Házi fejlesztés: T alakú emelősverteket vezet be a SailGP
A SailGP házon belül fejlesztett, T alakú emelősvertjeit az ötödik szezonban már láthatjuk, a flotta először Aucklandben fog versenyezni az új konfigurációval.
A júliusi San Franciscó-i nagydöntőt követően a kanadai F50 17,28 csomós szélben 58,3 csomós csúcssebességet ért el, ami új rekord. Ezt további tesztelések követték Bermudán, ahol az új sverteket az amerikai, a dán, a brazil és a német csapat próbálta ki. Taylor Canfield (USA): „Egész másképp kell velük vitorlázni, mint eddig tettük, sok folyamat és beállítás drasztikusan megváltozott a hajón”.
Alex Reid, a SailGP teljesítménynövelésért felelős igazgatója szerint „a tesztelési folyamat nagyon pozitív volt, és a legfontosabb tanulságok közé tartozik a sebességi rekord, valamint az, hogy a hajók szinte folyamatosan a csúcssebességükkel haladtak. A manővereknél a legénységeknek sokkal több idejük van, mert a hajók stabilan tartják a siklást, a svertek leengedése is egyszerűbb”.
Persze az új technológia bevezetése új kihívásokkal is járt: a nagyobb sebesség fizikailag sokkal megterhelőbb a legénység számára, onnantól, hogy a tempó meghaladja az 54 csomót, a legénységnek igencsak kell kapaszkodnia, hogy a fedélzeten maradjon – miközben ömlik rájuk a vízpermet. Ennek kivédésére kétféle permetlevezető eszközt teszteltek – az egyiket a csörlősök, a másikat a szárnytrimmer védelmére.
A San Franciscóban és a Bermudákon végzett tesztek után kisebb tervezési finomításokat végeznek a T foilokon, a külső oldalukra még egy „feláldozható” kúpot is tesznek, hogy csökkentsék az ütközések során keletkező sérülések mértékét. Amint ezek a módosítások elkészülnek, és feltéve, hogy a körülmények megfelelők, a T alakú emelősvert a következő szezon második versenyén, Aucklandben mutatkozik be éles versenyben.
(fotók és forrás: SailGP)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!