Célegyenesben a nyaralóhajózás

A kormány 2018 -ban döntött arról, hogy a nyaralóhajós turizmust elhozza Magyarországra. A feladatot a Mahart Zrt. kapta, és meglehetősen gyorsan hozzá is fogott a megvalósításhoz.

A választás az európai piacon meghatározó francia Nicols cég hajóira esett, és tavaly már meg is érkeztek az első példányok, amiket akkor mi is kipróbáltunk. A projekt nem csupán nyaralóhajók beszerzéséről és üzemeltetéséről szól, hanem komoly infrastruktúra-fejlesztésekről. Bázisok, kikötők, megállók és egyéb kapcsolódó szolgáltatások, kerékpár- és vízisporteszköz-bérlés, éttermek, szállások. A kiskörei után az idén elkészült a tokaji bázis, és a tervezett 20 hajó második felének szállítása is folyamatban van.

Egyetlen apró elem hiányzott a kezdéshez. Európában teljesen elfogadott, hogy ezeket a hajókat egy rövid oktatás után, vezetői képesítés nélkül lehet bérelni és vezetni. Nálunk eddig ezt a jogszabályok nem tették lehetővé, azonban végre kijött az a kormányrendelet-módosítás, ami teljesen zöld utat ad a projektnek.

A jellemzően túlszabályozott hazai környezetben többen fogadták kétkedve, hogy egy ilyen jelentős könnyítést át lehet-e vinni a hazai jogrendszeren, de egyre többen gondolják úgy, hogy nemcsak a nyaralóhajózásban, hanem a kedvtelési célú hajózáshoz kapcsolódó vezetői engedélyek kiadásában is korszerűsítésre és racionalizálásra lenne szükség.

A megjelent 193/2020. (V. 8.) kormányrendelet és a 13/2020. (V. 8.) ITM-rendelet még rendkívül óvatosan nyúl a kérdéshez, de jó irányt mutat. Nézzük a fontosabb rendelkezéseket.

A rendelet szabályozza, hogy mit értünk nyaralóhajó alatt, és hogy milyen formában lehet ilyet üzemeltetni. Így gyakorlatilag egyelőre csak a Mahart Zrt. által üzemeltetett hajókra terjed ki. Szigorú háttérszolgáltatások feltételéhez köti az üzemeltetést: 7/24 -es ügyfélszolgálat, a hajók folyamatos nyomkövetése, 30 percen belül reagálni képes műszaki és mentőszolgálat. Amennyiben nincs legalább belvízi kedvtelési célú kisgéphajó-vezetői engedély, úgy elegendő egy indulás előtti alapos elméleti és gyakorlati oktatás. Ám ennek megléte esetén is korlátozza a nyaralóhajók közlekedését területileg, a Bodrog 51–0, a Tisza 686–404 folyamkilométerei közé, valamint a Tisza-tóra.

Az új jogszabály tehát egy apró, de fontos lépés lehet a belvízi hajózást érintő szabályozás korszerűsítésében, ám talán most még ennél is fontosabb, hogy a rajtnál álló nyaralóhajó-projekt indulása elől az utolsó akadály is elgördült.

A tiszai nyaralóhajózás elindítása nem pusztán azért fontos, mert egy új, prémiumkategóriás szolgáltatás jelent meg ebben a térségben. A projekt részeként megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket és az együttműködési megállapodások keretében létrejövő kapcsolódó szolgáltatásokat mindenki élvezheti, a kenus és kajakos vízitúrázók, a sport- és túrahajósok, valamint a nem hajózó, „csak” a vízparton pihenő kerékpárosok és kirándulók is

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!