Harmincmillió dolláros mentőakció: megkezdődött a Bayesian szuperjacht kiemelése
Nemzetközi mentőakció indult az 56 méteres Bayesian szuperjacht felszínre hozása érdekében. A hajó különös elsüllyedése hét ember életét követelte.
Az építői által egykor „gyakorlatilag elsüllyeszthetetlennek” nevezett Bayesian 2023. augusztus 19-én járt szerencsétlenül Porticello halászfalu közelében. Horgonyon állt amikor az erős szél (a széllökések erejét 110 km/h-ra becsülik) elsodorta a jachtot, aminek következtében az perceken belül felborult. A fedélzeten tartózkodó 22 emberből (12 utas és 10 fős személyzet) 15-öt sikerült kimenteni. A jacht jelenleg a jobb oldalán fekszik, 50 méterrel a vízfelszín alatt.
A mentési műveletet a brit székhelyű TMC Marine cég vezeti, a Bayesian biztosítója, a British Marine megbízása alapján. Magát az emelést a holland Hebo Maritiemservice és a Smit Salvage vállalatok végzik, amelyek olyan hajókon „gyakoroltak”, mint az Ever Given (Szuezi-csatorna) és a Costa Concordia.
Két speciális uszály alkotja a mentés gerincét. A már a helyszínen lévő Hebo Lift 2 fejlett búvárrendszerekkel és víz alatti drónokkal van felszerelve.

A nagyobb, 83 méteres daruval rendelkező és több mint 5600 tonnás Hebo Lift 10 május 4-én, Rotterdamból érkezett Porticellóba. Az első kihívás a jacht 72 méteres árbocának eltávolítása lesz. A búvárok egy több mint egy méter széles, távirányítású fűrészt vetnek majd be, hogy átvágják az árbócot az alja közelében. Csak ezután tudnak tíz acélkábelt fűzni a roncs alá, afféle emelőhevederekként.

A tényleges emelési művelet – amely várhatóan egy-két napot vesz igénybe – akkor kezdődik, amikor a tengeri és időjárási körülmények biztonságosak. Más műveletekkel ellentétben felfújható úszóeszközöket nem használnak, mivel az úszódaru elegendő emelőkapacitást biztosít. Miután a Bayesian stabilan és egyenesen áll, uszályon szállítják a közeli Termini Imerese kikötőbe, ahol bírák és biztonsági szakértők kezdik meg vizsgálataikat.
Aggodalomra ad okot a fedélzeten még mindig ott lévő 18 000 liter dízel üzemanyag. Ezt általában az emelés előtt eltávolítják, ám ebben az esetben a szakértők úgy döntöttek, hogy az üzemanyagot a viszonylag törékeny alumíniumtartályokban hagyják. Lézerszkennerekkel felszerelt speciális víz alatti drónok már felmérték a roncsot, megerősítették annak helyét és ellenőrizték az esetleges üzemanyag-szivárgásokat. Eddig nem észleltek ilyet.

Maga a kiemelési művelet várhatóan május közepén zajlik majd le, a tengerfenékről a hónap végére gyűjtik össze a törmeléket. A művelet teljes költségét 30 millió dollárra becsülik, az összeget teljes egészében a jacht biztosítói állják.
A stáb titoktartási szerződést kötve dolgozik a kiemelést övező fokozott figyelem és a média érdeklődése miatt. A szicíliai ügyészek gondatlanságból elkövetett emberölés és gondatlanságból elkövetett hajótörés gyanújaként kezelik az esetet. Három legénységi tag, köztük az új-zélandi születésű James Cutfield kapitány és két brit állampolgár, Tim Parker Eaton és Matthew Griffiths ellen folyik a nyomozás.
A Bayesian gyors elsüllyedésének oka továbbra sem tisztázott, bár vannak elméletek a hogyanra.

(forrás: marineindustrynews.co.uk, fotók: thedailybeast.com, marinetraffic.com, gaeta.it, heavyliftnews.com)