Merre tart a szörfvilág?

Spanyolországban jártunk Tarifán, a Quatro, a Goya és az MFC cég meetingjén, ahol két napon keresztül a szakma nagyágyúi mutatták be, hogy merre tart a windsurf, milyen újítások, változások lesznek 2018-ban.


Francisco Goya, a Goya márka alapítója top rider, aki azóta van az élvonalban, amióta létezik ez a sport, és az elmúlt 25 évben Mauin töltötte élete nagy részét. Keith Teboul, a Quatro márka egyik alapítója, az igazi deszkashaper százszámra készít custom deszkákat profiknak és bárkinek saját igénye szerint. Ő maga is meglehetősen jól szörfözik és hullámlovagol, a legtöbb ridert és stílusukat ismeri, többek között a quad deszkák ötletgazdája. Ő is Haikun él, Hookipától néhány kilométerre, ami egyenlő azzal, hogy mindennap szörfözhet. Jason Diffin, a Goya vitorlatervezője, aki korábban éveket dolgozott a SimmerStyle-nál. A Strech Control megálmodója, aki szintén hawaii lakos, és Levi Siverrel, valamint Marcillio Browne-nal együtt fejlesztik a Goya-vitorlákat mindenki nagy örömére. Végül, de nem utolsósorban Pio Marasco, aki véletlenül szintén Mauira költözött mintegy 30 éve, hogy a legjobb szkegeket készítse nekünk.

Francisco Goya

Ha egy mondatban szeretnénk összefoglalni az irányt, akkor az a cél, hogy a lehető legkönnyebben, egy az eddigieknél nagyobb deszkán szörfözhessünk kisebb vitorlával a legjátékosabb körülmények között. Mindez ez azt jelenti, hogy a 80-85 literes wave deszkákat 95-105 literes extra rövid, radikálisan forduló 3 szkeges (thruster) deszkák váltják úgy, hogy a vitorlaméret ezzel párhuzamosan fél négyzetmétert csökkenhet.


A deszkák körvonala alapvetően nem sokat változik, de magasabbak lesznek és árnyalatnyival keskenyebbek a gyorsaság miatt. A vitorlák fejlesztése is a korai megsiklást helyezi előtérbe, a négylatnis vitorlák tovább hódítanak, a fő csapás a flex-top, azaz hogy a vitorla felső harmada még puhábban nyisson. A Simmer és a Goya eddig is ebbe az irányba tartott, de most a konkurens „hard top”-os árbócokat végleg el lehet felejteni. Új anyagok jönnek: a már ismert Q-Ply, amely 60 százalékkal vékonyabb és könnyebb, de legalább annyira erős, mint a régi X-Ply. A Bi-Ply, amely egy kétrétegű monofilm, de annál sokkal jobb UV-állóságú és puhább érzetű, nem töredezik könnyen. Ismét hangsúlyozták, hogy mennyire fontos az árbóc. Senki nem vállal garanciát arra, hogy másik cég árbócával ugyanúgy működik majd a vitorla, hiszen gyártási okok miatt a vitorlát az árbóchoz tervezik.

Egy „idegen” árbócról csak vizsgálat után, vagy használat közben lehet megmondani, hogy megfelel-e a vitorla igényének. Lehet, hogy túlzás, de az MFC-szkegek tervezője szerint a szörfdeszka teljesítményének 60-70 százalékát a szkegek befolyásolják, akárcsak az autóknál a gumiabroncsok. A hagyományos G10-es szkegeket az RTM-szkegek váltják, amelyek az új gyártástechnológia miatt sokkal inkább személyre szabhatók, azaz a keménységét és a profil alakját egymástól függetlenül optimalizálják. Az MFC a hullámlovasoktól implementálja az ötleteket, a tempó gyorsul, mivel a profi riderek egyre nagyobb és gyorsabb hullámokon (Peahi, Nazare) csúsznak, ami sokkal magasabb végsebességet igényel.

Keith Teboul

A gyorsabb szkegek még radikálisabb trükköket eredményeznek. A végére hagytuk a csattanót, ami a windsurfvilágot is lázban tartja pár éve. A hidrofoil szkegek már „a spájzban vannak”, azaz közeli az időpont, amikor 90 cm magasan a víz felett, hangtalanul csúszhatunk, a fizikát meghazudtoló gyenge szelekben. A legtöbb 110-120 literes szlalomdeszka „foil ready” deep tuttle box rögzítéssel érkezik.

Hollósi Péter (www.windsurfbolt.hu)

(Cikkünket teljes terjedelmében elolvashatja az Aqua magazin legújabb számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!