Hajós kirándulások Malajziában

2021. szeptember 21.
Címkék :

Az ország fővárosába, Kuala Lumpurba repülővel 13 óra a menetidő Budapestről, egy átszállással. Amíg várakozunk a belső csatlakozásra, váltsunk maláj ringgitet és vehetünk turistainternetet 10 euróért, amely 2 hétig max. 8 GB és 60 perc helyi hívásra érvényes.

Langkawi repterén a gépből kilépve megcsap a párás meleg és a lágy szél. Tizenhat km-t visz a jobb kormányos taxitranszferünk a bal oldali közlekedésű szigeten a Royal Langkawi Yacht Clubba Kuah városához, ahonnét a Dream Yacht hajók bérelhetők. Minthogy a Kuala Lumpur-i gépünk késett, késő este érkezünk. A helyi stáb telefonos instrukciói alapján a marinai úszómedencénél nyíló mólóra kóddal jutunk be. A kikötő hangulatos teraszán éjszaka is reggelizhetünk, ebédelhetünk, vacsorázhatunk – ki melyik időzóna szerint lesz éhes. Specialitásuk a krokodilhúsos pizza. Hozzá maláj Tiger sört iszunk, a kicsik mangóturmixot. Hét órával járunk előbbre, mint Magyarországon. A nap reggel 7-kor kel és 12 órán át uralja az eget. Az Egyenlítőtől mindössze 360 mérföldre vagyunk északra (északi szélesség 6-7 fok), és Greenwichtől keletre a 99. hosszúsági körön. A bázismenedzser részletes térképészkedéssel (chart briefing) beavat a helyi hajózás rejtelmeibe: 2 és fél méteres árapályszint-változás, erős áramlás, de fél évig állandó szélirány, 0–6 Beaufort közötti szélerő, kis távolságok, horgonyozható mélység, zátonymentes vizek – ezek könnyű hajózást ígérnek. Veszélyes állatnak a szárazföldön csak a kígyót, a vízben a barna medúzát nevezte meg. A medúzák az Indiai-óceán felől fújó széljárásnál, a délnyugati monszun idején (májustól októberig) jelenhetnek meg nagyobb számban.

Az északkeleti monszun során (novembertől áprilisig) visszafújja őket a szél, mi is csak egyet-egyet láttunk az Andamán-tengerben a 2 hét során. Csípése esetén legyen velünk citrom a bőr felületi kezelésére és bankkártya (azzal simítsuk el a kiütést). Cápa egyáltalán nem jellemző vagy csak egy veszélytelen fajtája, a szirti cápa. Krokodilok is vannak a szigeten, egy krokodilfarmon, ahonnét az anekdota szerint egy monszunesőt követő áradáskor szöktek már el példányok. A majmokkal kell igazából vigyáznunk a partra szálláskor, mert a környező szigetek a természetes élőhelyeik, az embertől pedig már nem félnek, ami a kezük ügyébe kerül, azt ellopják, hogy megkóstolják.

Langkawi, Malajzia legészakabbi szigeteivel 10-20 mérföldre fekszik a maláj szárazföldtől, legfeljebb 10-20 méteres sekély vízben, amely zöld, mint a Balaton, és nem látni le benne. Az árapály folyamatosan hordja a homokszemcséket a vízben, másfél (!) csomós áramlással. A víz tiszta, mert ugyanúgy burjánzanak mélyén a korallok, de a kristálytiszta tengerért, hogy gyönyörködhessünk a korallokban, el kell hagynunk Langkawit déli irányban, a Pulau Payar Tengeri Nemzeti Parkig kb. 15 mérföld a táv. A Payar-szigetnél is vannak bóják, napközben tele kirándulóhajókkal, éjszakára szabadon. Kissé hullámos az éjszaka mindkét évszakban, de ez Langkawi legközelebbi áttetsző vizű sznorkelező helye. Még délebbre, 40 mérföldre, a szárazföld mentén található egy látványos nagyváros, George Town, a Penang-szigeten. Két ultramodern híd köti össze a szárazfölddel: az egyik 13,5 km-es (Penang Bridge), a másik Délkelet-Ázsia leghosszabbja, a 24 kilométeres (Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Bridge).

Az átlátszó vízért és a korallcsodákért viszont el kell hagynunk az országot is: Thaiföld csupán pár mérföld északra Langkawitól, és hogy áthajózhassunk oda, előbb ki kell jelentkeznünk Malajziából Langkawin. A hajófelszerelési boltban dolgozó Sheila készséggel intézi helyettünk oda-vissza, 150 ringgitért alkalmanként. A malájok kedvesek és segítőkészek kiváló angoltudással, csak a kiejtésük érthetetlen. Sokáig hallgattuk a taxisunkat is, mire rájöttünk, hogy tulajdonképpen folyamatosan angolul beszél hozzánk. Salam a napi köszönés, a Terima kasih a maláj, a thai köszönöm pedig a kapunka.

A nehezét már előre berendeltük a hajónkra: sok liter víz és más (nem alkoholos) innivalók, zöldség, gyümölcs, főzési alapanyagok, kenyér, rágcsa stb., ami a 15 százalék bevásároltatási felárral sem volt nagy összeg. A szupermarketben húsfélét vettünk (csak mélyhűtött van), felvágottat kerestünk (nem létezik, csak halból, kivéve a Sailors Made termékcsalád vagy mélyhűtött van) és alkoholt vettünk. Szeszes italt (legyen az csak sör) a muszlim többségű országban csak a külföldiek isznak, ezért kizárólag a reptéren, a Billion Mall bevásárlóközpontban és Pantai Cenang Duty Free Shopjában kapható.

A hivatalos kijelentkezés az ujjlenyomataink levételével zárult, 72 óránk volt arra, hogy elhagyjuk Malajziát, ami épp elég, hogy a Langkawi körüli látnivalókból is csemegézzünk. Indulási kikötőnkből 15 mérföld délről megkerülni a Dayang Bunting Geopark szigeteit. Éjszakára horgonyozhatunk az egyik homokos strand előtt, egy vadregényes őserdei szorosban (Pulau Gubang Darat), vagy a Viselős hercegnő édes vizű tavánál a jetty közelében, végig 3–7 méteres mélységben. Naplementekor sípoló madarak koncerteznek az őserdőben, majmokat is hallani veszekedni. Az északkeleti szél este 10-kor indul be, 20-25 csomós befújásokkal eltart reggelig. De a horgonyunk jól tart a kis vízben. A csillagfényes éjszakát a horizonton felgyúló zöld fények tarkítják: a maláj halászcsónakok gázlámpai, amelyek a vizet megvilágítva várják a halfogást.

A mellettünk bójázó halász generátorról üzemeltette a zöld fényszórót reggelig, de olyan fáradtak voltunk, hogy nem zavart a zaj. A termékenységet ígérő tóhoz mi is partra szálltunk. Vigyünk magunkkal mentőmellényt, mert anélkül nem engednek fürdeni a tóban, vagy 5 ringgitért bérelnünk kell. A majmok vakaróznak a mólón és a lépcsők mentén, amelyek egy őserdei növényzettel borított dombon át a híres tóhoz vezetnek. A Beware the monkey attack! táblákat komolyan kell venni. A Vízi Világ Akváriumnál horgonyozva a sziget legnagyobb duty free áruházához tudunk partra szállni. A partot védelmező (sok helyen beomlott) gátrendszeren nem megyünk keresztül, ahol bejöttünk, ott távozunk.

Vízvételezés csak a marinákban lehetséges. Langkawit olcsóság, közbiztonság és Ázsiához képest tisztaság jellemzi. Sok magánhajó (kínai, ausztrál, új-zélandi, maláj és magyar) telel Malajziában, készül fel a követező szezonra, mert a kikötőhely is olcsó és ciklonok sem fenyegetik. A maláj hétvége a péntek és a szombat. Sárga, durumgyümölcsből készült jégkrém kapható mindenütt. Ez egy érdekes egzotikus gyümölcs, amely a bérautókban tiltólistán szerepel, annyira erőteljes a szaga.

Marosi Miléna és Varga Tamás, Mérföld Yachting

(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin 150. számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!