Royal Huisman – Aquarius és Aquarius II.

A szuperjachtok építése mindig többéves projekt. Mérnökök és belsőépítészek hada tölt több ezer órát a tulajdonossal, mire végtelennek tűnő tervezés, egyeztetés és újratervezések eredményeként megszületik egy új hajó.

Így történhetett ez a Royal Huisman és Dykstra Naval Architect nevével fémjelzett Aquarius projekt kapcsán is. 2014 decemberében írták alá a szerződést, és a brief nem igazán különbözött a kategóriában megszokott kívánságoktól: Legyen gyors, de mindenes családi túrahajó, nyerje meg a versenyeket, viszont legyen tágas, kényelmes és elegáns. Ne úgy nézzen ki, mint egy kalózhajó, legyen letisztult, modern és klasszikus.

A tulajdonos számára az inspirációt a Royal Huisman és a Dykstra 2007-es közös projektje az 52 méteres klasszikus szkúner, a Meteor jelentette. (A szkúner nem már, mint egy legalább két-, de inkább három-hat árbócos, nem ritkán gaff vitorlázattal szerelt hajó, amely a 17. század elejétől terjedt el, elsősorban a kereskedelmi hajókon.)

Mark Whiteley-t, a Mark Whiteley Design vezetőjét bízták meg az Aquarius belsőépítészeti munkáival, aki az első pillanattól tökéletesen értette, hogy mit jelent egyszerre modernnek és klasszikusnak lenni. Egy fontos állapodtak meg az elején: ha kétségeik támadnak, visszamennek az alapvonalhoz és újra ránéznek az egész projektre, hogy jó irányban haladnak-e cél felé. Erre a projekt során többször is szükség volt.

A letisztultság igénye már a dekken megjelent. Nem lehetnek „felesleges” tárolók, dobozok, szerelvények, felépítmények. Végül a ketch vitorlázat mellett döntöttek, amely egyszerűbb kezelhetőséget, stabilitást jelent, nem feledve azt az előnyt, hogy így a hajó a Panama-csatornán is átfér. Maga a ketch egy kétárbócos kialakítás, ahol a főárbóc az egyárbócos hajókéval megegyező pozícióban van, és ezt egy jóval kisebb második árbóc egészíti ki a hajó tatján. A technika az 1600-as években terjedt el a 40 lábnál nagyobb vízi járműveken, végül az 1700-as évekre felváltotta a nagyobb – kereskedelmi – hajókon a szkúner, a kisebbeken pedig az egyárbócos szlúpkialakítás. Azért a ketch vitorlázat nem tűnt el teljesen, sok prémiumkategóriás gyártó előveszi, mert bár valamivel több felkészültséget és gyakorlatot igényel, hosszabb utakon sokat számít a teljesítményben és stabilitásban.

Klasszikus elegancia
Az is viszonylag hamar eldőlt az elején, hogy nem elég a tervezőasztalon látni, hogy milyen lesz a hajó. Ezért építettek egy 1:1 modellt a fontosabb fedélzeti elemekkel, a kokpittal és a tulajdonosi lakosztállyal, ami kényelmesen körbejárható lett a belsőépítészek és a tervezők számára, ezáltal segítséget nyújtott a végső kialakítás során. Jó néhány tervezési vita dőlt el, amikor a maketten felépítve meg tudták nézni mindegyik lehetséges verziót.

A tulajdonosok a Meteor klasszikusan elegáns belterébe szerettek bele. Whiteley-nek a kihívást épp e klasszikus elegancia modern köntösbe öltöztetése jelentette. Végül a sötét mahagónibútorok és a világos kárpitok kombinációja mellett döntött, ami tökéletes választásnak bizonyult. A csodálatos mahagóni padlóburkolat, a klasszikus vonalvezetésű bútorok és a világos, modern ülőgarnitúrák elegáns, mégis otthonos környezetet teremtettek.

Az Aquarius végül 2018-ban került vízre, és 56 méteres (186 láb) hossza, 9,5 méteres szélessége igazán kecses és elegáns megjelenést kölcsönöz neki. Egy évvel később pedig beváltotta a hozzá fűzött reményeket, amikor legelső versenyén megnyerte a St. Barths Regattát.

Jöhet a következő!
A sokévnyi gondos tervezés, konzultáció és a makettek ellenére úgy tűnik, egy hibát mégis elkövettek: nem lett elég nagy. Ezért a tulajdonos visszatért a Royal Huismanhez, és azt mondta: „Pontosan ugyanilyet szeretnék, csak nagyobbat”.

Minden hajógyártó számára az az igazi pozitív visszajelzés, ha a korábbi tulajdonosok visszatérnek új projektekre, ajánlják őket családtagjaiknak vagy barátaiknak. A Royal Huisman ebben kivételesen erős. Talán a legfontosabb szempont számukra az ügyfélközpontúság. Bár előfordul, hogy hibáznak, időnként félremennek a dolgok, mindig az ügyfél az első, folyamatosan tanulnak a hibákból, kijavítják azokat, a megrendelők pedig mindig elégedetten és boldogan távoznak. Sőt, visszatérnek.

Az Aquarius II. tervezése már előrehaladott állapotban van. A 65 méter (212 láb) hosszú performance ketchnek alumínium hajóteste van, megkapja a ma elérhető legkorszerűbb hibridtechnológiát a meghajtásban. Teljesen karbon rig, integrált vitorlakezelés, energiahatékonyság és fenntarthatóság jellemzi, mindez versenyekre optimalizálva.

Egyelőre kevés információ látott napvilágot a projektről, de az Aquarius II. várhatóan 2024-ben kerül vízre, és persze addig kisebb testvére sem tétlenkedik. Az idén márciusban megrendezett St. Barths Regattát ismét megnyerte a kategóriájában. Az idei verseny harminc nevezőjéből hetet a Royal Huisman készített, így egészen biztos, hogy a 2025-ös regattán már az Aquarius II. lesz a legnagyobb trónkövetelő.

Juráncsik Norbert

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 155. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

Aquarius II beharangozó film:

YouTube video
   - ha tetszett, ajánld másoknak is!