Trogir új gyalogoshídja megosztja a város lakóit
A horvátországi tengerparti városban hivatalosan is megnyitották az új gyalogoshidat, amely máris nagy feltűnést keltett.
Az új hidat elsőként a trogiri Vrabac óvoda gyermekei „tesztelték”, akiket még a Mikulás is meglepett az akció közben. Hamarosan aztán más lakosok és járókelők is elkezdtek átkelni az új építményen.
„Nagy szüksége volt erre a hídra a lakosoknak, különösen azoknak, akik a történelmi városmagban élnek és dolgoznak. Hiszem, hogy mindenki elégedett lesz vele mind funkcionális, mind esztétikai szempontból – mondta Ante Bilić, Trogir polgármestere. – Egy idős lakos azt mondta nekem, hogy nagyon kellemesnek találja a hídon való átkelést. Végig a legmagasabb szakmai normák szerint dolgoztunk, az építészeti versenytől a közbeszerzésig, és a ránk nehezedő nyomás ellenére sem akartuk megnyitni a hidat a használatba vételi engedély nélkül, amelyet 10 napos rekordidő alatt szereztünk meg.”
A polgármester szerint tovább emeli a híd fényét, amikor hamarosan felújítják a Fortin-parkot és a Solinétól a piacig terjedő területet. A 44 ezer négyzetméteres fejlesztéshez nyilvános pályázat révén már biztosították a koncepcionális építészeti és városépítészeti tervezést.
„Amikor mindennel kész leszünk, az egész terület egységes megjelenést kap, ami még inkább kiemeli a hidat.”
A híd építése nettó 1,026 millió euróba került, beleértve a vártnál sokkal rosszabb állapotban lévő alapok teljes felújítását. A tervezésére kiírt nyilvános építészeti pályázatra 26 pályamű érkezett, a győztes terv a Prostorne Taktike stúdióé lett. A 65 tonnás acélszerkezet maximális szélessége 10,40, a magassága alig több mint 4 méter. A fesztávolság 25, a teljes hossz pedig 30 méter.
„A híd díszítő bevonata a rozsdát utánozza, ezt a megoldást más, műemlékvédelem alatt álló városok példái ihlették. A bevonat alá több korrózióvédelmi réteg került – magyarázta Luka Cvitan tervező. – Célunk a funkcionalitás és az esztétika ötvözése volt. A pályázat megkövetelte, hogy a híd ne csak használati célt szolgáljon, hanem a társasági életre is alkalmas tereket kínáljon. Az egyik oldalon székcsoportot helyeztünk el ülőhelyként, a másik oldalon pedig egy függőágyszerű hálót a lazításhoz. Maga a háló akár 80 tonnát is elbír.”
Az eddigi reakciók vegyesek, egyes megjegyzések szerint a híd modernsége miatt nem illik a város építészeti stílusába, míg mások lenyűgözve nyilatkoztak és megtapsolták a végeredményt.
(fotók és forrás: croatiaweek.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!