Környezetkímélő megoldások a hajózásban

A nagy dízelmotorokkal felszerelt hajók a világ legsúlyosabb környezetszennyezői közé tartoznak, ám már léteznek alternatívák.

A francia Grain de Sail cég azt állítja, hogy megalkotta az első olyan modern vitorlás hajót, amely megfelel a kereskedelmi flotta követelményeinek. A latin-amerikai babokból csokoládét és kávét előállító vállalat a hajóit a fenntarthatóságot szem előtt tartva építette. Például a speciálisan kialakított 50 tonnás raktér klímaberendezése nap- és szélenergiával működik.

A szél felhasználása a kibocsátás csökkentése érdekében egyre növekvő tendencia a vízi közlekedésben. Az Alizés tengeri szállítási vállalat egy mechanikus szárnyvitorlákkal felszerelt hibridhajót épít, míg az Airseas egy automatizált rendszert javasol, amelynek célja a hajó üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának 40 százalékos csökkentése.

Bár az utasszállító hajóknak gyorsan kell haladniuk, nem támaszkodhatnak a szélre, a norvégiai Stavangerben olyan komp működik, amely búcsút int a fosszilis tüzelőanyagoknak. A Medstraum nevű elektromos vízi jármű a világ első 100 százalékban elektromos nagy sebességű komphajója. A fedélzet felett biztonságosan elhelyezett akkumulátorok két elektromos motort hajtanak és még tartalékként sem használnak fosszilis tüzelőanyagot.

A komp könnyedén képes egy másfél órás, több megállóból álló útvonalat teljesíteni Stavanger és a közeli szigetek között. A komp 150 utas és kerékpárjaik szállítására alkalmas, és zajtalan, fenntartható utazást kínál. A hajó a tömegközlekedési rendszer része, és ugyanolyan menetrend szerint közlekedik, mint a dízelüzemű kompok – az akkumulátorok korlátozott töltöttsége nem tűnik problémának. A legénység szerint a vezetése ugyanolyan, mint a régi kompoké, és a több mint 25 csomós sebességnek köszönhetően pontosan tartják a menetrendet.

Ez a technológia nagy segítséget jelent Norvégia egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásainak betartásában, amelyek alapján a jövőben minden kompnak zéró vagy alacsony károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. A Kolumbus tömegközlekedési vállalat, amely a Medstraum tulajdonosa, arra számít, hogy csak ezzel az egy hajóval évente 1500 tonnával csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást, ami 60 buszénak felel meg – írta a turizmusonline.hu.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!