Veszélyesek a tengeri hajóroncsok

A Balti-tenger a világ legédesebb, legfiatalabb és egyik legszennyezettebb tengere. A káros anyagok többnyire a hajókról származnak, mind a víz felszínén, mind pedig a mélyben. A legnagyobb gondot a rég elsüllyedt hajórakományok jelentik.

A lengyel felségvizek mélyén több mint 415 roncs található, amiből száz a Gdański-öbölben, a legtöbb pedig a német határhoz közel, például Świnoujście kikötője közelében, illetve keletre, a Visztula-lagúna környékén. Jó néhányból szivárog az üzemanyag. Csak a Gdański-öböl környékén több tízezer kiló lőszer és mérgező hadianyag lehet, közöttük az egyik legveszélyesebb a nagyon magas koncentrációjú kén-mustár, közismertebb nevén mustárgáz.

Az 1943-ban, a Puck-öbölben elsüllyedt, úszó kórházként használt Stuttgart személyhajó roncsából már 1999 óta szivárog az üzemanyag. Egy 2015-ös elemzés szerint a hajóból származó szennyezés területe 415 négyzetméterre terjedt ki, ami ötször nagyobb, mint 16 évvel korábban.

A Hel-félszigettől néhány tengeri mérföldre, délkeletre a hullámsírban fekvő T/S Franken tartályhajó roncsa is veszélyt jelent. A közelmúltban végzett kutatóexpedíció során összegyűjtött adatokból kiderül, hogy az egyelőre sértetlen tartályokban még mindig több mint ötezer tonna gázolaj és ezer tonna nehéz kőolajtermék lehet.

A tudósok szerint Lengyelországnak mielőbb el kell indítania egy roncskezelési programot, amelynek fő feladata a roncsállomány jelentette kockázatok fokozatos felmérése és a megelőző intézkedések végrehajtása. A MARE Alapítvány és a gdański tengerészeti intézet egy nemzetközi szakértői csoporttal együttműködve kidolgozta a Balti-tengeri roncsok tisztításának általános módszertana elnevezésű programot.

A Remontowa Shipbuilding gdański hajógyár és az RMDC hajótervező és tanácsadó iroda projektje magában foglalja a veszélyes lőszerek feltárására és ártalmatlanítására szolgáló tengerészegység létrehozását. Minden tevékenységet a vízben, a helyszínen kell elvégezni, hogy kizárják az anyagok szállítása és átrakodása esetén felmerülő hatalmas kockázatokat. Az egység tengeri bárkáját hagyományos és vegyi lőszer-ártalmatlanító berendezéssel szerelik fel, és naponta mintegy 1250 kiló lőszert tud semlegesíteni – írta a Figyelő.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!