A világ legnagyobb hajótemetője
Az indiai Gudzsarát államban, Alang város közelében, a Khambhat-öbölben található Alang Hajóbontó Üzem egyben a világ legnagyobb hajótemetője is.
A világ elavult hajóinak több mint egyharmada itt köt ki, beleértve konténerszállító hajókat, szupertankereket, sőt olyan legendás darabokat is, mint az Exxon Valdez és a Seawise Giant. A 14 kilométeres partvonalmentén 183 hajóbontó egység működik, összesen 4,5 millió tonna vízkiszorításnyi feldolgozási kapacitással. Azóta, hogy 1983-ban N. Sundaresan kapitány megalapította, körülbelül 110,6 milliárd dollárt generált. Növekedése nyomán az üzem északkelet felé terjeszkedett Sosiya irányába, emiatt gyakran Alang-Sosiya Gyárnak is nevezik. Az elmúlt bő negyven év alatt az egykor tavakkal és virágzó korallzátonyokkal ékesített csendes halászfaluból a hajó-újrahasznosítás globális központja lett. 2011-ben és 2012-ben érte el fénykorát, amikor évente körülbelül 415 hajót bontottak szét (2020-ban 196 hajót hasznosítottak újra).

Minden hajóbontás úgy kezdődik, hogy a járművet dagálykor kifuttatják a sáros lapályra, majd kiürítik az üzemanyagtartályokat, kezelik az esetleg még a fedélzeten lévő veszélyes anyagokat. A hivatalos szervek ezután ellenőrzik az előírásoknak való megfelelést, illetve azt, hogy a hajó biztonságosan szétszerelhető-e. A munkások ezután kimentik az értékes alkatrészeket, beleértve az elektronikát, a vízvezetéket és az emléktárgyakat, mielőtt a többit selejtezésre szállítják. A hajótestet és a felépítményt anyagok szerint elkülönítve darabokra vágják, a megmentett tárgyakat Alang hulladékpiacán értékesítik, ahova nemcsak Indiából, hanem külföldről is érkeznek vásárlók.
Japán és Gudzsarát kormánya 2010-ben együttműködési megállapodást írt alá a technológiaátadásról és a hajógyár korszerűsítésének pénzügyi támogatásáról, hogy az megfeleljen a nemzetközi szabványoknak. A cél az volt, hogy Alangot a legnagyobb IMO-kompatibilis hajó-újrahasznosító üzemmé alakítsák egy India és Japán által támogatott projekt keretein belül. Konkrét lépések 2017-ben történtek először, amikor a Japán Nemzetközi Együttműködési Ügynökség 76 millió, míg a Gudzsaráti Tengerészeti Tanács 35 millió dolláros kölcsönt nyújtott az üzemnek.

Az alangi hulladéklerakók számos vita tárgyát képezték a környezeti, egészségügyi és biztonsági aggályok nyomán, beleértve a munkavállalók életkörülményeit, baleseteit és haláleseteit. Az újrahasznosítási tevékenységek elszennyezték Alang strandjait és a környező területeket nehézfémekkel (cink, ólom, nikkel, ón) valamint mérgező festékekkel és olajjal. Ezenkívül a korallzátonyok és a tengeri ökoszisztéma is komoly károkat szenvedtek a veszélyes anyagok kibocsátása és az olajfoltok miatt. A szilárd hulladék elégetése, a vegyszerek és az olaj nem megfelelő ártalmatlanítása nemcsak a víz, de a levegő minőségét is drasztikusan lerontotta.
A munkások megfelelő biztonsági felszerelés nélkül dolgoznak, ami számos balesethez vezetett, súlyos sérüléseket és haláleseteket okozva. A helyi Munkavállalói Szakszervezet szerint 2009 és 2012 között legalább 54 dolgozó halt meg különféle balesetekben, ami az IndustriALL Globális Szakszervezet és az EU aggodalmát is kiváltotta. 2019-ben kórházat nyitottak Alangban, hogy megfeleljenek az egészségügyi követelményeknek, mivel korábban a legközelebbi kórház 50 km-re volt.

Azóta viszont visszaesett a hajó-újrahasznosítási szolgáltatások iránti kereslet, a dokk kihasználtsága a korábbi 25 százalékára esett vissza. A működési költségek emelkednek, mivel az új technológiákat meg kell vásárolni, a létesítményeket pedig korszerűsíteni, hogy megfeleljenek a nemzetközi szabványoknak. Az Indiai Szabványügyi Hivatal (BIS) újrahasznosított hajókból előállított acélra vonatkozó tanúsításának bevezetése késedelmekhez vezetett. A tanúsítási folyamat tisztázatlansága akadályozza az újrahasznosított acél indiai piacra történő szállítását, és aláássa a versenyképességet. Alang környezeti és egészségügyi kockázatokkal küzd. A munkavállalók, akiknek többsége nem rendelkezik védőfelszereléssel és képzéssel, továbbra is minimálbérért dolgozik. Tűz, robbanások és halálos betegségek gyakran előfordulnak, kockázatuk magas.
Az Alang Hajóbontó, amelyet a világ legnagyobb hajótemetőjeként is emlegetnek, egyrészt gazdasági lehetőségeket kínál, másrészt hatalmas kihívásokat is jelent a tengerészeti ágazat számára. Rávilágít a tengeri kereskedelem hatalmas mértékére és a fenntartható tengerészeti gyakorlatok bevezetésének sürgős szükségességére. Hiszen bolygónk egészsége szempontjából létfontosságú a tengeri ökoszisztémák megmentése.

(forrás: marineinsight.com, fotók: chemistryworld.com, indiatimes.com, bmcgujarat.com, publiceye.ch)