Viharos rajt – női legénység tör a földkerülő rekordra
Az Alexia Barrier és Dee Caffari vezette vitorláscsapat november 29-én indult útnak, hogy megdöntse a 2017 óta fennálló földkerülő rekordot.
A Famous Project CIC célja, hogy ők legyenek az első, kizárólag nőkből álló legénység, amely teljesíti a Jules Verne-kihívást. Utóbbiról tudni kell, hogy már bőven 80 nap alatt van: Francis Joyon és legénysége 2017-ben 40 nap, 23 óra, 30 perc alatt ért körbe. Az Alexia Barrier, Dee Caffari, Annemieke Bes, Rebecca Gmuer, Deb Blair, Molly Lapointe, Xiquita Etchegoyen és Stacey Jackson nyolcas pedig most ugyanazzal a trimaránnal (IDEC Sport) vágott neki a kísérletnek, amivel Joyonék felállították a rekordot.

A Jules Verne Trophy hivatalos rajt- és célvonala a franciaországi Ouessant szigetén található Créac’h világítótorony és az Anglia legdélebbi csücskében található Lizard Point világítótorony között található. A rekordra törőknek körbe kell hajóznia a világot, elhaladva a Jóreménység-fok, a Leeuwin-fok és a Horn-fok mellett (azokat balkézről véve), mielőtt célba érnének – a táv 21 760 tengeri mérföld. Nincs meghatározott rajtidőpont, a csapatok bármikor elindulhatnak, amikor az időjárás-előrejelzés alapján úgy gondolják, hogy megfelelő „ablak” nyílt számukra a gyors atlanti ereszkedéshez. A Famous Project CIC Brestből indulva, november 29-én, szombaton 13:40 UTC-kor (14:40 FR) lépte át a rajtvonalat, viharos északnyugati szélben, a Vizcayai-öbölben már 4-5 méteres hullámok vártak rájuk.

„Közös ünnep a rajtvonalnál lenni, beérett az elmúlt évek rengeteg munkája. Kicsit ideges vagyok, mert hatalmas dologra vállalkoztunk, de megnyugtat, hogy ezek a hihetetlen lányok mellettem állnak. Felkészültünk a feladatra. Az Egyenlítőig hátszélben megyünk, utána meglátjuk, mert az egyenlítői szélcsendes övezet folyamatosan változtatja a helyét és az alakját” – nyilatkozta Barrier még az indulás előtt.

Számos kísérlet történt a Jules Trophy rekord megdöntésére, mióta Joyon 2017-ben felállította a jelenlegi rekordot. Ez a 40 nap, 23 óra és 30 perces idő 22,84 csomós átlagsebességet igényel. A 2024–25-ös télen a foilos Ultim trimaránok próbálkoztak (először a Sodebo és az SVR-Lazartigue szinte egyszerre, aztán a Sodebo külön is, de a kísérleteket sérülés vagy felszerelés meghibásodása miatt mindig félbe kellett szakítani). Nem járt szerencsével az 1998-as, női legénységgel bonyolított próbálkozás sem, a Tracy Edwards vezette Royal & Sun Alliance (92 lábas katamarán) árbócát vesztette a Csendes-óceán déli részén, 2000 mérföldre Chile partjaitól.
A projekt (és a hajó előrehaladása) követhető a csapat honlapján.

(forrás: yachtingworld.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!





