorla 242, a genakker 617 négyzetméteres. Ezt egészítik ki szükség esetén a beépített dupla Volvo motorok. A hajó első útja Greifswaldból Cannes-ba vezetett, amit mindössze 11 nap alatt tett meg, és közben a 26 csomós sebességet is elérte.
A jacht felszerelése ezenfelül egy hidrogenerátor rendszerből, a bimini tetején található 14 négyzetméternyi napelemből, valamint egy nagy teljesítményű akkumulátorcsomagból áll. Mindez azt jelenti, hogy a vitorlás képes megújuló energiát termelni akár horgonyzás, akár menet közben. A fedélzeti rendszerek kialakításával egyenértékű figyelmet kapott a hajó zajszigetelése is. A cég a tervezés során több zajspecialistával is konzultált, így a végeredmény egy kifejezetten csendes jacht lett.
Kállai Benedek
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 160. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!